راه های ساده برای از بین بردن پف چشم

حسام آرین
روش های زیادی برای کمک به کاهش پف دور چشم وجود دارد. برخی از روش های درمانی به سادگی نوشیدن آب کافی است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند نکته و ترفند برای تلاش برای از بین بردن پف چشم توضیح داده شده است.

روش های زیادی برای کمک به کاهش پف دور چشم وجود دارد. برخی از روش های درمانی به سادگی نوشیدن آب کافی است. به گزارش هلث لاین، در اینجا چند نکته و ترفند برای تلاش برای از بین بردن پف چشم توضیح داده شده است.

خواب کافی داشته باشید

خواب منظم شبانه به شما در کاهش پف چشم کمک می کند. بزرگسالان به حدود 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی می خوابید با تنظیم یک برنامه منظم خواب سعی کنید نسبت به آن پایبند باشید. به یاد داشته باشید روال قبل از خواب مدت ها قبل از خوابیدن شروع می شود. برای استراحت شبانه خوب کلینیک مایو پیشنهاد می کند:
به برنامه خواب خود پایبند باشید.
نوشیدن کافئین حداقل 6 ساعت قبل از خواب را متوقف کنید.
نوشیدن الکل را نزدیکی ساعت خواب حذف کنید.
خوردن شام را حدود 3 ساعت قبل از خواب به پایان برسانید.
چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.
1 تا 2 ساعت قبل از خواب وسایل الکترونیکی را خاموش کنید.

حین خوابیدن این نکته را رعایت کنید

با گذاشتن چند بالش زیر سر بخوابید تا از نشستن مایعات به اطراف چشم جلوگیری کنید. اگر نمی توانید روی بالش گرد یا بالش زاویه دار بخوابید در صورت امکان برای همان اثر سر تخت خود را کمی بالا بیاورید. برای انجام این کار یک مجموعه کتاب یا یک زیر پایی تخت کنار جایی که سر خود را قرار داده اید تعبیه کنید.

آلرژی های خود را برطرف کنید

در صورت داشتن آلرژی در طول سال یا در فصل به خصوصی با پزشک خود مشورت کنید. آلرژی باعث قرمزی، تورم و پف چشم می شود. این امر باعث می شود بیشتر چشمان خود را بمالید و در نتیجه پف کند. پزشک می تواند با پیش گرفتن روند درمانی به شما در کاهش علائم کمک می کند. این روند درمانی می تواند شامل قطره های چشمی و داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویز شده باشد.

بیشتر بخوانید:خواص بی شمار سرکه سیب برای پوست و مو

آب کافی بنوشید

پف چشم می تواند نتیجه کمبود آب بدن باشد، بنابراین اطمینان حاصل کنید هر روز برای سالم ماندن پوست خود آب زیادی بنوشید. قانون کلی نوشیدن روزانه 8 لیوان آب است. برای اینکه در مسیر نوشیدن آب کافی دچار فراموشی نشوید ساعت تلفن همراه خود را برای نوشیدن آب با فواصل منظم کوک کنید. برای نوشیدن آب کافی در طول روز می توانید از یک بطری آب استفاده کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

سعی کنید الکل و سایر نوشیدنی هایی که باعث کمبود آب بدن می شوند را محدود یا قطع کنید. کمبود آب بدن باعث پف چشم می شود، بنابراین بهتر است به جای آن یک لیوان آب بنوشید. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شده اید مخلوط آن با میوه های تازه راهی عالی برای هیدراته شدن و شادابی است. سعی کنید میوه مورد نظر خود را به بطری آب خود اضافه کنید.

نمک را از برنامه غذایی خود حذف کنید

خوردن نمک زیاد باعث جذب مایعات اضافی در بدن می شود، همچنین منجر به سایر موارد بهداشتی مانند خطر بیشتر مشکلات قلبی و سکته مغزی نیز می شود. بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، مقدار فعلی روزانه سدیم 2 هزار و 300 میلی گرم است. با این حال، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف سدیم را به میزان هزار و 500 میلی گرم در روز محدود کنید. بیش از 70 درصد سدیم موجود در رژیم های غذایی آمریکایی از غذاهای فرآوری شده یا رستوران تامین می شود. برای کاهش مصرف نمک از مصرف گوشت های فرآوری شده شده، پنیر، نان و سایر غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. غذاهای از پیش بسته بندی شده مانند سوپ های آماده اغلب سرشار از سدیم هستند، بنابراین خواندن برچسب روی محصولات ها می تواند به شما در شناسایی مقادیر بیش از حد نمک کمک کند. در عوض، بیشتر از غذاهای کامل مانند سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید.

بیشتر پتاسیم بخورید

پتاسیم به کاهش مایعات اضافی در بدن کمک می کند، بنابراین شاید بخواهید میزان پتاسیم مصرفی خود را افزایش دهید. برای این کار می توانید موز، لوبیا، ماست و سبزیجات برگ دار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر در حال حاضر رژیم غذایی غنی از پتاسیم دارید با پزشک خود درمورد اینکه آیا سطح پتاسیم شما خوب است یا خیر مشورت کنید و در صورت نیاز با تجویز پزشک از مکمل های پتاسیم استفاده کنید.

از کمپرس خنک استفاده کنید

می توانید با قرار دادن یک دستمال خنک روی پلک های خود حدود 10 دقیقه پف چشم های خود را کاهش دهید. این کار به تخلیه مایعات اضافی از زیر چشم کمک می کند. کمپرس کیسه های چای سبز یا سیاه نیز همین اثر را دارد. این چای حاوی آنتی اکسیدان و کافئین است که ضمن کاهش التهاب رگ های خونی را منقبض می کند.

کرم دور چشم را امتحان کنید

کرم های دور چشم زیادی در بازار موجود هستند که پف چشم ها را برطرف می کنند. برخی از مواد لازم برای جستجوی کرم چشم شامل بابونه، خیار و آرنیکا است اینها همه حاوی خواصی هستند که باعث کاهش التهاب و سفت شدن پوست می شوند.

با پزشک خود در مورد جراحی زیبایی  بلفاروپلاستی صحبت کنید

اگر پف چشم شما شدید است و اگر با تغییر شیوه زندگی یا پیش گرفتن سایر روش های درمانی برطرف نشدند شاید جراحی زیبایی گزینه مناسبی برای شما باشد. جراحی بلفاروپلاستی جراحی پلک است که طی آن پزشک چربی، عضله و پوست اضافی پلک را حرکت داده یا از بین می برد، همچنین پزشک ممکن است گزینه های دیگری مانند درمان با لیزر، لایه برداری شیمیایی یا داروهای تجویز شده را برای درمان پف چشم پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید:راه های از بین بردن جوش های سرسیاه

چه چیزی باعث پف چشم می شود؟

یکی از دلایل اصلی پف چشم افزایش سن است. پوست زیر چشمان بسیار نازک است که هر گونه تغییر در بدن را با بالار فتن سن افزایش می دهد. با گذشت زمان بافت پلک ها ضعیف می شود، این امر باعث افتادن چربی در پلک فوقانی می شود، همچنین مایعات با افزایش سن در پلک پایین شما تجمع می یابند. پوست نازک اطراف پلک باعث برجسته نگه داشتن مایعات و در نتیجه پف کردگی چشم می شود. احتمال می رود صبح که از خواب بیدار می شوید چشم هایتان پف کرده به نظر برسد. هنگامی که از خواب بیدار شدید و شروع به پلک زدن می کنید ممکن است متوجه شوید چشمان پف چشمان تان کمتر شده است. علاوه بر افزایش سن دلایل دیگری نیز برای پف کردگی چشم وجود دارد، از جمله:
ژنتیک
نگهداری مایعات
آلرژی
آفتاب زیاد
خواب ناکافی
رژیم غذایی ناسالم
گریه
سایر شرایط سلامتی

چه موقع به دکتر مراجعه کنید؟

چشم های پف کرده به طور کلی نشانه وجود یک بیماری جدی نیستند. اگر این موارد را دارید به پزشک مراجعه کنید:
چشم های پف کرده با ماندگاری طولانی
درد، تحریک یا تورم شدید در چشم یا اطراف آن
علائم در نواحی دیگر بدن
اگر این علائم را تجربه می کنید پف چشم می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد، مانند:
ملتحمه یا چشم صورتی
بلفاریت یا التهاب پلک
پتوز یا افتادگی پلک ها
سلولیت
درماتیت
بیماری تیروئید چشمی

در پایان

با افزایش سن یا به دلایل دیگری مانند کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی های فصلی چشم هایتان ممکن است پف کنند. پیروی از عادات و سبک زندگی سالم احتمال می رود در مدت زمان کوتاهی پف چشم را بهبود می بخشد. اگر دچار پف چشم مزمن هستید در مورد گزینه های درمانی مانند جراحی زیبایی با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد پف چشم می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لازم برای درمان اقدام کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ