درمان های خانگی برای از بین بردن میخچه

حسام آرین
مقابله با میخچه بسیار سخت است و لایه های سفت شده ای از پوست هستند که در اثر تلاش پوست برای محافظت از خود ایجاد می شوند.

مقابله با میخچه بسیار سخت است و لایه های سفت شده ای از پوست هستند که در اثر تلاش پوست برای محافظت از خود ایجاد می شوند.

میخچه به دلایل مختلف تشکیل می شود که از اصلی ترین دلیل بروز آن می توان به اصطکاک و فشار مداوم اشاره کرد. میخچه شبیه پینه، اما اغلب دردناک تر از آن است. میخچه ها خطرناک نیستند، اما درد و ناراحتی ایجاد می کنند.

به گزارش تایمزسوفاندیا، در ادامه چند درمان خانگی ساده برای مقابله با میخچه توضیح داده می شود.

چگونه می توان میخچه را روی بدن تشخیص داد؟

میخچه ها بیشتر در قسمت های بالایی و کناری پا، انگشتان پا، دست ها یا انگشتان مشاهده می شوند.
میخچه ها به طور معمول گرد هستند
نخست پوست نسبت به لمس حساس می شود
هنگام پوشیدن برخی کفش ها کمی احساس درد ایجاد می شود
ناحیه پوست آسیب دیده شروع به سفت شدن، توده ای و کمی زرد شدن می کند
افراد برخی اوقات میخچه را با پینه اشتباه می گیرند، اما تفاوت این دو در این است که میخچه بیشتر از پینه صدمه می زند زیرا باعث التهاب پوست می شود.
توجه: بیماران مبتلا به دیابت باید بسیار محتاط باشند زیرا جریان ضعیف خون در پا خطر بیشتری برای بروز عوارض ایجاد می کند. در صورت شرایط شدید مشاوره با پزشک برای مراقبت مناسب توصیه می شود.
برخی اوقات میخچه و پینه را می توان به سادگی با برخی از روش های خانگی و اقدامات ساده پیشگیرانه از بین برد. حذف منبع اصطکاک و مراقبت مناسب از ایجاد میخچه جلوگیری می کند. بیایید نگاهی به چند درمان موثر خانگی میخچه بیندازیم.

لیموترش

مرکز میخچه درد زیادی ایجاد می کند و بیشترین التهاب را دارد. برای تسکین این درد مقداری آب لیموترش تازه را به نقطه میخچه بمالید. این روند را تکرار کنید تا مرکز آن سخت و در نهایت حذف شود. با عوارض جانبی صفر لیموترش درمان خانگی برای چنین درمان هایی است. به علاوه، می توانید این درمان را تا زمانی که بخواهید دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:نان برای کاهش وزن؛ نان سفید بهتر است یا قهوه ای؟

سیر

از سیر در درمان بسیاری از بیماری های پوستی به عنوان یک ماده در طب آیورودا استفاده می شود. این ماده غذایی به دلیل درمان میخچه از ریشه باعث ترمیم سریع تر آن می شود. سیر سرشار از آنتی اکسیدان است که در مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند.

برای این درمان از چند حبه سیر خرد شده خمیر درست کنید و آن را مستقیم روی سطح میخچه بمالید. آن را یک شب نگه دارید و صبح روز بعد پاهایتان را با آب گرم بشویید. این روش درمانی را تا زمانی که از شر میخچه خلاص شوید تکرار کنید.

روغن ویتامین E

ویتامین E خاصیت تغذیه ای و مرطوب کنندگی دارد، بنابراین آن را روی میخچه های خود بمالید تا پوست سفت و نرم شود. توصیه می شود از این روش درمانی شب ها استفاده شود پس از مصرف آن حتما جوراب تمیز بپوشید، همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی مانند سیر است که به بهبود میخچه کمک می کند. از این روش درمانی تا زمان خلاص شدن از شر میخچه می توانید استفاده کنید.

پیاز

با اسیدهای قدرتمند موجود در پیاز با عفونت های پا مبارزه کنید. پیاز عفونت های ایجاد کننده میخچه را متعادل می کند. علاوه بر این، آب پیاز به قدری قدرتمند است که باعث می شود لایه سخت تشکیل شده پوست به تدریج از بین برود.

برای از بین بردن سلول های مرده پوست آب پیاز را روی میخچه بمالید و آن را با یک پارچه تمیز به مدت 2 روز بپوشانید. این روش درمانی در نهایت باعث نرمی و التیام پوست می شود.

بیشتر بخوانید:چسب زدن به بینی بعد از عمل

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از جهانی ترین محصولات به شمار می آید. جوش شیرین به عنوان یک اسکراب طبیعی سلول های مرده پوست اطراف میخچه را لایه برداری می کند.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که پاها را در آب گرم حاوی جوش شیرین قرار دهید. قبل از لایه برداری پاها با سنگ پا به مدت 15 دقیقه پاها را در این محلول خیس کنید. خاصیت های ضدباکتری و ضدقارچ جوش شیرین به جلوگیری از بروز عفونت کمک می کند.

روغن کرچک

روغن کرچک برای درمان اکثر بیماری های خشک پوست مانند میخچه و پینه گزینه بسیار عالی است. کافی است مقداری صابون مایع و روغن کرچک را در آب داغ مخلوط کنید سپس با استفاده از این محلول سنگ پای خود را مرطوب کرده و پینه هایتان را به آرامی از بین ببرید.

آناناس

از پوست آناناس برای بهبود پینه و میخچه استفاده می شود. آناناس خاصیت دارویی شگفت انگیزی دارد، بنابراین یک پوست کوچک آناناس را برش بزنید و آن را روی میخچه قرار دهید سپس آن را با باند محکم ببندید و بگذارید یک شب به همین صورت باقی بماند. صبح روز بعد باند را باز کرده و مقداری روغن نارگیل روی میخچه بمالید. این روند درمانی را تا بهبود میخچه ادامه دهید.
سایر درمان های خانگی شامل:
پاها را در آب گرم بخیسانید تا پینه نرم شود و تنش عضلانی تسکین یابد سپس آن را به مدت 10 تا 15 دقیق زیر آب نگه دارید و پوست نرم شده را از بین ببرید.
مرتب روی پاهای خود لوسیون بزنید. خشکی پوست تشکیل پینه و میخچه را تشدید می کند، بنابراین مرطوب نگه داشتن پوست نکته اصلی است. از کرم یا لوسیون حاوی سالیسیلیک اسید باید استفاده شود زیرا توانایی نرم شدن میخچه را دارد، اما مراقب باشید در صورت ابتلا به دیابت قبل از استفاده از لوسیون با پزشک مشورت کنید.
اسکراب هفتگی برای افرادی که با مسئله ایجاد پینه و میخچه روبرو هستند باید انجام شود. هنگام انجام این کار با سنگ پا یک پارچه زیر پای خود بندازید و در نظر داشته باشید هنگام مالش پوست بیش از حد لایه برداری نکنید.
کفش راحتی بپوشید که به پوست اجازه نفس کشیدن می دهد. کفش مناسب سایز پای خود را بخرید و از شکل کفش خود مراقبت کنید. عدم رعایت همه این موارد کوچک می تواند منجر به تشدید تشکیل میخچه شود. از جوراب های مرغوب و کفش راحت و مناسب استفاده کنید.
همیشه ناخن های پا را کوتاه کنید. ناخن های بلند منجر به ایجاد فشار کفش روی انگشتان و این اصطکاک منجر به ایجاد میخچه می شود. از انجام چنین اشتباهات کوچکی بپرهیزید و سعی کنید پاهای خود را از شر این همه درد خلاص کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ