چرا غذاهای تند برای شما مفید هستند؟

حسام آرین
موارد کمی در دنیای آشپزی وجود دارد که که بتوانند جایگزین طعم دهندگی ادویه ها شوند. شما سراغ سالسای معتدل، متوسط یا نسخه داغ و آتشین آن می روید؟ خوشبختانه خبر خوب برای عاشقان ادویه و نه فقط ادویه آتشین کپسایسین موجود در فلفل قرمز این است که علم نیز به نفع شماست.

موارد کمی در دنیای آشپزی وجود دارد که که بتوانند جایگزین طعم دهندگی ادویه ها شوند. شما سراغ سالسای معتدل، متوسط یا نسخه داغ و آتشین آن می روید؟ خوشبختانه خبر خوب برای عاشقان ادویه و نه فقط ادویه آتشین کپسایسین موجود در فلفل قرمز این است که علم نیز به نفع شماست.

ادویه هایی مانند دارچین، زردچوبه، سیر، زنجبیل، زیره و چیلی فواید زیادی برای سلامتی دارند. اگر اهل استفاده از ادویه نیستید یا طعم گرم برخی از ادویه ها را دوست دارید در ادامه برای شما دلایلی توضیح داده می شود که شما را برای استفاده مقدار حداقلی از آنها قانع کند.

ادویه های تند فواید طول عمر دارند

به گزارش هلث لاین، خوردن غذاهای پرادویه 6 یا 7 روز در هفته حتی فقط یک بار در روز بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ انجام شده در سال 2015 توسط هاروارد و مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های چین میزان مرگ و میر را 14 درصد کاهش داد.

ادویه های تند سوخت و ساز بدن را تسریع می کند

داده های بسیاری از مطالعات نشان می دهد برخی ادویه ها مانند زیره، دارچین، زردچوبه، فلفل و فلفل قرمز می توانند میزان استراحت متابولیکی را افزایش داده و اشتها را کند کنند، همچنین نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داد زردچوبه رشد بافت چربی را در موش سرکوب می کند.

ادویه جات با التهاب مقابله می کنند

کورکومین ترکیب موجود در زردچوبه باعث کاهش التهاب در بدن می شود. در طب آیورودا، از قرن ها قبل از خواص ضدالتهابی زنجبیل و سیر برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند آرتروز، اختلالات خودایمنی و حتی سردرد و حالت تهوع استفاده می شده است.

ادویه ها به مبارزه با سلول های سرطانی کمک می کنند

ثابت شده است کپسایسین جز فعال فلفل قرمز رشد سلول های سرطانی را کند می کند یا حتی از بین می برد. نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داد کپسایسین رشد سلول های سرطانی پروستات را در موش ها مهار می کند در حالی که سلول های سالم را بدون آسیب می گذارد.
ادویه جات به از بین بردن باکتری ها کمک می کنند
تحقیقات نشان می دهد زیره و زردچوبه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی قدرتمند هستند یعنی می توان از آنها در برابر باکتری های مضر در بدن استفاده کرد.

احتیاط

کپسایسین ماده آتشین موجود در فلفل قرمز می تواند باعث بروز علائم کوتاه مدت شدیدی مانند معده درد، اسهال و استفراغ در افرادی که مقادیر زیادی مصرف می کنند شود و این به دلیل تحریک بیش از حد سیستم عصبی رخ می دهد، اما خبر خوب این است که هیچ آسیب دائمی به پوشش روده وارد نمی کند.

اگرچه قبلا اعتقاد بر این بود غذاهای پرادویه منجر به بروز زخم می شوند، اما در حال حاضر شواهد نشان می دهد کپسایسین از پاتوژن زخم، هلیکوباکتر پیلوری محافظت می کند، همچنین کپسایسین به عنوان موضعی یا خوراکی به عنوان مسکن درد عمل می کند. اگر تازه می خواهید خوردن غذاهای پرادویه را شروع کنید بهتر است مصرف خود را برای به حداقل رساندن علائم نامطلوب به آرامی افزایش دهید.

در پایان

ادویه ها را می توانید در هر رژیم غذایی بگنجانید نتیجه آن به طور قطع رضایت بخش و سالم است. ادویه ها حتی می توانند دو ماده شیمیایی خوب را در بدن یعنی اندورفین و دوپامین افزایش دهند، همچنین ادویه ها به شما در کاهش مقدار چربی ها و شیرینی های ناسالم که خیلی راحت به عنوان یک راه حل سریع برای افزودن طعم به غذاها استفاده می شوند کمک می کنند. به طور خلاصه میزان مصرف قند و شکر را کاهش داده و مقداری ادویه به آن اضافه کنید تا سبک زندگی و افق آشپزی شما بهبود یابد و گسترش یابد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ