افزایش سرطان روده بزرگ در بین جوانان

saeedehx vahidnia
  گروه ترجمه/ فرزانه پاشایی: بدهی وام دانشجویی، قیمت بالای خانه، امنیت شغلی نامعلوم و… . زندگی نسل هزاره اغلب آنقدرها هم که به نظر می رسد درخشان و امید بخش نیست و تازه الان چیز دیگری هم هست که می توان به این لیست اضافه کرد و آن هم افزایش نرخ سرطان کولورکتال است. […]

 

افزایش سرطان روده بزرگ در بین جوانان

گروه ترجمه/ فرزانه پاشایی: بدهی وام دانشجویی، قیمت بالای خانه، امنیت شغلی نامعلوم و… . زندگی نسل هزاره اغلب آنقدرها هم که به نظر می رسد درخشان و امید بخش نیست و تازه الان چیز دیگری هم هست که می توان به این لیست اضافه کرد و آن هم افزایش نرخ سرطان کولورکتال است.

معمولا از این سرطان به عنوان سرطانی برای جمعیت بالای ۵۰ سال یاد می شود، اما در واقع نرخ سرطان کولورکتال در بین گروه های سالمند در حال کاهش است. با این حال به طرز نگران کننده ای شیوع این بیماری در بین افراد جوان در حال افزایش می باشد.در صورتی که زمانی، شیوع آن در بین جوانان تقریبا نادر بود.

با مرگ چادویک بوزمن بازیگر، در سن ۴۳ سالگی در اثر سرطان کولورکتال ، توجه مردم به میزان درگیری جوانان به این بیماری مرگبار بیشتر و بیشتر شد.

گزارش های جدید نشان می دهند که نیمی از کل تشخیص های جدید این بیماری برای افراد زیر ۶۶ سال صورت گرفته است. نرخ تشخیص این نوع خاص سرطان در افراد مسن تر در حال افزایش و در افراد جوان تر در حال کاهش است.

چرا این اتفاق می افتد و چه درمان های طبیعی و اقدامات پیشگیرانه ای برای آن باید انجام داد؟

بیشتر بخوانید: آسپرین از سرطان روده جلوگیری می کند

سرطان کولون و رکتوم

افزایش سرطان کولون و رکتوم در بین نسل ایکس یا نسل هزاره

این خبر نگران کننده اولین بار با چاپ پژوهشی توسط انجمن سرطان آمریکا مورد توجه قرار گرفت، که در ژورنال موسسه ملی سرطان منتشر گردید. این مطالعه نشان داد که اکثر سرطان های کولون و رکتوم یعنی نزدیک ۹۰ درصد آنها هنوز در بین افراد ۵۰ سال به بالا وجود دارد.

اما همچنین محققان گزارش می کنند در حالیکه نرخ سرطان کولورکتال در بین افرادی که بین سال های ۱۸۹۰ تا ۱۹۵۰ به دنیا آمده اند به تدریج در حال کاهش یافتن است، این آمار از سال ۱۹۵۰ برای افراد بزرگسالی که در دهه ۲۰ یا ۳۰ زندگی خود هستند، به مقدار سالانه حدودا ۱ تا ۲ درصد به سرعت در حال افزایش بوده است.

به این معنی که به گفته محققان انجمن سرطان آمریکا و موسسه ملی سرطان که به تامین بودجه مطالعات کمک می کند، شخص متولد ۱۹۹۰ نسبت به شخص متولد ۱۹۵۹ در همان سن، دو برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کولون و ۴ برابر بیشتر در خطر ابتلا به سرطان رکتوم می باشد.

گزارشی در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که انتظار می رود سرطان کولورکتال باعث ۵۰ هزار مرگ در سال ۲۰۲۰ شود، که این شامل ۳۶۴۰ مرگ در بین افراد جوانتر از ۵۰ سال است.

معمولا زمانی این سرطان در افراد جوانتر خودش را نشان می دهد که بیماری در مرحله خیلی پیشرفته تری قرار دارد. پزشکان اغلب علایم این بیماری را با بیماری های دیگری مثل همورویید اشتباه می گیرند. زیرا قبلا سرطان کولورکتال در بین این گروه سنی شایع نبوده است.

در حالیکه کولونوسکوپی که رشد پیش سرطانی پولیپ ها را بررسی می کند  برای بزرگسالان بیشتر از ۵۰ سال توصیه می گردد، در حال حاضر، هیچ توصیه استانداردی برای بزرگسالان جوان تر وجود ندارد. زیرا تاکنون نیاز واقعی به آن نبوده است.

بیشتر بخوانید: داروهاي غير استروئيدي عامل جلوگيري از بروز سرطان روده

سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال برای توصیف سرطانی به کار می رود که در کولون و رکتوم شروع می شود. کولون و رکتوم هر دو قسمت هایی از روده بزرگ می باشند و معمولا در یک گروه با هم قرار می گیرند، زیرا هر دوی آنها ویژگی های مشابهی با هم دارند.

سرطان های کولورکتال معمولا با رشد پولیپ در امتداد پوشش داخلی رکتوم و کولون شروع می شوند. در کولونوسکوپی به دنبال پیدا کردن این پولیپ  ها هستیم. بیشتر پولیپ ها خوش خیم هستند اما بعضی از آنها ممکن است نهایتا سرطانی شوند.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، دیواره کولون و رکتوم از چندین لایه تشکیل می شود و سرطان کولورکتال در داخلی ترین لایه شروع می شود، با این حال سرطان می تواند به لایه خارجی گسترش پیدا کند. وقتی که سلول های سرطانی داخل دیواره قرار می گیرند، می توانند با سفر از داخل کولون و رکتوم به بقیه قسمت های بدن، در رگ های خونی یا غدد لنفاوی رشد کنند.

سطح سرطان کولورکتال در هر فرد به این بستگی دارد که سلول های سرطانی تا چه حد به داخل دیواره نفوذ کرده اند و اینکه آیا در جاهای دیگر بدن هم پخش شده اند یا نه.

دلایل احتمالی افزایش نرخ سرطان کولورکتال

عالی می شد اگر دقیقا می دانستیم که چرا نرخ سرطان کولورکتال در بین افراد جوان در حال افزایش است. متاسفانه محققان کاملا مطمئن نیستند که چه چیزی باعث افزایش نرخ سرطان کولورکتال در بین جمعیت جوان تر شده است. اما آنها حدسیات خودشان را دارند.

ژنتیک ما احتمالا نسبت به دهه ۱۹۵۰ تغییر زیادی نکرده است. چیزی که نسبت به آن زمان تغییر چشمگیری کرده، نوع مواد غذایی است که می خوریم، سبک زندگی پشت میز نشینی و نرخ روزافزون چاقی.

مطالعات حتی به این واقعیت اشاره می کنند که اگر افراد جوان به عنوان یک گروه، مصرف الکل و کشیدن سیگار خود را کاهش ندهند، نرخ سرطان کولورکتال حتی بیشتر هم خواهد شد. در همان حالیکه شاید بعضی از ما این چیزها را در مورد عادات بد زندگی مان قبول نمی کنیم، چیزهای دیگر (سرطان ها) کم کم اتفاق می افتند.

فاکتورهای ثابت شده سبک زندگی که می توانند ریسک سرطان کولورکتال را افزایش دهند عبارت هستند از:

  • داشتن اضافه وزن
  • مصرف گوشت های فرآوری شده
  • سطح پایین فعالیت های فیزیکی
  • میزان پایین مصرف فیبر

در واقع، افزایش سرطان کولورکتال به موازات افزایش چاقی است. علاوه بر این، امولسیفایرها که عبارت هستند از افزودنی هایی که اغلب در مواد غذایی فرآوری شده برای بهبود بافت و افزایش ماندگاری آنها به کار می روند، نیز با سرطان کولون مرتبط می باشند.

چیز جالب در مورد این مطالعه این است که در عین حال که ما را برای کاهش نرخ ابتلا به سرطان کولورکتال در بین افراد جوان، به رفتارهای پیشگیرانه توصیه می کنند، در تصدیق اینکه تغییر سیاست های بهداشتی امری ضروریست نیز واقع بینانه عمل می کنند.

این مطالعه به نیاز به داشتن پزشکان آموزش دیده در تشخیص علائم هشدار دهنده این بیماری در جوانان اشاره می کند. همچنین اشاره می کند که احتمال بیمه نبودن افراد جوان نسبت به افراد پیرتر از ۵۵ سال، سه برابر بیشتر است. به گفته محققان، مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه بر نرخ تشخیص اولیه موثر هستند.

بیشتر بخوانید: تاثیر مصرف شیر در كاهش خطر سرطان روده

سرطان کولورکتال

راه های کمک به پیشگیری از سرطان کولورکتال

اخبار و عناوین، هشدار دهنده هستند، اما سرطان کولورکتال در بین افراد جوان با اینکه در حال افزایش است، هنوز به هیچ وجه شایع نشده است.

انجمن سرطان آمریکا ۹۵۵۲۰ مورد جدید سرطان کولون و ۳۹۹۰۱ مورد جدید سرطان رکتوم را تخمین زده است. از این تعداد، انتظار می رود که فقط حدود ۱۳۵۰۰ مورد در آمریکایی های زیر ۵۰ سال تشخیص بگیرند.

با این حال، اگر می خواهید ریسک سرطان کولورکتال را کاهش دهید، مهم نیست که سن شما چقدر باشد، چند تغییر سبک زندگی وجود دارد که می توانید آنها را به کار بگیرید.

1.تحرک داشته باشید

بیشتر ماها، ساعات روزمان را با نشستن پشت صفحات کامپیوتر می گذرانیم یا خوردن و خوابیدن در حین تماشای اپیزودهای نتفلیکس، یا اینکه به مویابل های هوشمند خود معتاد هستیم. اثر همه اینها باعث شده که نسبت به افراد یک یا دو نسل قبل از خودمان، تحرک خیلی کمتری داشته باشیم.

سبک زندگی پشت میز نشینی و بی تحرکی اثرات بسیار زیادی روی زندگی ما دارد، که هیچ کدام از آنها مثبت نیستند. مثل بیماری های قلبی، دیابت و گردش خون ضعیف.

نشستن خیلی زیاد هم خیلی بد است. حتی اگر شما برای کار روزانه خود مجبور به پشت میز نشینی باشید، با این حال، باز هم می توانید تحرک بیشتری به زندگی خود وارد کنید.

مقدار ایمیل هایی که می فرستید را کم کنید و به جای آن، از جای خود برخاسته و با همکار یا اعضای خانواده خود (در روزهایی که از خانه کار می کنید) صحبت کنید. برای صرف ناهار بروید و یا بعد از شام پیاده روی کنید.

تایمری برای خود تنظیم کنید تا برخاستن و حرکت کردن را به شما یادآوری کند. حتی اگر به دست گرفتن یک لیوان آب در هر نیم ساعت باشد. در صورت امکان، برای انجام کارهای محوله خود پیاده بروید یا اینکه اتومبیل خود را جایی دورتر پارک کنید.

از ردیاب تناسب اندام استفاده کنید. هر یک لحظه، حیاتی است.

2.رژیم خود را به دقت بازبینی کنید

یک مطالعه به طور ویژه به این واقعیت اشاره می کند که مواد غذایی مثل گوشت های فرآوری شده و کربوهیدرات های تسویه شده فاقد مواد مغذی به همراه عدم استفاده کافی از مواد غذایی سرشار از فیبر، می تواند روند رو به رشد سرطان کولورکتال را افزایش دهد.

هر چقدر بیشتر در مورد بدنمان بدانیم، بیشتر متوجه این مطلب می شویم که این مواد غذایی ناسالم هستند. شما نمی توانید بیماری یا اختلالی را پیدا کنید که تحت تاثیر این نوع مواد غذایی بدتر نشوند.

مقدار زیادی از این مشکل به تورم در ناحیه کولورکتال مربوط می شود. فقط دو هفته رژیم به سبک غربی، یعنی مصرف زیاد کربوهیدرات های تسویه شده و مصرف خیلی کم فیبر منجر به افزایش تورم در دیواره کولون می گردد.

تحقیقات نشان می دهند تغییر رژیم از رژیم سنتی سرشار از ماهی و سبزیجات به رژیم غربی، با افزایش سرطان کولورکتال (در فقط یک نسل از بزرگسالان ژاپنی) مرتبط است.

رژیم های غذایی درمانی یکی از آسان ترین راه ها برای تغییر تدریجی تغذیه و خوردن بهتر برای بدن می باشند. این رژیم ها با در اختیار گذاشتن مقادیر متنوع و زیادی از مواد غذایی کامل برای انتخاب، تورم را به طور طبیعی کاهش می دهند.

اگر شما الان نسبت به چیزی که می خورید نسبتا پیگیر هستید و وسواس دارید، شاید بخواهید مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات پایین یا اضافه کردن مواد غذایی با فیبر بالاتر را در منوی غذای خود تجربه کنید.

از همه مهمتر و حتی الامکان، بهترین مواد غذایی ضد سرطان را انتخاب کنید. بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند به کاهش ریسک سرطان کمک کنند و عناصر محافظت کننده را برای مقابله با آن ارائه دهند. بنابراین این مواد غذایی باید پایه رژیم غذایی شما باشند.

علاوه بر اینها، گرفتن پروتئین سالم و کافی و اسیدهای چرب باعث می شود سیستم ایمنی به درستی کار کند و از هدر رفتن عضلات، ناکارآیی آنها و مشکلات هورمونی و عصبی جلوگیری نماید.

3.از کشیدن سیگار و نوشیدن بیش از حد الکل اجتناب کنید

هنوز سیگار نمی کشید،درست است؟ چه تنباکو می کشید و چه سیگار برقی، بهترین کاری که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید این است که آن را فورا کنار بگذارید.

 

4.سابقه خانوادگی خود را به پزشک اطلاع دهید

اگر شخصی در خانواده شما، خصوصا یک فامیل درجه یک (والدین یا خواهر و برادر شما) سرطان کولورکتال داشته است، لازم است اطلاعات خود را با پزشک مراقبت های اولیه در میان بگذارید. پزشک می تواند در کنترل بهتر و نزدیک تر هرگونه تغییرات در سلامتی تان به شما کمک کرده و غربالگری های اولیه و حتی تست ژنتیک را توصیه کند.

ملاحظات نهایی

  • تیک رو به بالا در نرخ سرطان کولورکتال در بین بزرگسالان جوان نگران کننده، اما هنوز پایین است. بزرگسالان زیر ۵۰ سالی که تشخیص می گیرند، معمولا سرطان پیشرفته تری دارند. چون اغلب، بیماری آنها با چیز دیگری اشتباه گرفته می شود.
  • با اینکه پزشکان در مورد اینکه چه چیزی باعث افزایش نرخ سرطان کولورکتال در چند نسل اخیر شده است مطمئن نیستند، افزایش چاقی، نوع مواد غذایی مصرفی و سبک زندگی پشت میز نشینی، همه اینها، احتمالا در این مورد نقش بازی می کنند.

با تغییر سبک زندگی می توانید به کاهش ریسک، نه فقط ریسک سرطان کولورکتال، بلکه مجموعه ای از دیگر بیماری ها نیز کمک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ