عوارض جانبی واکسن کرونا

حسام آرین
واکسن های کووید-19 ضمن بی خطر بودن از شما در برابر ابتلای شدید به کرونا و مرگ ناشی از آن محافظت می کنند. بعد از واکسیناسیون ممکن است برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنند که نشانه هایی از محافظت بدن است.

واکسن های کووید-19 ضمن بی خطر بودن از شما در برابر ابتلای شدید به کرونا و مرگ ناشی از آن محافظت می کنند. بعد از واکسیناسیون ممکن است برخی از افراد عوارض جانبی خفیفی را تجربه کنند که نشانه هایی از محافظت بدن است.

چرا وجود عوارض جانبی خفیف بعد واکسن طبیعی است؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، واکسن ها برای ایجاد ایمنی بدون خطر ابتلا به بیماری طراحی می شوند. به طور معمول هنگام دریافت واکسن برخی از عوارض جانبی خفیف تا متوسط رخ خواهد داد به این دلیل که سیستم ایمنی به بدن دستور می دهد از راه های خاصی واکنش نشان دهد، جریان خون را افزایش می دهد تا سلول های ایمنی بیشتری بتوانند گردش کنند و برای از بین بردن ویروس دمای بدن را افزایش می دهد. عوارض جانبی خفیف تا متوسط مانند تب با درجه پایین یا دردهای عضلانی طبیعی است و دلیلی برای هشدار نیست، اینها علائم واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به واکسن به ویژه آنتی ژن (ماده ای که باعث تحریک آن می شود) و در حال آماده سازی برای مبارزه با ویروس است. این عوارض به طور معمول پس از چند روز به طور خود به خود از بین می روند. عوارض جانبی شایع و خفیف به ما نشان می دهند واکسن در حال عمل است. البته تجربه هیچ عارضه جانبی هم به معنای بی اثر بودن واکسن نیست بلکه بدان معناست افراد واکنش های متفاوتی نسبت به تزریق واکسن دارند.

عوارض جانبی رایج واکسن های کرونا

مانند هر واکسنی واکسن های کرونا نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که بیشتر آنها خفیف یا متوسط هستند و طی چند روز به طور خود به خود از بین می روند. همانطور که در نتایج آزمایشات بالینی نشان داده شده بروز عوارض جانبی جدی تر یا طولانی مدت هم امکان پذیر است، بنابراین واکسن ها به طور مداوم کنترل می شوند تا عوارض جانبی را تشخیص دهند. عوارض جانبی گزارش شده از واکسن های کرونا به طور عمده از خفیف تا متوسط بوده و بیش از چند روز هم ادامه نداشته است. عوارض جانبی معمول شامل درد در محل تزریق، تب، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز و اسهال است. احتمال بروز هر یک از این عوارض جانبی پس از واکسیناسیون با توجه به واکسن خاص متفاوت است. واکسن های کرونا فقط در برابر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ از شما محافظت می کنند، بنابراین حفظ سلامتی و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی خود همچنان مهم است.

بیشتر بخوانید:کرونا و کنترل قند / هر فرد مبتلا به دیابت این مطلب را بخواند

عوارض جانبی کمتر شایع

به محض دریافت واکسن از فرد خواسته می شود به مدت 15 تا 30 دقیقه در محل واکسیناسیون بماند تا در صورت بروز هرگونه واکنش فوری کارکنان بهداشت در دسترس باشند. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی غیر منتظره یا سایر مشکلات پیرامون سلامتی از جمله عوارض جانبی بیش از 3 روز افراد باید پس از واکسیناسیون به مرکز واکسیناسیون اطلاع دهد. عوارض جانبی کمتر شایع گزارش شده برای برخی از واکسن های کرونا شامل واکنش های آلرژیک شدید مانند آنافیلاکسی است. با این حال، این واکنش بسیار نادر است. مقامات ملی و نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی از نزدیک استفاده از واکسن کرونا و عوارض جانبی آن را کنترل می کند.

بیشتر بخوانید:10 نشانه ضعیف شدن ریه ها کدامند؟

عوارض جانبی طولانی مدت

عوارض جانبی به طور معمول در چند روز نخست دریافت واکسن رخ می دهد. از زمان آغاز نخستین برنامه واکسیناسیون جمعی در اوایل دسامبر سال 2020، صدها میلیون دوز واکسن تزریق شده است. نگرانی هایی در مورد واکسن کرونا وجود دارد که باعث می شود افراد به ویروس کرونا آلوده شوند، اما هیچ یک از واکسن های تایید شده حاوی ویروس زنده نیستند که باعث ابتلا به کرونا شوند به این معنی که واکسن نمی توانند شما را به کووید-19 آلوده کنند. پس از واکسیناسیون بدن برای ساختن ایمنی در برابر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی، ویروسی که باعث کووید-19 می شود چند هفته طول می کشد، بنابراین ممکن است فردی دقیقا قبل یا بعد از واکسیناسیون به کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ آلوده شود و همچنان با کووید-19 بیمار شود. دلیل این امر این است که واکسن زمان کافی برای محافظت از بدن را نداشته است. تجربه عوارض جانبی پس از واکسیناسیون به معنای عملکرد واکسن است و سیستم ایمنی بدن آنطور که باید پاسخ می دهد. واکسن ها بی خطر هستند و واکسن زدن از شما در برابر کووید-19 محافظت می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ