بهترین دکتر گفتار درمان کیست؟ چه ویژه گی هایی دارد؟

سمانه حسنی
    به راستی چه افرادی نیازمند پشت سر گذاشتن دوره های گفتار درمانی هستند؟ چه زمانی باید برای کودکان نگران شویم و متوجه شویم که به گفتار درمانی نیاز دارند؟ آیا گفتار درمانی فقط مربوط به کودکان می شود؟ چه زمانی برای مراجعه مناسب است؟ جلسات گفتار درمانی تا چه میزانی اثر بخش است؟ […]
    به راستی چه افرادی نیازمند پشت سر گذاشتن دوره های گفتار درمانی هستند؟ چه زمانی باید برای کودکان نگران شویم و متوجه شویم که به گفتار درمانی نیاز دارند؟ آیا گفتار درمانی فقط مربوط به کودکان می شود؟ چه زمانی برای مراجعه مناسب است؟ جلسات گفتار درمانی تا چه میزانی اثر بخش است؟ بهترین متخصص آسیب شناس گفتار و زبان کیست؟ این سوالات ذهن بسیاری از ما و کسانی که درگیر این آسیب هستند را بارها به چالش کشانده است. پس بهتر است هرچه جامع تر و مختصرتر به پاسخ این سوالات بپردازیم تا بسیاری از ابهامات در این حیطه را برطرف نماییم.     منظور از آسیب شناسی گفتار و زبان چیست؟ شاید آسیب شناسی گفتار و زبان را با همان لقب گفتار درمانی بارها شنیده ایم. که فعالیتش خلاصه در اختلالات مربوط به گفتار و زبان  می شود. در این رشته با طی شدن مراحلی جهت تشخیص و تعیین سطح آسیب درمان آغاز می گردد. در این روند کودکانی تحت معاینه و درمان قرار خواهند گرفت؛ که در فراگیری زبان مادریشان و در برخی مواقع در استفاده صحیح از گفتار دچار مشکل می باشند. البته این روش درمانی فقط منحصر به گروه سنی کودکان نمی باشد و برای بزرگسالان نیز بکار می رود. زیرا بزرگسالان نیز به دلایلی متعددی دچار این آسیب هستند و قادر به استفاده کامل از توانایی زبان نمی باشند که با معاینه و انتخاب نوع درمان و اجرای آن بعد از پایان جلسات به بهبودی می رسند. البته این جلسات زمانی نتیجه بخش خواهد بود که توسط یک متخصص آسیب شناس گفتار و زبان ماهر تحت درمان قرار گیرد. بهترین دکتر گفتار درمان کیست؟ یک متخصص گفتار درمانی خوب با سطح علمی و تجربه کاری بالا فردی است که انواع اختلالات ارتباطی همچون اختلالاتی با منشا عضوی یا عملکردی را مورد شناسایی قرار دهد و برای درمانش مناسب ترین راهکارها را بکار گیرد. یک تخصص گفتار درمان ورزیده     می تواند به واسطه ی ابزار های الکتریکی پیشرفته تمامی ویژگی ها گفتاری فرد را مورد بررسی و آزمایش قرار دهد و ابعاد مختلفش را شناسایی نماید. و بر اساس اطلاعات کسب شده راه درمان صحیح و مناسب فرد را تدوین نماید. در بعضی مواقع نیاز به بکار گرفتن تجهیزات نخواهد بود زیرا؛ متخصص گفتار درمان بقدری در کارش خبره است. که از طریق ارتباط گیری با بیمار و بررسی نوع صدا و مکالماتش و البته نحوه ارتباط گیری اش؛ همه زوایا و ویژگی هایی که بدان ها دست یافته است را بسنجد و برای درمان دست بکار شود. نمی خواهیم نقش تجهیزات را در این روند درمانی کمرنگ جلوه دهیم؛ اما مطمئنا برای تشخیص درست و به موقع اختلال و ارائه راه درمانی مناسب بیش از آنکه به تجهیزات نیاز باشد، به مهارت و تجربه متخصص این حیطه نیاز است. انواع اختلالات گفتار و زبان اختلالات گفتار و زبان را می توانیم به طور کلی در ۴ دسته بندی قرار دهیم
  • اختلالات صوتی:
که با نشانه هایی همچون گرفتگی صدا، لرزش صدا، درد در حنجره و سایر احساسات فیزیکی، بی صدایی یا قطع کامل یا نسبی صوت، صدای نفس آلود و... خود را نشان می دهد.
  • اختلالات زبان که به دو بخش : اختلالات زبان در دوران رشد و اختلالات اکتسابی زبان تقسیم می گردد.
  • اختلالات روانی و ریتم گفتاری
  • اختلالات صداهای گفتاری
    مزیت های گفتار درمانی
  • گفتاری درمانی با یاری دادن کودک برای صحبت و مکالمه واضح تر احساس اعتماد بدست رفته اش را در زمان صحبت کردن به او باز می گردانند. به همین سبب است که نقش گفتار درمانی در روند زندگی اجتماعی فرد، اعتماد بنفس و عدم گوشه گیری دارای نقش برجسته ای است.
  • کودکانی که دچار اختلال خواندن و نوشتن هستند با پشت سر گذاشتن جلسات گفتار درمانی؛ قادر می باشند که کلمات و حروف را به خوبی تشخیص دهند و برای ادامه خواندن و نوشتن ترغیب گردند.
  • افرادی که دچار لکنت زبان هستند همیشه از حضور در جمع و جامعه و گرفتن ارتباط هراس دارند ولی یا پشت سر گذاشتن جلسات گفتار درمانی و بهبود نسبی باز اعتماد بدست رفته شان را بدست می آورند.
  • البته گفتار درمانی فقط منحصر به دوران کودکی نخواهد بود و در دوران بزرگسالی که افراد بر اثر سکته یا ضربه با این آسیب دست و پنجه نرم می کنند تا به هر میزان گسترده و وسیع به واسطه روش های ارتباطی مکمل و جایگزین تا حد امکان به شرایط نرمال باز گردند.
و اما پزشکان خوب در تمامی ابعاد زندگی یک فرد از جمله جمع های خانوادگی یا دوستانه، محیط های آموزشی از دبستان گرفته تا دانشکده و محیط های شغلی نوع سخن گفتن و ارتباط گرفتن از عوامل اساسی کسب اعتماد به نفس و  تلاش افراد برای شناساندن خود به دیگران در شرایط متفاوت است. سایت پزشکان خوب توانسته است در این حیطه با دارا بودن فضایی مناسب و موثر در طول درمان؛ و حضور بهترین و حاذق ترین  متخصیصن آسیب شناس گفتار و زبان در تهران شرایط درمان و بازگشت افراد به شرایط زندگی نرمالشان در سطح اول قرار گرفته است.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ