با انواع لمینیت دندان آشنا شوید

حسام آرین
لمینیت دندان برای اصلاح بد رنگی، بد فرمی، دندان های کله قندی، کجی دندان ها و کم کردن فاصله بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی اوقات برای انجام ارتودنسی لمینت ها جایگزین خوبی هستند به این دلیل که استفاده از روش لمینت راحت تر و سریع تر و کم هزینه تر است.

لمینیت دندان برای اصلاح بد رنگی، بد فرمی، دندان های کله قندی، کجی دندان ها و کم کردن فاصله بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برخی اوقات برای انجام ارتودنسی لمینت ها جایگزین خوبی هستند به این دلیل که استفاده از روش لمینت راحت تر و سریع تر و کم هزینه تر است.

یکی از روش های زیباسازی دندان ها لمینیت دندان محسوب می شود. لمینیت پوسته ا‌ی نازک و در عین حال مقاوم است که با قرارگیری روی دندان ها باعث زیبایی و درخشان شدن آنها می ‌شود. لمینیت ‌ها از جنس های سرامیک، کامپوزیت و مواد آکریلی ساخته می ‌شوند، اما لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

پیش از انجام لمینیت دندان می ‌توان رنگ مورد نظر را انتخاب کرد که سلیقه ای است. البته انتخاب روش درمانی در نهایت با دندانپزشک است زیرا وی با توجه به تجربه بهترین روش را برای از بین بردن مشکلات ظاهری بیمار توصیه می کند.

انواع لمینیت های دندان

لمینیت ها به طور کلی به سه گروه لمینیت کامپوزیتی، لمینیت سرامیکی و لمینیت چینی تقسیم می شوند که در ادامه هر یک از موارد توضیح داده می شوند.

لمینیت کامپوزیتی 

لمینیت کامپوزیتی ونیر کامپوزیت نیز نامیده می شود. در این روش پوسته ها به شکل لایه لایه توسط دندانپزشک با ماده خمیری کامپوزیت دندان بطور مستقیم روی دندان های بیمار ساخته و چسبانده می شود به طور کلی ونیر کامپوزیت را با عنوان های مشابه مانند کامپوزیت ونیر دندان، کامپوزیت دندان و کامپوزیت دندان نیز استفاده می کنند.

در حال حاضر با توجه به پیشرفت های حوزه دندانپزشکی ونیرها از نظر دوام، استحکام و عدم رنگ پذیری بسیار پیشرفته شده اند. این روش درمانی طی یک جلسه قابل انجام است و از ویژگی های مهم آن می توان به سیستم حداقل دستکاری و تراش روی دندان اشاره کرد. از دیگر مزایای ونیر کامپوزیت درصورت شکست یا ترک قابلیت تعمیر دارد در صورتی که لمینیت های سرامیکی قابل تعمیر نیستند و باید عوض شوند.

لمینیت سرامیکی

لمینیت سرامیکی یکی دیگر از روش های درمانی اصلاح عیوب دندان محسوب می شود. در مواقعی که دندان ها تحت فشار زیاد قرار دارند از این روش استفاده می شود. به طور کلی ویژگی  مهم لمینیت  سرامیکی استحکام بسیار بالای آن است. لمینیت های سرامیکی انواع مختلفی از جمله زیرکونیا، آلومینا، ای . پی . اس، ایمپرس، ایی . مکس، کاد .کم و لومینیرز است.

لمینیت چینی

از ویژگی مهم لمینیت چینی می توان به درخشندگی  و شفافیت بالای آن اشاره کرد. تراش دندان در سیستم لمینیت چینی مختصر و در حدود نیم میلی متر از سطح دندان است و پس از تراش و قالب گیری پوسته های لمینیت در لابراتوار ساخته می شود، سپس توسط دندانپزشک روی دندان چسبانده و مچ می شود. از ویژگی منفی این روش درمانی می توان به شکنندگی آن نسبت به ضربه اشاره کرد.

طول عمر لمینیت

ماندگاری لمینیت ها به مواردی مانند رعایت اصول بهداشتی، عادات غلط از جمله ناخن جویدن و دندان قروچه، رژیم غذایی و جنس دندان ها بستگی دارد، اما در صورت انجام آن به شیوه درست و با دقت و نگهداری  انجام مراقبت های لازم توسط فرد از با دوام ترین و بهترین درمان های دندانپزشکی محسوب می شود.

عوارض لمینت دندان

برخی اوقات دندان های بد فرم و بد رنگ شانس داشتن یک لبخند زیبا را از فرد می گیرد. در این شرایط انواع لمینیت می تواند به اصلاح عیوب دندان ها کمک کند، اما در صورت داشتن دندان های سالم و بدون ایراد هرگز استفاده از این روش درمانی پیشنهاد نمی شود زیرا باعث آسیب رساندن به دندان ها می شود.

لمینت ونیر باعث پوسیدگی دندان نمی شود، اما در صورت عدم انجام آن به شیوه درست مشکلات زیر پیش می آید:

اختلال در فرآیند باندینگ

اختلال در اصلاح لبه لمینت ها

پالیش نامناسب

عدم تطابق لبه های لمینت با دندان

تراش بیش از حد یا کمتر از حد دندان ها

برجستگی بیش از حد لمینتیا کامپوزیت

که همه این موارد می توانند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه ها شوند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان چیست؟

قیمت، میزان محافظه کارانه بودن، طول عمر مفید  (لب پر شدن) و مقاومت در برابر رنگ پذیری از تفاوت های این دو روش است. بزرگ ترین مزیت کامپوزیت ونیر محافظه کارانه تر بودن این روش در مقایسه با لمینیت سرامیکی است.

از دیگر فرق کامپوزیت و لمینت می توان  قیمت مناس بتر کامپوزیت در مقایسه با لمینیت سرامیکی اشاره کرد. با وجود اینکه نوع سرامیکی لمینت دندان هزینه بیشتری دارد احتمال شکست و لب پر شدن در لمینیت های سرامیکی نیز بسیار کمتر است و این مهمترین  فرق لمینت و کامپوزیت محسوب می شود.

از سوی دیگر، انواع لمینیت سرامیکی دندان به رنگ پذیری مقاوم ترند. طول عمر مفید لمینیت سرامیکی بیشتر است، اما قابل برگشت هم نیست.

تفاوت لمینیت با روکش دندان چیست؟

شاید بزرگترین تفاوت روکش دندان با لمینت در میزان تراش و سطح زیر پوشش باشد که در هر کدام از این درمان ها به صورت جداگانه انجام می شود. لمینت های سرامیکی دندان فقط از سطح بیرونی آن و بین 0.3 تا یک میلیمتر تراش می خورد.

نکته مهم در درمان لمینت های سرامیکی این است که تراش دندان باید در سطح مینای دندان باشد. یعنی اگر بیش از 50 درصد تراش به هر علتی در عاج دندان قرار بگیرد لمینیت به خوبی به دندان نمی چسبد و احتمال دباند شدن لمینت (افتادن لمینت از روی دندان) افزایش می یابد. در این موارد حتی برای تامین زیبایی دندان نیاز به روکش کردن دندان است.

روکش دندان بسته به متریال ساخته شده ضخامت های متفاوتی دارد، اما از طرفی هم روکش دندان به طور کامل محیط تاج دندان را در بر می گیرد و شاید این مهمترین تفاوت روکش دندان و لمینت باشد.

همانطور که در بالا گفته شد انواع لمینیت دندان برای اصلاح بد فرمی و بد رنگی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند، اما روکش های دندانی به ندرت برای اصلاح فرم و رنگ دندان ها استفاده می شوند بلکه بیشتر در موارد وجود تخریب گسترده دندانی از روکش های دندانی استفاده می شود.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ