مزایای مرزنجوش برای سلامتی / از رفع اضطراب تا سلامت هورمون ها

حسام آرین
مرزنجوش به عنوان گیاهی معطر برای افزودن طعم در برخی دستورهای غذایی استفاده می شود. برگ ها و روغن استخراج شده از درختچه های مرزنجوش در طیف وسیعی از غذاهای خاورمیانه و مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مرزنجوش به عنوان گیاهی معطر برای افزودن طعم در برخی دستورهای غذایی استفاده می شود. برگ ها و روغن استخراج شده از درختچه های مرزنجوش در طیف وسیعی از غذاهای خاورمیانه و مدیترانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

مرزنجوش به عنوان یک گیاه دارویی نیز کاربرد دارد و برخی اوقات آن را مرزنجوش شیرین می نامند تا از پونه کوهی متمایز شود. مرزنجوش خشک در لاین ادویه جات سوپرمارکت ها و فروشگاه ها یافت می شود، همچنین می توان از برگ های تازه، عصاره روغن یا کیسه های چای آن را نیز خریداری کرد.

مرزنجوش در انواع روش های درمانی سنتی و محلی به دلیل فواید زیاد برای سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد ترکیبات مشتق شده از مرزنجوش دارای خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی هستند. به گزارش وب ام دی، علاوه براین مرزنجوش فواید دیگری برای سلامتی دارد از جمله:

سلامت هورمونی

مرزنجوش برای سلامتی هورمون ها به ویژه برای خانم ها مفید است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که روزانه دو بار چای مرزنجوش را به مدت یک ماه مصرف می نوشند قادر به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح آندروژن آدرنال در کلیه هستند.

رفع اضطراب

نتایج تحقیقات خواص خواص ضداضطراب یا کاهش اضطراب مرزنجوش را ثابت کرده است. در افرادی که دندان قروچه یا دندان ساییدن را تجربه می کنند آروماتراپی با روغن مرزنجوش باعث کاهش اثرات اضطراب در آموزش بازخورد عصبی یا نوروفیدبک می شود.

فعالیت ضدمیکروبی

چندین مطالعه اثرات ضدمیکروبی مرزنجوش را نشان داده است. یکی از این مطالعات نشان می دهد روغن ضروری مرزنجوش در برابر طیف وسیعی از باکتری های عفونی موثر است. و تحقیق دیگر نشان می دهد روغن مرزنجوش به عنوان یک درمان جایگزین موثر برای عفونت های دستگاه ادراری (UTI) ناشی از باکتری اشریشیا کلی است.

ارزش غذایی مرزنجوش

منیزیم موجود در مرزنجوش یک ماده معدنی که برای عملکرد کلی بدن گزینه مهمی است، همچنین مرزنجوش سرشار از پتاسیم یک ماده معدنی مهم دیگر و الکترولیت است. به علاوه، مرزنجوش منبع خوبی برای موارد زیر محسوب می شود:
فولات
ویتامین A
ویتامین K
مواد مغذی در هر وعده
یک قاشق چای خوری مرزنجوش خشک شده حاوی:
کالری: 1.63
پروتئین: 0.076 گرم
چربی: 0.042 گرم
کربوهیدرات ها: 0.363 گرم
فیبر: 0.242 گرم
قند: 0.025 گرم
میزان استفاده از مرزنجوش
از آنجا که مرزنجوش به عنوان یک ادویه برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود اندازه آن در مقایسه با سایر غذاها کم است. از برگ های خشک شده و اسانس آن برای حداکثر منافع باید کم استفاده شود.

طرز تهیه مرزنجوش

برای تهیه چای مرزنجوش در خانه برگ های آن را حداقل به مدت 3 دقیقه در آب جوش قرار دهید سپس عسل یا یک شیرین کننده دلخواه خود را به آن اضافه کنید، همچنین می توانید مرزنجوش را به عنوان ادویه به سبزیجات تفت داده شده یا بو داده، غذاهای گوشتی، خورشت ها و سس ها اضافه کنید. مرزنجوش خشک را در دمای اتاق نگهداری کنید، اما برگ های تازه آن باید در یخچال نگهداری شوند.

در اینجا برخی از ایده های استفاده از مرزنجوش وجود دارد:
لوبیا سبز را با مرزنجوش مزه دار کنید
مرزنجوش را به غذاهای دارای پنیر بز یا ریکوتا اضافه کنید
گیاهان، سبزیجات و مرزنجوش را در فریتاتا مخلوط کنید
قبل از تفت دادن گل کلم مرزنجوش روی آن بپاشید
قارچ را با روغن، مرزنجوش و سایر ادویه ها تفت دهید
گوشت گاو و مرغ را با مرزنجوش میل کنید

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ