آیا عرق کردن بیش از حد ناشی از یک مشکل پزشکی است؟

حسام آرین
آیا بیش از افراد دیگر عرق می کنید؟ آیا با یک تمرین 5 دقیقه ای روی تردمیل خیس عرق می شوید؟ آیا قبل از هر دست دادن دست خود را خشک می کنید؟ حداقل تعریق زیاد هم آزاردهنده و دردسر ساز است، اما برخی اوقات تعریق زیاد نشانه وجود یک بیماری است.

آیا بیش از افراد دیگر عرق می کنید؟ آیا با یک تمرین 5 دقیقه ای روی تردمیل خیس عرق می شوید؟ آیا قبل از هر دست دادن دست خود را خشک می کنید؟ حداقل تعریق زیاد هم آزاردهنده و دردسر ساز است، اما برخی اوقات تعریق زیاد نشانه وجود یک بیماری است.

بنجامین بارانکین، متخصص پوست در تورنتو و عضو آکادمی پوست آمریکا می گوید: همیشه برای یک فرد عادی درک این تفاوت کار راحتی نیست. به گزارش وب ام دی، تعریق بیش از حد و غیرطبیعی یا هیپرهیدروز می تواند نشانه هشدار دهنده مشکلات مربوط به تیروئید، دیابت یا عفونت باشد.

تعریق بیش از حد در افراد دارای اضافه وزن یا عدم برخورداری از از فرم و فیزیک خوب بدنی بیشتر مشاهده می شود، اما خبر خوب این است که بیشتر موارد تعریق زیاد بی ضرر هستند.

اگر نگران میزان تعریق خود هستید در اینجا اطلاعاتی برای کمک به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید یا خیر آورده شده است.

بیشتر بخوانید:پوسیدگی دندان چه زمانی رخ می دهد؟ / علائم و دلایل بروز آن چیست؟

تعریق زیاد چیست؟

اگر هنگام گرم شدن هوا یا فعالیت بیش از حد بیش از سایر افراد عرق می کنید این امر به طور معمول نشانه وجود مشکل و دردسر نیست زیرا تعریق هنگام کار بیش از حد بدن که نیاز به خنک شدن دارد واکنش طبیعی محسوب می شود.

دی آنا گلاسر، رئیس انجمن بین المللی هیپرهیدروز می گوید: تغییرات زیادی در نحوه تعریق افراد همانند وجود تغییرات در سایر عملکردهای بدن وجود دارد، همچنین برخی افراد راحت تر از بقیه عرق می کنند.
تعریق بیش از حد واقعی فراتر از نیاز طبیعی جسمی برای تعریق است. اگر دچار هیپرهیدروز هستید ممکن است بدون دلیل درصورتی که متناسب با شرایط نباشد به شدت عرق کنید.
گلاسر اذعان می دارد: بگذارید بگوییم درجه حرارت ملایم است و شما مضطرب نیستید، تب ندارید و فقط در حال تماشای فیلم با خانواده هستید اگر روی مبل جلوی تلویزیون نشسته اید و به شدت عرق می کنید این روند طبیعی نیست.
بارانکین می گوید: 2 نوع اساسی از تعریق زیاد به صورت هیپرهیدروز موضعی و هیپرهیدروز عمومی وجود دارد.

تعریق موضعی: هیپرهیدروز کانونی اولیه

شایع ترین علت تعریق زیاد هیپرهیدروز کانونی اولیه نامیده می شود. این شکل از هیپرهیدروز حدود یک تا 3 درصد از جمعیت را درگیر می کند و به طور معمول از کودکی یا نوجوانی شروع می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ