عوارض کووید طولانی را بهتر بشناسید

حسام آرین
اگرچه بیشتر افراد مبتلا به کووید-19 طی چند هفته از بیماری بهبود می یابند، اما برخی از افراد شرایطی آزاردهنده را پس از ابتلا نیز تجربه می کنند. شرایط پس از کرونا شامل طیف گسترده ای از مشکلات جدید پیرامون سلامتی، برگشت کننده یا مستمر است که افراد می توانند بیش از 4 هفته پس از ابتلا به ویروس عامل کووید-19 تجربه کنند.

اگرچه بیشتر افراد مبتلا به کووید-19 طی چند هفته از بیماری بهبود می یابند، اما برخی از افراد شرایطی آزاردهنده را پس از ابتلا نیز تجربه می کنند. شرایط پس از کرونا شامل طیف گسترده ای از مشکلات جدید پیرامون سلامتی، برگشت کننده یا مستمر است که افراد می توانند بیش از 4 هفته پس از ابتلا به ویروس عامل کووید-19 تجربه کنند.

حتی افرادی که هنگام آلودگی علائمی نداشتند نیز می توانند با عوارض پس از ابتلا به کرونا دست و پنجه نرم کنند. این شرایط انواع مختلف و ترکیبی از مشکلات سلامتی را برای مدت زمان مختلف در برمی گیرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC و متخصصان در سراسر جهان در تلاش هستند تا در مورد اثرات کوتاه یا بلند مدت ویروس کرونا روی سلامتی و اینکه چه کسی به آنها مبتلا می شود و چرایی آن بیشتر اطلاعات کسب کنند.

کووید طولانی

کووید طولانی شامل یک سری علائم است که هفته ها یا ماه ها پس از ابتلا به ویروس عامل کووید-19 طول می کشد یا حتی هفته ها بعد از عفونت ظاهر می شوند. کووید طولانی برای هر فردی که به این ویروس آلوده شده باشد ممکن است رخ دهد حتی اگر بیماری خفیف باشد یا بدون علائمی را تجربه کرده باشد. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC، افراد با کووید طولانی احتمال می رود ترکیبی از علائم زیر را تجربه کنند:
خستگی یا ماندگی
مشکل در تفکر یا تمرکز (برخی اوقات به عنوان “مه مغزی” نیز شناخته می شود)
سردرد
از دست دادن بویایی یا چشایی
سرگیجه هنگام ایستادن
تپش یا ضربان سریع قلب (همچنین به عنوان تپش قلب نیز شناخته می شود)
درد قفسه سینه
دشواری در تنفس یا تنگی نفس
سرفه
درد مفصل یا عضله
افسردگی یا اضطراب
تب
علائمی که پس از فعالیت های جسمی یا ذهنی تشدید می شوند

بیشتر بخوانید:15 حرکت موثر و نتیجه بخش پیلاتس

اثرات ویروس کرونا روی چند ارگان

اثرات چند ارگانيك اگر روی همه اندام ها نه، اما روي بيشتر سيستم هاي بدن از جمله قلب، ريه، كليه، پوست و مغز تاثير می گذارند، همچنین اثرات چند ارگانیک می تواند شامل شرایطی مانند سندرم التهابی چند سیستم (MIS) و شرایط خودایمنی باشد که پس از کووید-19 رخ می دهد. سندرم التهابی چند سیستم شرایطی است که تحت تاثیر آن اعضای مختلف بدن متورم می شوند.

شرایط خودایمنی هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله کرده و باعث تورم دردناک در قسمت های آسیب دیده بدن می شود. اینکه اثرات سیستم چند ارگانیک چه مدت ممکن است ادامه داشته باشد و آیا این اثرات منجر به شرایط مزمن سلامتی می شود یا خیر هنوز مشخص نیست.

اثرات درمان یا بستری شدن در بیمارستان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا

شرایط پس از ابتلا به ویروس کرونا می تواند شامل تاثیرات طولانی مدت درمان یا بستری شدن در بیمارستان نیز باشد. برخی از این اثرات طولانی مدت مشابه با اثرات مربوط به بستری شدن در بیمارستان برای سایر عفونت های تنفسی یا شرایط است، همچنین اثرات درمان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا و بستری شدن در بیمارستان می تواند شامل سندرم بعد از مراقبت ویژه (PICS) باشد که به اثرات سلامتی مربوط به پس از یک بیماری حیاتی اشاره دارد.

این اثرات شامل ضعف شدید و اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) است. اختلال اضطراب پس از سانحه شامل واکنش های طولانی مدت نسبت به یک واقعه بسیار استرس زا است.

بیشتر بخوانید:پوسیدگی دندان چه زمانی رخ می دهد؟ / علائم و دلایل بروز آن چیست؟

درمان

روش هایی برای کمک به مدیریت شرایط پس از کووید وجود دارد و بسیاری از بیماران با این علائم با گذشت زمان بهتر می شوند. اگر فکر می کنید به بیماری بعد از کووید مبتلا هستید با یک متخصص در مورد گزینه های مدیریت یا درمان علائم برای پشتیبانی صحبت کنید. کلینیک های مراقبت های بعد از کووید در مراکز پزشکی در سراسر ایالات متحده برای رفع نیازهای بیماران در حال افتتاح هستند، اما در نظر داشته باشید بهترین راه پیشگیری از بروز این عوارض طولانی مدت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

کرونا و واکسیناسیون

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند افراد بدون توجه به اینکه قبلا به کرونا مبتلا شده اند حتما واکسینه شوند. اگرچه برخی مقالات اذعان می دارند برخی از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت می گویند علائم آنها پس از تزریق واكسن بهبود یافته، اما برای تعیین اثرات واكسیناسیون در شرایط پس از کووید مطالعات لازم است.

کاری که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها انجام می دهد

این مرکز به کار خود ادامه می دهد تا شناسایی کند این اثرات طولانی چه مدت شایع است، چه کسی احتمال بروز آن را دارد و اینکه آیا علائم در نهایت برطرف می شوند یا خیر. برای بررسی بیشتر شرایط پس از کووید، مطالعات چند ساله در حال انجام است. این مطالعات به ما کمک می کند تا شرایط پس از کووید را بهتر درک کرده و نحوه درمان بیماران با این اثرات طولانی مدت را درک کنیم.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ