جراحی اسلیو معده؛ روشی کم خطر و موثر برای کاهش وزن

حسام آرین
جراحی اسلیو معده، یکی از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانید به طرز معجزه آسایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به وزن ایده آل خود برسید و از عوارض چاقی مفرط راحت شوید. اگر شما هم از اضافه وزن شدید رنج می‌برید، احتمالا تا به این لحظه راه‌های مختلف جهت کاهش وزن مانند: رژیم‌های غذایی […]
جراحی اسلیو معده، یکی از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانید به طرز معجزه آسایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به وزن ایده آل خود برسید و از عوارض چاقی مفرط راحت شوید. اگر شما هم از اضافه وزن شدید رنج می‌برید، احتمالا تا به این لحظه راه‌های مختلف جهت کاهش وزن مانند: رژیم‌های غذایی سخت، ورزش‌های سنگین و... را امتحان کرده باشید. عمل جراحی اسلیو معده از دیگر راه‌های رسیدن به وزن و اندام ایده آل و رهایی از اضافه وزن می‌باشد. در این مطلب که به قلم دکتر سید حامد قدسی، از جراحان مطرح در زمینه لاپاروسکوپی و عمل‌های چاقی، نوشته شده است قصد داریم شما عزیزانی را که قصد انجام این عمل را دارند با جزئیات آن آشنا کرده و چگونگی پروسه کاهش وزن بعد از انجام عمل را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آیا می‌دانید جراحی اسلیو معده چیست؟

یکی از راه حل‌هایی که توسط آن می‌توان از شر عوارض ناشی از اضافه وزن نجات پیدا کرد، انجام عمل اسلیو معده است. در این عمل، جراح متخصص، چیزی حدود 80 درصد از معده بیمار را بریده و آن را جدا می‌کند؛ در نتیجه معده‌ای به شکل موز برای فرد باقی می‌ماند. در نظر داشته باشید که بعد از عمل، به دلیل کاهش چشمگیر حجم و ابعاد معده، میزان غذایی که فرد مصرف می‌کند به شدت کم خواهد شد. هورمون گرلین، همان هورمونی است که با ترشح در بدن سبب احساس گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود. این هورمون دقیقا در همان بخشی از معده ترشح می‌شود که طی این عمل از بدن خارج می‌شود، بنابراین میزان اشتهای فرد و احساس گرسنگی در او هم پایین خواهد آمد.

منشا نامگذاری جراحی اسلیو معده به چه چیزی برمی‌گردد؟

همانطور که در بخش بالا اشاره کردیم، در طی این عمل چیزی حدود 80 درصد از حجم معده برداشته می‌شود و بعد از اتمام آن، شکل نهایی معده چیزی شبیه به آستین خواهد بود. از آنجایی که در زبان انگلیسی به کلمه آستین،( Sleeve) اسلیو گفته می‌شود، به صورت قراردادی در غالب کشورها این عمل را با نام اسلیو معده می‌شناسند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عمل جراحی از صفحه عمل اسلیو معده (https://drhamedghodsi.com/جراحی-اسلیو-معده) در وب سایت دکتر قدسی بازدید کنید. توجه داشته باشید که حتما برای انجام این عمل به یک جراح متخصص که تجربه کافی در این زمینه را دارد، مراجعه کنید.

جراحی اسلیو معده برای چه افرادی مناسب است؟

اگر شما هم از اضافه وزن رنج می‌برید و می‌خواهید بدانید که آیا این عمل برای شما مناسب است یا نه، بهتر است با دقت به موارد زیر توجه کنید. نکته‌ای که در این بخش لازم است در نظر داشته باشید، درک این موضوع است که به طور معمول این عمل به کسانی توصیه می‌شود که ورزشش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی مختلف را امتحان کرده‌اند، اما به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند. در حالت کلی، می‌توان گفت عمل اسلیو معده برای افرادی با ویژگی‌های زیر، مناسب است:
  • افرادی که شاخص توده بدنی یا همان BMI آنها، برابر یا بیشتر از عدد 40 باشد.
  • اضافه وزن آنها در حدود 45 کیلو یا حتی بالاتر باشد.
  • به مصرف الکل، دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد نداشته باشد.
  • اضافه وزن و چاقی سبب بروز عوارض شدید و منجر به بیماری در فرد شده باشد.
  • اگر فرد مورد نظر به دلیل اضافه وزن از بیماری‌هایی نظیر: فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، ناباروی، دیابت نوع2، کلسترول بالا و... رنج ببرد.
  • اگر اضافه وزن سبب کاهش شدید اعتماد به نفس در فرد شده و او از حضور در جامعه و موقعیت‌های اجتماعی دور کرده است.

پیش از شروع عمل اسلیو معده چه باید کرد؟

این عمل هم مانند سایر جراحی‌ها نیاز به اقداماتی دارد که بهتر است پیش از عمل آنها را انجام بدهیم. به عنوان مثال ممکن است در هفته‌های نزدیک به جراحی اسلیو معده، پزشک متخصص به شما یک برنامه بدهد که طی آن فعالیت‌های بدنی و حرکتی خاصی را انجام بدهید یا از استعمال دخانیات برای مدتی جلوگیری کنید. توصیه دکتر قدسی، جهت کاهش هر چه بیشتر عوارض بعد از عمل به شما عزیزان این است که در صورتی که داروی خاصی را مصرف می‌کنید حتما قبل از عمل پزشک خود را مطلع کنید. در نظر داشته باشید که در ساعت‌های پایانی منتهی به عمل، ممکن است در آشامیدن و خوردن غذا با محدودیت‌هایی روبرو شوید که با جزئیات کامل به شما توضیح داده خواهد شد.

عمل لاغری جراحی اسلیو معده چگونه انجام می‌شود؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که مراحل عمل اسلیو معده چگونه است و در اتاق عمل چه اتفاقی می‌افتد، در این بخش می‌خواهیم به صورت مختصر به چگونگی انجام آن بپردازیم. به صورت کلی، مراحل این عمل لاغری شامل موارد زیر می‌شود:
  • در قدم اول و پیش از آنجام هر کاری، بیمار به صورت کامل بیهوش می‌شود.
  • سپس، جراح برش‌های کوچکی روی بخش‌های مختلفی از دیواره شکم ایجاد می‌کند.
  • لاپاراسکوپ، که یک دوربین باکیفیت است، وارد معده می‌شود.
  • در مرحله بعد به کمک لاپاراسکوپ بخشی از معده که قرار است از بدن جدا شود و بخشی که داخل بدن باقی می‌ماند، به طور دقیق مشخص می‌شود.
  • با استفاده از منگنه، معده به دو قسمت تقسیم شده و بخش اعظم آن از شکم خارج می‌شود.
  • دوختن و پیوند زدن محل برش‌های ایجاد شده روی شکم به کمک بخیه و پانسمان آنها
  • منتقل کردن بیمار به قسمت ریکاوری و بعد از بازگشت هوشیاری او انتقال به بخش
  • مرخص شدن شخص از بیمارستان بعد از گذشت چند روز و آغاز دوره نقاهت و مراقبت‌های لازم بعد از عمل اسلیو معده

مزایای جراحی اسلیو معده شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از اصلیترین مزیت‌هایی که این عمل در پی دارد، رسیدن به وزن مورد نظر در کم‌ترین زمان ممکن است. همچین به دلیل اینکه در این عمل برخلاف جراحی بای پس معده، روده فرد دستکاری و برداشته نمی‌شود، احتمال به وجود آمدن مشکلات گوارشی در آینده برای بیمار وجود ندارد. برخی از مهم‌ترین مزایای عمل لاغری اسلیو معده شامل موارد زیر می‌شود:
  • در مقایسه با عمل با پس معده، مدت زمان طول انجام عمل کم‌تر است.
  • احتمال ایجاد عوارضی مانند: نشت مواد غذایی، ریزش مو، کم خونی و... در این عمل نسبت به سایر عمل‌ها کم‌تر می‌باشد.
  • به دلیل کاهش چشمگیر ابعاد معده، فرد پس از عمل اسلیو معده خیلی سریع حس سیری می‌کند.
  • در این عمل میزان تحرک معده بیشتر می‌شود و همین امر سبب دفع سریع‌تر مواد غذایی از معده و روده خواهد شد.
  • به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی و کم‌تر شدن ترشح هورمون مرتبط با ایجاد گرسنگی در بدن، فرد نسبت به دوران قبل از عمل کم‌تر احساس گرسنگی پیدا می‌کند.

چرا انتخاب جراح متخصص در عمل اسلیو معده از اهمیت بالایی برخوردار است؟

یکی از مهم‌ترین و اولین قدم‌ها جهت انجام این عمل، انتخاب یک پزشک متخصص است. توجه داشته باشید که پزشک شما باید علاوه بر داشتن دانش و تخصص در زمینه عمل‌های چاقی، تجربه و تسلط کافی برای انجام این عمل‌ها را در اختیار داشته باشد. جهت اطمینان خاطر بیشتر، شما عزیزان می‌توانید از جراح انتخابی خود درخواست کنید تا نتایج و سوابق جراحی‌های قبلی خود مانند عمل‌های اسلیو معده را به شما نشان بدهد. از دیگر دلایلی که می‌گوییم انتخاب جراح در این عمل از اهمیت بالایی برخوردار است، این نکته است که شما به عنوان بیمار باید بتوانید با او ارتباط خوبی برقرار کنید و به اندازه کافی حس راحتی داشته باشید. همچنین همکاری با بیمارستان‌های مناسب و بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته و بروز از دیگر موارد مم در این زمینه به شمار می‌رود.  

آیا بهترین جراح عمل اسلیو معده در تهران را می‌شناسید؟

همانطور که گفته شد، انتخاب یک جراح ماهر که سابقه درخشانی در زمینه عمل‌های لاغری داشته باشد، بسیار مهم و ضروری است چرا که علاوه براطمینان خاطر بیمار، سبب کاهش هر چه بیشتر عوارض بعد از عمل خواهد شد. دکتر سید حامد قدسی، جراح چاقی و یکی از پزشکان مطرح در زمینه انواع عمل‌های لاغری هستند که سالها تجربه در این حوزه دارند و به افراد بسیاری برای رسیدن به وزن ایده آلشان کمک کرده‌اند. شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جراحی اسلیو معده و گرفتن مشاوره و راهنمایی‌های لازم با شماره تلفن 02188663284 تماس گرفته یا به صفحه وب سایت دکتر به آدرس (drhamedghodsi.com) مراجعه کرده و از خدمات لازم بهره‌مند شوید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ