درمان های شگفت انگیز خانگی برای رفع اسید معده

حسام آرین
شما قصد دارید غذای مورد علاقه تان را بخورید و هیچ کس هم بر روند اینکه چقدر می خواهید بخورید نظارت نمی کند. در حالی که شاید دوست داشته باشید ظرف غذا را خالی کنید، اما آیا از خطرات موجود پیرامون این کار خود آگاه هستید؟ هیچ فردی ناراحتی معده یا درد در ناحیه شکم را دوست […]

شما قصد دارید غذای مورد علاقه تان را بخورید و هیچ کس هم بر روند اینکه چقدر می خواهید بخورید نظارت نمی کند. در حالی که شاید دوست داشته باشید ظرف غذا را خالی کنید، اما آیا از خطرات موجود پیرامون این کار خود آگاه هستید؟ هیچ فردی ناراحتی معده یا درد در ناحیه شکم را دوست ندارد، بنابراین مشکلی مانند اسیدیته اگرچه شایع است، اما هرگز مورد استقبال شخصی قرار نمی گیرد.
به گزارش فود ان دی تی وی، هنگامی که ترشح بیش از حد اسیدها در غدد معده، تولید گاز، بوی بد دهان، معده درد و سایر علائم ایجاد می شود اسیدیته رخ داده است. ضمن تحریک واکنش ناخوشایند باعث می شود احساس بیماری و ناراحتی کنید. بر اساس اظهارات آنشول جیبهارات، متخصص تغذیه اسیدیته می تواند به دلیل فاصله زیاد بین وعده های غذایی، معده خالی یا مصرف بیش از حد چای، قهوه، سیگار کشیدن یا الکل ایجاد شود. هنگامی که ترشح اسیدها بیش از حد معمول باشد دچار سوزش معده یا ریفلاکس اسید یا GERD (بیماری ریفلاکس معده) می شویم که به طور معمول هنگام خوردن یک وعده غذایی سنگین یا پرادویه تحریک می شود. اسیدیته آزار دهنده است و ما برای خلاص شدن از شر آن اغلب به درمان های مختلف متوسل می شویم. با این حال، اگر در انجام این کار ناموفق بوده اید نگران نباشید در این مقاله فهرستی از چند درمان خانگی برای درمان اسیدیته توضیح داده شده که در خلاص شدن از شر مشکلات اسیدیته بسیار کمک می کند.

برگ های ریحان

برگ ریحان با خاصیت تسکین دهندگی به فوریت اسیدیته را تسکین می بخشد. با بروز نخستین علامت چند برگ ریحان بخورید یا 3 تا 4 برگ ریحان را در یک فنجان آب بجوشانید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد و به طور مرتب آن را بنوشید. این یکی از بهترین درمان های خانگی برای اسیدیته است.

رازیانه

آنشول جیبهارات، متخصص تغذیه می گوید: غذا را به خوبی بجوید و بعد از غذا هم دراز نکشید تا از بروز اسیدیته معده جلوگیری کنید. چای رازیانه به دلیل انبوه فواید برای دستگاه گوارش به طور قطع به سلامت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. این چای به دلیل داشتن روغن موجود در این دانه ها برای کمک به سوءهاضمه و نفخ گزینه بسیار مفید تلقی می شود.

دارچین

این ادویه فروتن به عنوان یک ضداسید طبیعی برای درمان اسیدیته معده عمل می کند و می تواند با بهبود هضم و جذب معده را تسویه کند. برای تسکین این درد چای دارچین بنوشید تا عفونت های دستگاه گوارش را بهبود بخشد. دارچین نیروگاهی مغذی و دارای خواص مفید برای سلامتی است.

آب دوغ

آیا می دانید دوغ در طب آیورودا به عنوان یک غذای ساتویک طبقه بندی می شود؟ بنابراین، بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین یا تند دچار اسیدیته شدید یک لیوان آب دوغ بنوشید. دوغ حاوی اسید لاکتیک است که اسیدیته معده را نرمال می کند. برای دریافت بهترین نتیجه یک تکه فلفل سیاه یا 1 قاشق چای خوری برگ گشنیز آسیاب شده به آن اضافه کنید.

شکر زرد

آنشول جیبهارات می گوید: به دلیل محتوای منیزیم بالا شکر زرد به تقویت قدرت روده کمک می کند. ضمن کمک به هضم غذا سیستم هضم شما را قلیایی تر می کند، بنابراین اسیدیته معده را کاهش می دهد. بعد از غذا یکتکه کوچک شکر زرد را مکیده و از مزایای آن بهره مند شوید. از آنجایی که شکر زرد به حفظ دمای طبیعی بدن نیز کمک می کند باعث خنک شدن معده می شود. متخصصان توصیه می کنند در تابستان از شربت شکر زرد (شکر زرد غوطه ور در آب سرد یخ) استفاده کنید.

میخک

طی سال ها میخک جایگاه برجسته ای در طب سنتی چین و آیورودا برای درمان اختلالات گوارشی بدست آورده است. میخک به طور ذاتی مکنده است، بنابراین از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. هنگام پختن غذاهایی با لوبیا که باعث تولید نفخ می شوند به آنها میخک اضافه کنید. حتی می توانید برای درمان اسیدیته میخک و هل خرد شده را (به مقدار مساوی مخلوط شده) بخورید و از شر بوی بد دهان (که اغلب این مشکل را به همراه دارد) خلاص شوید.

بیشتر بخوانید:کراتین چیست و عوارض آن کدام است؟

زیره

دانه های زیره به عنوان یک خنثی کننده اسید عالی عمل می کند. ضمن کمک به هضم غذا درد معده را تسکین می دهد. مقداری دانه زیره بو داده را کمی له کنید سپس در یک لیوان آب هم بزنید یا یک قاشق چای خوری دانه زیره را در یک فنجان آب جوشانده اضافه کرده و بنوشید.

زنجبیل

زنجبیل بسیاری از مزایا را برای سلامتی به همراه دارد. زنجبیل دارای خواص گوارشی و ضدالتهابی عالی است. برای کمک به خنثی سازی اسیدهای معده می توانید یک برش زنجبیل تازه بجوید یا یک قاشق آب زنجبیل 2 یا 3 بار در روز بنوشید. حتی می توانید زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش بندازید تا دم بکشد سپس نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:کراتین چیست و عوارض آن کدام است؟

شیر سرد

برای افرادی که تحمل لاکتوز ندارند شیر به تثبیت اسیدهای معده در این اندام کمک می کند. شیر سرشار از کلسیم است که از تجمع اسید در معده جلوگیری می کند. آنشول جیبهارات، متخصص تغذیه می گوید: تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که دفعه دیگر که دچار اسیدیته شدید یک لیوان شیر سرد بنوشید.

سرکه سیب

برای درمان اسیدیته کافی است یک تا 2 قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک فنجان آب مخلوط کرده و یک یا 2 بار در روز بنوشید، همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بخورید و بعد از آن یک لیوان آب بنوشید.

آب نارگیل

هنگامی که آب نارگیل می نوشید سطح اسیدی pH بدن قلیایی می شود، همچنین به تولید مخاط در معده نیزکمک می کند که از معده در برابر اثرات مضر تولید بیش از حد اسید محافظت می کند. از آنجا که سرشار از فیبر است به هضم غذا کمک کرده و از بروز مجدد اسیدیته جلوگیری می کند.

موز

هنگامی که صحبت از خواص مفید میوه ها برای سلامتی می شود نقش موز بسیار برجسته می شود. موز حاوی آنتی اسیدهای طبیعی است که به عنوان یک بافر در برابر ریفلاکس اسید عمل می کند. این ساده ترین درمان خانگی برای از بین بردن اسیدیته است، بنابراین برای جلوگیری از ناراحتی معده و اسیدیته هر روز یک عدد موز بخورید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ