آیا از شامپو بچه می‌توان به‌جای شامپو بدون سولفات استفاده کرد؟

سمانه حسنی
چکیده : استفاده از شامپو بچه به‌جای شامپو بدون سولفات چه مزایا و معایبی دارد؟ بررسی تفاوت فرمولاسیون شامپو بچه و شامپو فری سولفات     با توجه به محبوبیت شامپوهای بدون سولفات افراد مختلف به دنبال خرید شامپو فری سولفات یا جایگزینی مناسب برای آن هستند! در نتیجه اکثرا این پرسش مطرح می‌شود که آیا […]
چکیده : استفاده از شامپو بچه به‌جای شامپو بدون سولفات چه مزایا و معایبی دارد؟ بررسی تفاوت فرمولاسیون شامپو بچه و شامپو فری سولفات     با توجه به محبوبیت شامپوهای بدون سولفات افراد مختلف به دنبال خرید شامپو فری سولفات یا جایگزینی مناسب برای آن هستند! در نتیجه اکثرا این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توان از شامپو بچه به‌جای شامپو بدون سولفات استفاده کرد؟ اگرچه به‌طورکلی استفاده از شامپو بچه به‌طور دائمی برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود؛ اما در این متن و با بررسی ترکیبات شامپو بچه و همچنین تفاوت‌های ساختاری و فرمولاسیون آن با شامپو بزرگسالان به جواب دقیق‌تری خواهید رسید.  

فرق شامپو بچه با شامپو بدون سولفات

اولین تفاوت شامپو بچه با شامپوی بزرگسالان در حجم آب فرمولاسیون آن است. شامپو بچه آب بیشتری در ترکیبات خود دارد، این موضوع باعث می‌شود تا مواد شیمیایی شامپو رقیق‌تر شود و آسیبی به پوست و چشم حساس کودک وارد نشود. دومین تفاوت مربوط به سطح PH یا اسیدیته شامپو بچه است که بین 6 تا 7 و نزدیک به خنثی است و ازاین‌رو باعث ایجاد سوزش چشم و خشکی پوست نخواهد شد. در نهایت، سورفکتانت‌های شامپو بچه بسیار ملایم‌تر از شامپو معمولی است، سورفاکتانت در شامپو باعث می‌شود کف بیشتری ایجاد شود و به دنبال آن، قدرت پاک‌کنندگی شامپو نیز افزایش یابد. شامپو بچه از مواد پاک‌کننده ملایم‌تری استفاده می‌کند تا از تحریک پوست و چشم‌های حساس جلوگیری کند. یکی از این سورفاکتانت‌ها، سولفات و مشتقات آن است که در فرمولاسیون یک شامپو با نام سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لارت سولفات (SLES) مشخص می‌شود. شامپوهای مخصوص کودکان از پاک‌کننده‌ها یا سورفکتانت‌های مبتنی بر سولفات دوری می‌کنند و در عوض به سورفکتانت‌های آمفوتریم متکی هستند که پاک‌کننده‌های ملایمی هستند و موجب تحریک و حساسیت پوست سر نیز نمی‌شوند؛ بنابراین در اکثر شامپوهای مخصوص کودکان، خبری از سورفاکتانت‌های حاوی سولفات نیست. با توجه به مواردی که تا به اینجا گفتیم، شما می‌توانید به‌عنوان یک بزرگسال از شامپو بچه استفاده کنید و ممنوعیتی دراین‌باره وجود ندارد. اگر پوست حساس یا آلرژی به سولفات‌ها دارید، شامپو بچه می‌تواند یک جایگزین مقطعی برای شامپوهای معمولی باشد. اما آیا استفاده دائمی از شامپو بچه به‌جای شامپو بدون سولفات، می‌تواند در طول زمان نیز یک انتخاب خوب و سودمند باشد؟    

بایدها و نبایدهای استفاده از شامپو بچه به‌جای شامپو بدون سولفات

حقیقت این است که موی ما بزرگسالان، بسیار بیشتر از کودکان، به مواد مغذی و ترکیبات آبرسان و مرطوب‌کننده نیاز دارد تا سلامت خود را حفظ کند و در مواقعی نیز وجود ترکیبات ترمیم کننده مانند کراتین، روغن آرگان و غیره برای احیای سلامت مو ضروری است. این ترکیبات معمولاً در شامپو بچه وجود ندارد و همین باعث می‌شود تا موی ما به‌عنوان یک انسان بالغ، نتواند تمامی ترکیبات مورد نیازش را از شامپو بچه دریافت کند. ازاین‌رو اکثر متخصصان پوست و کارشناسان صاحب‌نظر، تأکید می‌کنند که افراد بزرگسال نیاز موی خود را در نظر بگیرند و به طور دائمی و همیشگی از شامپو مخصوص کودکان به‌جای شامپو بدون سولفات استفاده نکنند. نکته دیگری نیز در این بحث بسیار حائز اهمیت است و آن توانایی شامپو بچه در پاکسازی مو و کف سر از چربی و آلودگی است؛ قدرت پاک‌کنندگی شامپو بچه کمتر از شامپو مخصوص بزرگسالان است و همین موضوع باعث می‌شود تا مو زودتر چرب شود و دفعات شامپو زدن مو افزایش یابد.  

معرفی بهترین شامپو بدون سولفات

به دنبال استقبال گسترده مردم از شامپوهای فاقد سولفات، انواع مختلفی از این شامپوها توسط بهترین کمپانی‌های جهان تولید شده است، برندهایی که در ادامه مشاهده می‌کنید بهترین شامپوهای بدون سولفات خارجی را وارد بازار کرده‌اند که تمامی نیازهای مو را به بهترین نحو ممکن پاسخ می‌دهند و درعین‌حال عاری از هرگونه مواد شیمیایی خشن Harsh Chemicals مثل سولفات‌ها هستند.
  • شامپو بدون سولفات اوجی ایکس OGX
  • شامپوهای فری سولفات و گیاهی نیچر سپلNATURE SPELL
  • شامپو فاقد سولفات مائویی Maui
بهترین شامپوهای فری سولفات جمع بندی با توجه به فرمولاسیون فاقد سولفات شامپو بچه، استفاده از آن برای یک بزرگسال مشکل خاصی را در کوتاه‌مدت ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر موی شما به محصولی فراتر از یک پاک‌کننده ساده و معمولی نیاز داشته باشد، قطعاً خرید شامپو بدون سولفات اصل و باکیفیت، انتخابی مطمئن‌تر و بهتر خواهد بود! لازم به ذکر است که شامپو نیز مانند سایر محصولات بهداشتی، نمونه‌های فیک زیادی در بازار دارد که کاملاً بی‌کیفیت هستند و می‌توانند سلامتی شما را تهدید کنند.   منابع https://limmerhtc.com/how-is-baby-shampoo-different-than-regular-shampoo/ https://aradbranding.com/en/baby-shampoo-ingredients-to-avoid-aveeno-johnson/
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ