تب کریمه کنگو در خرم‌دره رواج یافت؟!

faateme1366
اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر مبتلا شدن چند نفر در خرم‌دره به تب کریمه کنگو کذب محض است.

یکی از پدیده‌های اجتماعی بروز شایعه و شایعه‌پراکنی است که در جامعه ناهنجاری‌هایی را به وجود می‌آورد و گاهی چنان موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود که مسئولان رده بالای کشوری را نیز وادار به واکنش می‌کند.

دنیای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی این روزها گوی رقابت را در این حوزه از همه ربوده‌اند. شایعه‌پراکنی و نشر اطلاعات و اخبار نادرست در این شبکه‌ها آنقدر گسترده و سریع اتفاق می‌افتد که گاهی برای نشردهنده اخبار نیز غیرقابل باور است.

این شایعات و دامن زدن به آن‌ها در فضاهای مجازی در برخی موارد ضربه‌های روحی بدی به افراد وارد می‌کند. متأسفانه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جعل هویت‌ها بسیار پررنگ است و یک منبع برای انتشار و ارسال اخبار به حساب می‌آید. اساس و پایه انتشار اخبار این‌گونه رسانه‌ها نه واقعیت است نه دقت، صرفاً رواج شایعه را ادامه می‌دهند.

شهرستان خرم‌دره نیز طی این روزها از گزند این شایعات در امان نبود، شایعه‌ای در یکی از کانال‌های تلگرامی شهرستان منتشر شد که موجی از نگرانی در میان مردم ایجاد کرد.

خبری مبنی بر ابتلای سه نفر به تب کریمه کنگو و فوت آنان شایعه‌ای بود که دست به دست در گروه‌های تلگرامی می‌چرخید و برخی بدون آگاهی از صحت و سقم آن نسبت به انتشارش اقدام می‌کردند که این امر زمینه نگرانی هر چه بیشتر مردم شهرستان را فراهم کرد.

در همین رابطه مسئول روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرم‌دره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: متأسفانه در فضای مجازی و به نقل از یکی از خبرگزاری‌ها شایعاتی مبنی بر شیوع تب کریمه کنگو در شهرستان خرم‌دره و فوت 3 نفر مطرح شده است که اساساً همه این موارد کذب محض بوده و توسط شبکه بهداشت و درمان خرم‌دره و شبکه دامپزشکی قویاً تکذیب می‌شود.

«علیرضا کلانتری» خاطرنشان کرد: از همشهریان تقاضا داریم به شایعات مطرح شده توجهی نکنند و اطمینان خاطر داده می‌شود، درج چنین شایعاتی که سبب نگرانی و تشویش اذهان عمومی می‌شود تا حصول نتیجه از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد شد.

رئیس دامپزشکی شهرستان خرم‌دره نیز در رابطه با این شایعه به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متعاقب برخی شایعات در خصوص بیماری تب کریمه کنگو تاکنون هیچ موردی از این بیماری در شهرستان خرم‌دره مشاهده نشده است و اداره دامپزشکی شهرستان نیز با حساسیت تمام نظارت بر تولید فراوری حمل و توزیع گوشت قرمز را تشدید کرده است.

«محمد فاتح مرادی» تصریح کرد: در صورت خرید گوشت از قصابی‌های تحت نظارت دامپزشکی، کوچک‌ترین خطری ناشی از این بیماری متوجه همشهریان نیست. در ضمن برای در امان ماندن از این بیماری از ذبح دام در خارج از کشتارگاه نیز باید خودداری شود.

تب کریمه کنگو، بیماری مشترکی بین انسان و دام است که از طریق ارتباط مستقیم با کنه هیالوما و دام آلوده به انسان و دام سالم منتقل می‌شود و بنا به اعلام مسئولان مرتبط استانی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در سطح استان مشاهده نشده است، پس به‌جا است افراد با کمی دقت و حوصله در امر اطلاع‌رسانی نکته‌سنج‌تر باشند و هر حرفی را بدون استناد و به راحتی قبول نکنند و از انتشار آن خودداری نکنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ