شیرسوپاپی چه کاربردی دارد؟

سمانه حسنی
شیر سوپاپی یکی از انواع شیرآلات می‌باشد که مانند شیرهای یک‌طرفه عمل می‌کند و قادر است که کیفیت بالایی را در کنترل جریان سیالات به شما ارائه دهد. یکی از ویژگی‌های کلیدی و بسیار مهم شیرآلات سوپاپی این است که از بازگشت سیالات به سیستم‌های لوله‌کشی جلوگیری می‌کنند. این ویژگی در بسیاری از صنایع مختلف […]
شیرسوپاپی چه کاربردی دارد؟ شیر سوپاپی یکی از انواع شیرآلات می‌باشد که مانند شیرهای یک‌طرفه عمل می‌کند و قادر است که کیفیت بالایی را در کنترل جریان سیالات به شما ارائه دهد. یکی از ویژگی‌های کلیدی و بسیار مهم شیرآلات سوپاپی این است که از بازگشت سیالات به سیستم‌های لوله‌کشی جلوگیری می‌کنند. این ویژگی در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد و باعث می‌شود تا این شیرآلات یکی از بهترین گزینه‌ها برای شیرآلات یک‌طرفه قدیمی به شمار بیایند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به آشنایی بیشتر با این شیرآلات و ویژگی‌های آنها دارید ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره این شیرآلات، کاربردهای مختلف و مزایای آنها به شما ارائه دهیم. علاوه بر این در بخش انتهایی نیز راهنمای جامع و کاملی را برای خرید این محصولات در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نحوه عملکرد و کاربرد شیر سوپاپی

نحوه عملکرد و کاربرد شیر سوپاپی از جمله سوالاتی است که ذهن بسیاری از مهندسین مکانیک را به خود مشغول میکند. نوعی از شیرآلات صنعتی است که بهش بشقابی هم می گویند و جزء پر کاربرد ترین شیرآلات می باشد که به این نوع شیرآلات بشقابی نیز می گویند.

نحوه عملکرد و کاربرد شیر سوپاپی

در ساختار شیر سوپاپی یه دیسک به شکل دایره و به صورت افقی طراحی شده است که جریان سیال را کنترل می کند . دیسک دایره شکل توسط ساقه ی شیر به طرف سیترینگ دور یا رانده شده و به این طریق دبی ، فشار ، سیال ، جریان کنترل می کند . مجرای عبور این شیرالات شکلی اس (S) مانند دارد که این ویژگی باعث شده میزان افت فشار جریان در این شیرآلات نسبت به دیگر شیرآلات بیشتر باشد. این شیرآلات چدنی دارای درصد های کربن مختلف هستند که با استاندارهای بالا و کیفیت بسیار خوب و مرغوب تولید و عرضه می شوند . شیر سوپاپی نوعی شیر است که عبور سیال در آن یک طرفه است و از بازگشت آن جلوگیری می کند . در خارج این شیر هیچ گونه وسیله ی کنترل کننده ندارد و فقط با فشار سیال کار می کند .  این شیر از ورود ذرات ریز و خاک و شن به سیستم های حساس همانند شبکه های آبرسانی و سیستم های هوای فشرده پنوماتیک و… جلوگیری می کند.

زمینه های کاربرد شیرسوپاپی

قطع، وصل و کنترل خارجی برای تنظیم فشار و نرخ جریان در تامین آب، تصفیه خانه ها، آب رسانی، سد ها، موتور خانه ها، نیرو گاه ها و غیره. مورد استفاده برای سیالاتی چون آب آشامیدنی، بخار، روغن، و سایر سیالات غیر خورنده تا دمای C °120 .

شیر سوپاپی چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که این محصولات دارند این است که در زمان استفاده به‌‎صورت نیمه‌باز آسیب کمتری به آنها وارد می‌شود؛ بنابراین طول عمر این محصولات افزایش پیدا کرده و شما می‌توانید برای مدت‌زمان طولانی از آنها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شوید. ویژگی و مزیت مهم دیگر این شیرآلات این است که در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید متناسب با نیاز خود هریک از اندازه‌های مختلف این محصولات را خریداری کنید. بدون شک یکی از دلایلی که باعث محبوبیت هرچه بیشتر شیر سوپاپی شده است مقاومت بسیار بالای آن در فشار زیاد است. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان از این شیرآلات در صنایع خاص مانند صنایع پتروشیمی و نفت و گاز نیز استفاده کرد بدون این‌که نیازی به نگرانی در خصوص فشار بالای سیالات و گازها در این صنایع باشد. استفاده از شیرآلات سوپاپی بسیار ساده و راحت است و معمولا برای نصب آنها با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این محصولات این است که عملکرد بسیار دقیقی را به شما ارائه می‌دهند که این عملکرد دقیق در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد.

آشنایی با شیر سوپاپی فاراب:

قابلیت استفاده این شیرآلات در صنایع مختلف از جمله آب، فاضلاب و تاسیسات حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع است.
  • بر طبقاستاندارد din , EN  ساخته میشود . بدنه و کلاهک آن از جنس چدن داکتیل یا چدن نشکن است.
  • دیسک این شیرها از جنس فولاد ضد زنگ ۳۰۴ و همچنین رینگ نشیمنگاه و محور آن نیز از فولاد ضد زنگ است.
  • داخل و خارج شیر سوپاپی فاراب با مواد رزین اپوکسی پودری به روش الکتروستاتیک پوشش داده میشود . حداقل این پوشش میزان ۱۵۰ میکرومتر است.
  • قابلیت نصب عملگر بادی، عملگر برقی و گیربکس را نیز دارا میباشد.

سایز های سوپاپی یا گلوب فاراب :

این شیر برای فشار کاری ۱۶ اتمسفر تولید می‌گردد. در سایزهای مختلف از ۳۲ میلیمتر تا ۲۵۰ میلیمتر ارائه میشود. به عبارتی تولید این محصول از سایز ۱اینچ به صورت فلنجی و ۱/۴ ۱ ،۱/۲ ۱اینچ و ۲اینچ تا به ۱۰ اینچ وجود دارد. شرکت همیار فلز  با سابقه بیش از نیم قرن در حوزه آهن آلات موفق شد در سال 1389 در حوزه تامین کنندگی تجهیزات پالایشگاهی و سکوهای نفتی و فروش تمام آهن آلات در لیست AVL شرکت نفت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. برای مشاوره خرید بهترین محصول در حوزه آهن آلات و شیرآلات، کارشناسان همیار فلز به شما این خدمات را ارائه می دهند. همیار فلز با مجهز بودن به فروش آنلاین در تمام محصولات به شما این امکان را می دهد تا با سرعت بالایی نسبت به تامین مواد مورد نیاز خود اقدام کنید. کلمات کلیدی:سوپاپی، همیار فلز، آهن آلات
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ