فیلر چیست: آیا تزریق فیلر عوارض جانبی دارد؟

نادر سیاسی
تزریق فیلر پوستی به‌عنوان یک روند زیبایی غیرتهاجمی شناخته می‌شود که به دلیل سهولت روند استفاده از آن، به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است. یکی دیگر از دلایلی که باعث رواج فیلر شده، عوارض جانبی بسیار کم آن در نظر گرفته می‌شود اما این نکته به معنای این نیست که تزریق فیلر هیچ عوارضی […]

تزریق فیلر پوستی به‌عنوان یک روند زیبایی غیرتهاجمی شناخته می‌شود که به دلیل سهولت روند استفاده از آن، به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است. یکی دیگر از دلایلی که باعث رواج فیلر شده، عوارض جانبی بسیار کم آن در نظر گرفته می‌شود اما این نکته به معنای این نیست که تزریق فیلر هیچ عوارضی ندارد!

شاید بپرسید که عوارض جانبی فیلر چیست و این عوارض چقدر رایج هستند؟ پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله با بررسی آن‌ها، به شما خواهیم گفت که این محصول چه عوارضی دارد و شما برای کنترل این عوارض باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید.

بنابراین اگر شما هم قصد استفاده از فیلر را دارید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با فیلر و کاربرد آن

با افزایش سن یا ابتلا به برخی از بیماری‌ها، پوست صورت و دیگر نقاط بدن حجم خود را از دست می‌دهند که همین مسئله باعث ایجاد چین‌وچروک و خطوط اضافی در نواحی مختلف پوست خواهد شد.

یکی از راهکارهایی که در این شرایط پیش روی شما قرار دارد، استفاده از فیلر پوستی است. فیلر ماده‌ای ژل‌مانند است که پس از تزریق به زیر پوست، چین‌وچروک‌ها را از بین برده و با حجم‌دهی، پوست شما را ساختارمند می‌کند.

با توجه به تقاضای بالا برای انواع فیلر، در حال حاضر فیلرهای مختلفی توسط تولیدکنندگان روانه بازار می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. این تفاوت شامل عوارض جانبی این محصولات نیز می‌شود و شما با استفاده از فیلرهای مختلف، احتمالا عوارض جانبی متفاوتی را نیز تجربه خواهید کرد.

البته اکثر عوارض فیلرها با یکدیگر مشترک هستند و شما با رعایت برخی نکات می‌توانید احتمال بروز آن‌ها را به حداقل برسانید.

نواحی رایج تزریق فیلر

امروزه فیلرها به‌صورت تخصصی طراحی و تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها برای تزریق در نواحی خاصی مناسب هستند اما تزریق فیلر در چه ناحیه‌ای رایج‌تر است؟ نواحی رایج تزریق فیلر عبارتند از:

  • فک و چانه
  • بینی و خطوط اضافی اطراف آن
  • گونه‌ها و خطوط اضافی اطراف آن
  • زیر چشم به‌منظور رفع گودی و تیرگی
  • جای زخم و هرگونه فرورفتگی و برآمدگی
  • لب‌ها، خط لبخند و چین‌وچروک‌های اطراف لب
  • پیشانی، خط اخم و چین‌وچروک‌های اطراف این ناحیه

عوارض جانبی فیلر

بسیاری از افراد پس از تزریق فیلر شاهد برخی علائم هستند که آن‌ها را نگران می‌کند! همان‌‎طور که اشاره کردیم، شما پس از تزریق فیلر احتمالا چالش‌هایی را تجربه خواهید کرد اما این چالش‌ها ماندگار نیستند و پس از 24 تا 48 ساعت از بین خواهند رفت.

در صورتی که شما پس از تزریق فیلر هر یک از علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را مشاهده کردید، نگران نباشید و با مراقبت صحیح از ناحیه تزریق، منتظر رفع آن‌‎ها بمانید.

توجه داشته باشید که شما با انتخاب یک پزشک متخصص و بامهارت و همچنین انتخاب فیلرهای باکیفیت و استاندارد می‌توانید از بروز عوارض جانبی جلوگیری کرده و بدون هیچ‌گونه چالشی این روند را پشت سر بگذارید.

مهمترین عوارض جانبی بعد از تزریق فیلر شامل موارد ذیل می‌شوند:

  • قرمزی
  • ورم
  • کبودی
  • درد
  • خارش
  • بی‌حسی

در صورتی که این علائم تا 48 ساعت بعد از تزریق از بین نرفتند، حتما نظر تخصصی پزشک خود را جویا شوید.

برخی دیگر از عوارض جانبی که در موارد نادرتر دیده می‌شوند، عبارتند از:

  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • آکنه ندولار
  • خونریزی محل تزریق
  • مرگ بافت نرم

اگر بعد از تزریق فیلر شاهد هر کدام از این موارد بودید، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کرده و او را از شرایط خود آگاه کنید تا تدابیر لازم برای جلوگیری از پیشرفت عوارض در نظر گرفته شوند.

در نهایت فراموش نکنید که دقت در انتخاب پزشک باتجربه و فیلر بااصالت، بهترین نتیجه را به همراه دارد و شما بدون تجربه‌ی عوارض جانبیِ جدی، می‌توانید از نتیجه فیلر خود لذت ببرید.

افراد واجد شرایط برای تزریق فیلر

استفاده از این روش به شرایط خاصی نیاز ندارد و شما تنها باید از برخی خصوصیات برخوردار باشید. در ادامه به مهمترین عواملی که باعث می‌شوند شما واجد شرایط استفاده از فیلر نباشید اشاره خواهیم کرد.

  • بیماری‌های پوستی
  • برخی از بیماری‌های زمینه‌ای
  • حساسیت و آلرژی به مواد اولیه فیلر یا سرنگ

لازم به ذکر است که قبل از تزریق فیلر، شما باید به‌صورت کامل توسط پزشک معاینه شوید تا همه تصمیمات با توجه به شرایط منحصربه‌فرد شما اتخاذ شوند. در این مرحله حتما پزشک خود را از هرگونه شرایط زمینه‌ای یا مصرف دارو مطلع کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر

رعایت برخی نکات، روند بهبودی شما بعد از تزریق فیلر را تسریع کرده و باعث کاهش حداکثری عوارض جانبی خواهد شد. در ادامه به مرور برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

  1. پس از تزریق فیلر، ناحیه تزریق را به‌آرامی لمس کنید و از فشار دادن یا مالش آن بپرهیزید.
  2. بعد از تزریق تا 24 ساعت از کمپرس آب یخ استفاده کنید اما آن را روی ناحیه تزریق فشار ندهید.
  3. استفاده از ژل آرنیکا به کاهش کبودیِ ناحیه تزریق کمک خواهد کرد.
  4. بهتر است تا 24 ساعت بعد از تزریق از لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  5. استفاده از کرم ضدآفتاب مشکلی ندارد اما هنگام اعمال آن به محل تزریق فشار نیاورید.
  6. قبل و بعد از تزریق فیلر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده نکنید.
  7. استفاده از نوشیدنی‌های حاوی الکل تا 48 ساعت پس از تزریق توصیه نمی‌شود.

جمع‌بندی

فارغ از این‌که شما قصد استفاده از چه روند درمانی یا زیبایی را داشته باشید، میزان آگاهی شما نسبت به نکات مهم، به‌صورت مستقیم در تعیین میزان عوارضی که تجربه می‌کنید تاثیر خواهد داشت؛ بنابراین شما با رعایت برخی از نکات می‌توانید بدون هیچ چالشی به نتیجه موردنظر خود دست پیدا کنید.

در این مقاله علاوه‌بر بررسی عوارض جانبی فیلر پوستی، به نکاتی که در تسریع روند بهبود شما تاثیرگذارند نیز اشاره کردیم تا شما با دقت به آن‌ها بتوانید عوارض تزریق فیلر را به حداقل ممکن برسانید. در نهایت به خاطر داشته باشید که انتخاب پزشک متخصص و فیلر باکیفیت، نقش به‌سزائی در موفقیت‌آمیز بودن روند تزریق فیلر خواهند داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ