معرفی مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون

حسام آرین
خون از انواع مختلف سلول یعنی گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون و پلاکت ها تشکیل شده است. کمبود پلاکت در بدن علائمی مانند خستگی، خونریزی لثه، کبودی آسان و برخی علائم دیگر را ایجاد می کند. تعداد پلاکت پایین در خون به عنوان ترومبوسیتوپنی نیز شناخته می شود.

خون از انواع مختلف سلول یعنی گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون و پلاکت ها تشکیل شده است. کمبود پلاکت در بدن علائمی مانند خستگی، خونریزی لثه، کبودی آسان و برخی علائم دیگر را ایجاد می کند. تعداد پلاکت پایین در خون به عنوان ترومبوسیتوپنی نیز شناخته می شود.

هنگام زخم شدن پوست پلاکت ها با هم جمع می شوند و برای جلوگیری از خونریزی لخته ایجاد می کنند. با این حال، وقتی پلاکت خون کافی در بدن ندارید لخته های خون نمی توانند تشکیل شوند. خون از انواع مختلف سلول ها یعنی گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون و پلاکت ها تشکیل شده است. از علائم کمبود پلاکت در بدن می توان به علائمی مانند خستگی، خونریزی لثه و کبودی اشاره کرد، این بیماری در صورت تشخیص زودهنگام با یک رژیم غذایی سالم بهبود می یابد و غذاهای خاصی برای افزایش پلاکت خون وجود دارد. به گزارش فود ان دی تی وی، در ادامه علائم و دلایل کم بودن پلاکت و غذاهای افزایش دهنده پلاکت خون معرفی می شوند، علائم تعداد پلاکت خون کم عبارتند از:

  • خونریزی بینی
  • خونریزی لثه
  • خون در ادرار
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • جوش
  • خونریزی طولانی مدت از زخم
  • خون در مدفوع

در صورت تشدید شرایط احتمال می رود خون استفراغ کنید

خونریزی شدید داخلی ممکن است منجر به خونریزی در مغز شود. در صورت کم بودن پلاکت خون و سردرد یا هرگونه مشکل عصبی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید. مواد غذایی برای افزایش تعداد پلاکت خون می تواند شامل ویتامین B12، فولات، ویتامین C و آهن باشد. این مواد غذایی با کمک به بدن در ایجاد و حفظ پلاکت خون کمک می کنند، در اینجا مواد غذایی برای افزایش پلاکت خون وجود دارد که گنجاندن آنها در برنامه غذایی می تواند در افزایش تعداد پلاکت خون موثر باشد.

ویتامین A برای تولید پلاکت سالم ضروری است، این ماده مغذی برای تشکیل پروتئین در بدن قابل توجه است. محتوای پروتئین سالم در بدن به روند تقسیم و رشد سلول کمک می کند. برخی از غذاهایی که باید به رژیم روزانه خود اضافه کنید شامل هویج، کدو تنبل، کلم پیچ و سیب زمینی شیرین است.

کمبود فولات در بدن منجر به کاهش تعداد پلاکت خون می شود. غذاهای غنی از ویتامین B9 یا فولات اضافه کنید که برای تقسیم سلول سالم در بدن بسیار مهم است و به افزایش تعداد پلاکت خون کمک می کند. آب پرتقال طبیعی، اسفناج، مارچوبه و سبزیجات برگ دار را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید.

برای افزایش پلاکت خون غذاهای غنی از ویتامین K به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ماده مغذی برای اطمینان از رشد سالم سلول ها در سطح بهینه در بدن لازم است. خوردن کلم پیچ، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز، جگر، گوشت، کلم، جعفری و برخی مواد غذایی دیگر به افزایش تعداد پلاکت خون کمک می کند.
ویتامین B12 به سلامتی سلول های خونی کمک می کند و کمبود آن با تعداد کم پلاکت همراه است. این ویتامین به طور کلی در تخم مرغ، شیر و پنیر وجود دارد.
آهن باعث تولید سلول های سالم در بدن می شود که بهترین حالت برای افراد کم خون است، بنابراین در رژیم غذایی خود تخمه های کدو تنبل، انار، عدس و سبزیجات برگ دار بگنجانید تا آهن بیشتری دریافت کنید.

ویتامین C مسئول کمک به گروه پلاکت ها برای عملکرد صحیح است، همچنین به بدن در جذب آهن کمک می کند که در افزایش پلاکت خون نیز نقش بسزایی دارند. انبه، کلم بروکلی، آناناس، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، گل کلم، انگور فرنگی یا آمله را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

بر اساس نتایج مطالعه ای که در مجله بین المللی داروخانه جهانی و علوم زندگی منتشر شده چمن گندم نیز به عنوان ماده غذایی برای افزایش تعداد پلاکت خون معرفی شده است. نوشیدن آب یک فنجان چمن گندم به همراه یک قطره آب لیموترش به افزایش پلاکت خون کمک می کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ