انواع بورسیه تحصیلی فرانسه برای ایرانیان

alodoctoradmin
بورسیه تحصیلی فرانسه نقش خیلی مهمی در انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل دارد. چرا که دانشجویان با دریافت همین بورسیه می توانند بخشی از هزینه ها یا کل مخارج تحصیلی خودشان را پرداخت بکنند و بدین ترتیب نیز تحصیل رایگان در فرانسه را تجربه کنند. ضمنا نباید فراموش کرد که اغلب بورسیه های فول- […]
بورسیه تحصیلی فرانسه نقش خیلی مهمی در انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل دارد. چرا که دانشجویان با دریافت همین بورسیه می توانند بخشی از هزینه ها یا کل مخارج تحصیلی خودشان را پرداخت بکنند و بدین ترتیب نیز تحصیل رایگان در فرانسه را تجربه کنند. ضمنا نباید فراموش کرد که اغلب بورسیه های فول- فاند فرانسه معمولا شایسته محور هستند و بر مبنای نمره یا معدل تحصیلی قبلی، مدرک مهارت زبان فرانسوی و یا تعداد مقالات پژوهشی و غیره به دانشجویان متقاضی اعطاء می شود. در ادامه به اطلاعات به روز و کاملی در همین خصوص دست خواهید یافت پس تا انتها با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه

قبل از اینکه به بحث بورسیه تحصیلی فرانسه برویم بهتر است ابتداء یک ارزیابی کلی از هزینه تحصیل و زندگی دانشجویان بین المللی در این کشور داشته باشیم. کلا تحصیل در فرانسه (دانشگاه های دولتی این کشور) بسیار ارزان است و دانشجویان فقط هزینه ای حدود 170 الی EUR 650 (یورو) در سال پرداخت می کنند. اما در صورت انتخاب دانشگاه خصوصی در این کشور ماجرا کمی تغییر می کند و هزینه تحصیلی بسته به دانشگاه انتخابی بین 5000 تا EUR 30000 (یورو) است. از طرف دیگر، هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه نیز به لایف استایل دانشجویان و نیز شهر محل زندگی آنها بستگی دارد. مثلا متوسط هزینه زندگی دانشجویی در شهر پاریس ماهانه بین 1200 تا EUR 1800 (یورو)، شهر نیس بین 900 تا EUR 1400 (یورو)، شهر لیون، تولوز، بوردو و نانتس بین 800 تا EUR 1000 (یورو) و برای شهرهای کوچکتر نیز حداقل EUR 650 (یورو) است. در بین انواع هزینه های زندگی نیز هزینه مسکن دانشجویی بیشترین بودجه را به خود اختصاص می دهد. برای آشنایی با انواع گزینه های اسکان دانشجویی در فرانسه و متوسط هزینه آنها به نمودار زیر توجه کنید:

بورسیه تحصیلی رایگان فرانسه

یکی از مهمترین امتیازات تحصیل در فرانسه امکان تحصیل رایگان است. برای این منظور نیز دانشجویان بایستی برای اخذ بورس تحصیلی فول- فاند فرانسه اقدام بکنند. همه ساله موسسات دولتی فرانسه و نیز برنامه اراسموس + یکسری بورسیه برای دانشجویان خارجی اعطاء می کند تا آنها از این طریق بتوانند مخارج تحصیلی خودشان را در فرانسه تامین بکنند. جالب است بدانید که 25% از این بورسیه ها مستقیما توسط وزارت امور خارجه و در قالب برنامه بورس ایفل یا برنامه بورسیه فرانس اکسلنس اروپا به دانشجویان ارایه می شود. همچنین وزارت تحقیقات و آموزش عالی فرانسه نیز یکسری بورسیه هایی بر مبنای معیارهای اجتماعی به دانشجویان خارجی اعطاء می کند. برای درخواست این بورس تیز دانشجو بایستی حداقل 2 سالی در فرانسه مقیم باشد و نیز در فرانسه مالیات پرداخت کند. علاوه بر این بورسیه هایی توسط نهادهای منطقه ای فرانسه، خود موسسات آموزش عالی فرانسه و نیز نهادهای اروپایی مثل برنامه اراسموس موندوس برای دانشجویان بین المللی در کشور فرانسه ارایه می شود.

بورسیه فرانسه برای ایران

دانشجویان ایرانی نیز مثل دیگر دانشجویان بین المللی امکان درخواست بورس تحصیلی در فرانسه را دارند. معمولا نیز بورس های فرانسه برای دانشجویان ایرانی در قالب تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) و یا پست دکتری اعطاء می شود. ضمنا اغلب بورسیه های تحصیلی فرانسه از نوع شایسته محور بوده و دانشجویان ایرانی برای درخواست این بورس ها بایستی با ارایه نمرات خوب و یا ارایه لیست مقالات و آثار پژوهشی خودشان اقدام کنند. از جمله بورسیه های فرانسه براس ایرانیان در سال 2023 می توان به برنامه های زیر اشاره کرد:
  • برنامه بورسیه برتری ایفل 2023
  • برنامه تبادل بین المللی رویال سوسایتی
  • فلوشیپ های پست دکتری در زمینه تحقیقات سرطان
  • فلوشیپ های دکتری صندوق بورینگر نگلهایم (BIF)
  • بورسیه های MBA جهانی دانشجویان بین المللی در فرانسه

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه

در فرانسه، بورسیه‌ های تحصیلی در اختیار کلیه دانشجویان بین ‌المللی قرار می‌گیرد. این بورسیه ها توسط ادارات دولتی، سازمان‌ های بین المللی، دانشگاه ‌ها، موسسات علمی و پژوهشی و حتی برخی شرکت‌ های خصوصی ارائه می‌شوند. شرایط دریافت بورسیه در فرانسه نیز ممکن است بسته به نوع بورسیه و نیز سازمان ارائه دهنده آن متفاوت باشد. اما در کل شرایط زیر می‌تواند نقش موثری در اخذ بورسیه تحصیلی فرانسه داشته باشد: 1- عملکرد تحصیلی: عملکرد تحصیلی خوب در دوره های قبلی مانند معدل کل و نمرات عالی می‌تواند در دریافت بورسیه فرانسه تأثیرگذار باشد. 2- زبان: تسلط به زبان فرانسه ممکن است برای دریافت بورسیه مهم و اثرگذار باشد. زیرا برخی از بورسیه‌ ها ممکن است برای تحصیل در دانشگاه‌ ها و مؤسسات فرانسوی زبان ارایه شود. 3- مقاطع تحصیلی: برخی از بورسیه ‌های فرانسه ممکن است برای مقاطع تحصیلی خاص مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در نظر گرفته شود. لازم است در درخواست بورسیه به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید. 4- تخصص: بعضی از بورسیه ‌ها برای رشته ‌های تحصیلی یا تخصص ‌های خاص ارائه می‌شوند. بنابراین نوع رشته یا تخصص تحصیلی شما می‌تواند در دریافت بورسیه تحصیلی فرانسه تأثیر بگذارد. 5- بستر پژوهشی: تعهد به تحقیقات و مشارکت فعال در بستر پژوهشی و علمی در دانشگاه ممکن است نقش موثری در دریافت بورسیه داشته باشد. در هر صورت مهم این است که به شرایط و معیارهای هر بورسیه فرانسه دقت کنید و در موعد مقرر برای ارسال درخواست بورسیه اقدام کنید. همچنین معمولاً بسته به نوع بورسیه، فرآیند انتخاب و اعلام نتایج ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد.

انواع بورسیه تحصیلی فرانسه

همان طوری که در مطالب فوق نیز به اطلاع رسانده شد، بورسیه تحصیلی فرانسه با توجه به منبع تامین کننده فاند آن معمولا به سه دسته بورس دولت فرانسه، بورس بخش خصوصی و بورس دانشگاه های فرانسه دسته بندی می شود. اما از نظر میزان و مبلغ نیز به انواع بورس فول فاند و یا فاند جزئی دسته بندی می شود. برخی از معروفترین برنامه های بورس فرانسه 2023 از این قرار است:
عنوان بورس تحصیلی مقطع تحصیلی مبلغ بورس به یورو
بورسیه برتری ایفل فوق لیسانس و دکترا EUR 1181 (یورو) برای دانشجویان ارشد و حدود EUR 1400 (یورو) برای دانشجویان دکترا
بورسیه مشترک اراسموس موندوس کارشناسی ارشد به مدت 1 تا 2 سال با پوشش هزینه های مسافرت و هزینه اسکان
فول بورسیه آکادمی مد بین المللی کارشناسی مخصوص همه دانشجویان بین المللی فقط با پوشش شهریه تحصیلی
بورسیه های اکول نورمال سوپریور کارشناسی پاداش ماهیانه حدود EUR 1000 (یورو) برای مدت 2 تا 3 سال
بورسیه INSEAD MBA کارشناسی تا مبلغ EUR 18700 (یورو)
بورسیه های Ampère & MILYON کارشناسی ارشد EUR 1000 (یورو) در ماه بمدت 12 ماه
بورسیه های Sciences Po created the Emile Boutmy کارشناسی و کارشناسی ارشد 5000 الی EUR 10000 (یورو) برای کارشناسی ارشد و 3000 الی EUR 12300 (یورو)
بورسیه های HEC Paris MBA کارشناسی 6000 الی EUR 24000
بورسیه های موسسه فناوری گرانوبل کارشناسی ارشد EUR 5000 (یورو) در هر ترم
برای مهاجرت به فرانسه روش های مختلفی وجود دارد که آسانترین و سریعترین روش ممکن مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. شما عزیزان برای کسب اطلاعات تکمیلی در همین باب و یا مشاوره با کارشناسان و وکلای حرفه ای ما می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ