درمان خانگی دندان درد - کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

درمان خانگی دندان درد

درمان خانگی دندان درد

دندان درد یکی از رایج ترین مشکلات مربوط به دهان و دندان است که هر فردی, یک بار آن را تجربه کرده است. دندان درد ممکن است علت های متفاوتی داشته باشد. در ادامه این مطلب به بررسی راهکارها و روش های درمان خانگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

مقدمه ای بر دندان درد

دندان درد یکی از آزاردهنده ترین دردهاست. برای درمان دندان درد باید ابتدا علت ریشه ی درد را بیابید و سپس بهترین درمان را برای درد، ورم و یا دیگر مشکلات دندان مشخص کنید. برای درمان خانگی دندان درد گزینه های متعددی وجود دارد که می تواند درد دندان را برای مدتی تسکین بخشد. اما اگر این درد بیشتر از یک یا دو روز ادامه داشته باشد، باید به یک دندانپزشک یا متخصص ترمیم و زیبایی دندان مراجعه کنید. دندانپزشک علت دندان دردتان را تشخیص می دهد و آن را درمان می کند.

همچنین زنان باردار و شیرده یا کسانی که بیماری خاصی دارند، باید قبل از درمان خانگی دندان درد (گیاهی یا شیمیایی) با پزشک خود مشورت کنند.

 روش های موثر و قطعی درمان خانگی دندان درد

 

رفع دندان درد با سیر

حتما دیده اید که وقتی یکی از اعضای خانواده از دندان درد رنج می برند، مادر خانواده و یا دیگر بزرگترها به او پیشنهاد می دهند که از سیر استفاده کند. دلیل این امر، تاثیر فوق العاده ای است که سیر در تسکین درد دندان دارد. خرد کردن یک حبه سیر سبب ترشح ماده ای به نام «آلیسین» می شود که این ماده نوعی آنتی باکتریال طبیعی می باشد که اثر شگفت انگیزی در تسکین درد دندان دارد. شما می توانید با استفاده از ۲ روش گوناگون از سیر برای درمان خانگی دندان درد خود استفاده کنید.

 

در روش اول باید یک حبه سیر را له و سپس با کمی نمک مخلوط نمایید و آن را روی دندانی که درد می کند، قرار دهید. روش دوم جویدن ۱ یا ۲ حبه سیر در طول روز می باشد که بهتر است این کار را ۲ یا ۳ بار تکرار نمایید.

 

ناگفته نماند که استفاده از سیر مانند سایر درمان های خانگی دندان درد، به طور موقت باعث تسکین دندان درد می شود و برای درمان قطعی آن حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، اگر دندان درد به دلایلی به غیر از عفونت رخ درد، استفاده از سیر حتی به طور موقتی هم نمی تواند باعث آرام تر کردن درد آن شود.

استفاده از گل میخک، پودر فلفل قرمز و زنجبیل برای تسکین دندان درد

یکی دیگر از روش هایی که برای درمان خانگی دندان درد وجود دارد، استفاده از گل میخک می باشد. برای تسکین درد دندان با استفاده از گل میخک، می توانید چند قطره روغن میخک را روی پنبه بریزید و سپس پنبه آغشته به روغن را تا زمان تسکین درد بر روی دندان خود بگذارید. علاوه بر این می توانید با جویدن گل میخک نیز درد دندان خود را کاهش دهید، به این صورت که آنقدر باید یک دانه میخک را بجوید تا روغن آن بیرون بزند.

 

استفاده از پودر فلفل قرمز و زنجبیل نیز، یکی دیگر از روش های موجود برای درمان خانگی دندان درد می باشد. هریک از این ۲ ادویه به تنهایی می توانند اثر فوق العاده ای در تسکین درد دندان داشته باشند، اما برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می شود، این ۲ ادویه را با یکدیگر مخلوط نمایید. به این صورت که مقدار مساوی از پودر فلفل قرمز و زنجبیل را با آب مخلوط نمایید تا جایی که یک ترکیب با غلظت سس ایجاد شود. سپس مقداری از مخلوط تهیه شده را بر روی پنبه بمالید و آن را دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید و آنقدر صبر کنید که درد کم شود. زمانی که پنبه را به دهان خود می برید، دقت کنید که زبان و لثه شما با آن برخوردی نداشته باشد.

 

استفاده از چای سیاه برای درمان خانگی دندان درد

از آنجایی که چای سیاه حاوی ماده ای به نام «تانین» که ماده ای قابض است، می باشد، می توان از آن برای درمان خانگی دندان درد استفاده کرد. برای اینکه بتوانید به کمک چای سیاه درد دندان خود را کاهش دهید، یک چای کیسه ای را خیس کنید و آن را روی ناحیه ای از دندان که درد می کند، قرار دهید و یا اینکه چای سیاه را دم کرده و بعد از خنک شدن آن را غرغره کنید. این روش برای کنترل خونریزی حفره دندان بعد از کشیدن نیز به کار میرود.

 

کمپرس آب سرد

شاید واضح ترین و آسان ترین راه درمان خانگی دندان درد، قرار دادن یخ یا کمپرس آب سرد روی قسمت خارجی دندان درد (روی صورت) می باشد.

 

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید یکی از روش های شایع درمان خانگی دندان درد محسوب می شود. خود هیدروژن پر اکسید یا محلول آن در آب را در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید.

 

 روغن نعناع و برگ نعنا در درمان دندان درد

 

آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا بسیاری از خمیر دندان ها و محصولاتی که برای سلامت دندان ها استفاده می شوند، دارای نعناع هستند؟

 

نعناع دارای منتول (menthol)است که ماده ای فعال با خواص آنتی باکتریال بالا است. این خاصیت نعناع همچنین می تواند به تسکین طبیعی درد دندان کمک کند. علاوه بر آن، استفاده از نعناء یا روغن آن از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

 

آویشن

آویشن اغلب مصارف دارویی دارد و برای عفونت های قفسه سینه مانند برونشیت یا سرفه های شدید مفید است. آویشن ماده ی اصلی روغن طبیعی است که خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد قارچی دارد.

می توان یک قطره روغن طبیعی آویشن را به یک لیوان آب اضافه کرد؛ سپس آن را غرغره کرد. همچنین می توانید چند قطره از محلول روغن آویشن و آب را روی یک تکه پنبه بریزید و آن را روی دندان قرار دهید.

 

 تاثیر آلوئه ورا در از بین بردن دندان درد

ژل آلوئه ورا که درون برگ های گیاه آلوئه ورا یافت می شود، از گذشته تاکنون برای درمان سوختگی ها و بریدگی های سطحی استفاده می شده است. امروزه برخی افراد برای تمیز کردن لثه ها از این ماده استفاده می کنند.

 

مطالعات نشان داده که آلوئه ورا خواص آنتی باکتریالی داشته و می تواند جِرم های دهان را از بین ببرد. ژل آلوئه ورا باید روی قسمت دردناک دهان قرار گرفته و به آرامی ماساژ داده شود.

 

عصاره وانیل

دو یا سه قطره وانیل را بر روی گوش پاک کن یا یک تکه پنبه بریزید و به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار دهید و شما میتوانید از آن هر تعدادی که لازم است استفاده کنید.

 

 درمان قطعی دندان درد با روغن زیتون

شما به روغن زیتون دست نخورده و یک تکه پنبه نیاز دارید.

پنبه را به روغن زیتون آغشته کنید و سپس روی دندان آسیب دیده قرار دهید.شما میتوانید این کار را دو الی سه بار در روز انجام دهید.

 

استفاده از پیاز برای رفع دندان درد

شما به یک تکه کوچکی از پیاز خام نیاز دارید به این صورت که آن را روی دندان آسیب دیده قرار دهید ، امکان استفاده از آن برای دو بار در روز وجود دارد.

 

استفاده از آب نمک گرم و سنگ نمک برای کاهش درد دندان

یکی دیگر از روش های خانگی تسکین درد دندان، آب نمک می باشد. برای تهیه آب نمک به منظور درمان دندان درد، توصیه می شود که نمک را در آب جوشیده حل کرده و آنقدر صبر کنید تا مخلوط آب و نمک سرد شود و سپس مقداری از آن را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید، با این کار خواهید دید که چگونه درد دندان به سرعت فروکش می کند.

 

شما یک لیوان آب گرم و یک قاشق چای خوری نیاز دارید. نمک را درون آب گرم بریزید و دهان خود را با آن شستشو دهید. این کار تا سه الی چهار بار در روز مجاز است.

سنگ نمک را روی دندان آسیب دیده قرار دهید.و می توانید آن را دوبار در روز تکرارش کنید.

 

تاثیر دارچین در درمان درد دندان

شما به یک قاشق چای خوری پودر و دارچین و پنج قاشق چای خوری عسل نیاز دارید.

این دو عنصر را با هم مخلوط کنید و آن را مستقیما بر روی دندان قرار دهید و می توانید آن را حتی 2 الی 3 بار در روز تکرارش کنید.

 

روغن سیاه دانه و رفع دندان درد

شما به روغن سیاه دانه و گوش پاک کن نیاز دارید ؛ گوش پاک کن را به روغن آغشته کنید و روی دندان آسیب دیده به مدت 15 تا 20 ثانیه ماساژ دهید.

شما همچنین میتوانید یک قاشق غذا خوری از روغن را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهانشویه استفاده کنید و انجام این کار دو بار در روز کاملا ایده آل است.

 

آنقوزه (یک نوع صمغ بد بو) و تسکین دندان درد

شما به این صمغ به صورت پودری و 1 تا 2 قاشق غذا خوری،آبلیمو تازه و یک تکه پنبه نیاز دارید.

شما باید این دو ماده را با هم مخلوط کنید و سپس پنبه را درون آن آغشته کنید و روی دندان قرار دهید.و در صورت لزوم می توانید چند ساعت پس از آن دوباره تکرار کنید.

 

درمان درد دندان با برگ های گواوا

شما به 4 الی 5 برگ گواوا، یک قاشق چایخوری و آب نیاز دارید.

شما باید این برگ ها را در آب جوش قرار دهید و نمک را به آن اضافه کنید و سپس بعد از سرد شدن، روی دندان آسیب دیده اعمال کنید.

 

هر دردی نباید با دندان درد اشتباه گرفته شود پس بهتر است علائم دندان درد را نیز بدانید . علائم دندان درد،عبارتند از:

درد در داخل و اطراف دندان،که میتواند شدید،ثابت باشد و یا اطراف دندان را سفت و متورم کند.

 

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان

مرکز دندانپزشکی دکتر کیانیان فعالیت دندانپزشکی خود را در سال 1388 و با هدف ارائه خدمات ممتاز دندانپزشکی در تهران آغاز کرد. این مرکز همواره کوشیده است تا با به...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو حذف کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروند رو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    نظر بهنام سالاروندو پاک کنید خواهشا

  • ناشناس

    سلام عرض ادب خدمت خانم دکتر من جوان ۲۵ساله شهرستانی ک پدرم فوت شده مادرم خانه داره سربازی رفتم گواهینامه ماشین دارم اما بیکارم دندان هامم همه خراب بودن و کشیدم و همه رو مصنوعی گذاشتم از شما میخوامو برام یه دست ایمپلنت بزاید شما دکترا میتونید جمع بشیدو یه دست ایمپلنت واسه من انجام بدهید من پولی ندارم ب شماها بدهم اما قسم میخورم ک نوکریتون رو بکنم اگه حاضرید بسم الله ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ۲۱:۰۷ پاسخ اینو پاک کنید خواهشا

    • ریحانه

      سلام علیکم من زمان بچگیم دندون شماره یکم افتاده و چون جاش خالی مونده دندون های دیگه م کاملا نظمشون به هم ریخته میخاستم ببینم باید چیکار کنم که دندونام مرتب بشن؟

  • لغو پاسخ
کلینیک دندانپزشکی دکتر کیانیان