آیا دوچرخه سواری باعث زانو درد می شود؟

alodoctoradmin
  آیا دوچرخه سواری باعث زانو درد می شود؟ دوچرخه‌سواری نوعی ورزش است که معمولا آن را با ورزش‌های هوازی و ایروبیک مقایسه می‌کنند. انجام این فعالیت جدا از اینکه باعث چربی‌سوزی و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، اثرات بسیار خوبی هم بر روی عضلات و مفاصل اندام تحتانی خصوصا زانو می‌گذارد. بله! برخلاف […]
 

آیا دوچرخه سواری باعث زانو درد می شود؟

دوچرخه‌سواری نوعی ورزش است که معمولا آن را با ورزش‌های هوازی و ایروبیک مقایسه می‌کنند. انجام این فعالیت جدا از اینکه باعث چربی‌سوزی و کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، اثرات بسیار خوبی هم بر روی عضلات و مفاصل اندام تحتانی خصوصا زانو می‌گذارد. بله! برخلاف تصور عموم این ورزش باعث زانو درد نمی‌شود مگر اینکه آن را اشتباه انجام دهید. در این مطلب قصد داریم تاثیرات مثبت دوچرخه‌سواری روی زانو و همچنین مشکلاتی که در صورت انجام اشتباه این ورزش ممکن است دچارش شوید را بررسی کنیم.

دوچرخه‌سواری باعث زانو درد می‌شود؟

یک تصور عمومی درباره اینکه استفاده از دوچرخه باعث زانو درد می‌شود، وجود دارد که تصور اشتباهی است. زمانی که شما رکاب می‌زنید، عضلات چهار سر ران و همسترینگ در پا تقویت می‌شود. این مساله زانوی شما را هم قوی‌تر می‌کند و اگر دچار درد در این ناحیه هستید، این درد را بهبود می‌بخشد. اگر دوچرخه‌سواری درگیر زانو درد شده است، باید دلیلش را جای دیگر جستجو کند. مثلا امکان دارد اشتباه رکاب بزند و یا دردش مربوط به بیماری همچون سندروم فشردگی پاتلار (فشردگی کشکک زانو) باشد و برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه نماید و یا ورزش‌های کششی انجام دهید. رکاب زدن نه تنها برای بهبود زانو درد بلکه برای رفع مشکلات دیگری همچون آرتروز خفیف تا متوسط، نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی، مشکلات خفیف تا متوسط منیسک، کجی یا بدشکلی مفصل (مثل پرانتزی یا ضربدری بودن) حتی التهاب مزمن می‌تواند مفید باشد. اما دوچرخه‌سواری برای برخی از مشکلات زانو خوب نیست و اگر از قبل درگیر چنین بیماری‌هایی هستید، نباید به سراغ این ورزش بروید. این مشکلات به شرح زیر هستند: · التهاب حاد داخل مفصلی زانو ·  عفونت مفصل ·  آرتروز یا استئوآرتریت شدید ·  سابقه ضربه اخیر به زانو ·  پارگی قابل توجه لیگامانی یا تاندونی زانو ·  بلافاصله بعد از اعمال جراحی زانو

دلایل درد زانو در دوچرخه‌سواران

همانطورکه گفته شد ممکن است برخی عادات و رفتارهای اشتباه در دوچرخه‌سواری باعث ایجاد درد در ناحیه زانو شود. زانو درد در چهار ناحیه قدامی، خلفی، جانبی- میانی و سندروم باند ایلیوتیبیال ممکن است به‌وجود بیایید. در ادامه بیشتر درباره هر کدام از این چهار ناحیه حرف خواهیم زد.

درد بخش قدامی زانو

علت درد این بخش که روی زانو و اطراف کاسه زانو را شامل می‌شود، دوچرخه‌سواری بیش از حد است. کشکک زانو، عضلات چهار سر را به استخوان پا متصل می‌کند. با پدال زدن، مفصل پاتلوفمورال به سمت استخوان ران فشار وارد می‌کند و در نهایت اگر این حرکت بیش از حد تکرار شود به زانو درد منجر خواهد شد.

درد بخش خلفی زانو

درد بخش خلفی یا پشت زانو، کمتر از مورد قبلی شایع است و به دلیل کشش بیش از حد زانو اتفاق میافتد. ممکن است اندازه و ارتفاع زین دوچرخه برایتان مناسب نباشد و به همیت دلیل دچار این مشکل شوید. درد خلفی زانو را راحت‌تر از درد قدامی می‌توان رفع کرد.

درد بخش داخلی و جانبی زانو

این درد را باید شایع‌تر از همه موارد دیگر دانست و دلیل ایجادش نامناسب بودن پدال است. زمانی که پدال جدید می‌خرید یا کفشتان را عوض می‌کنید، این مشکل ممکن است برای شما به وجود بیاید.

سندروم باند ایلیوتیبیال

این بیماری نیز ممکن است، برای دوچرخه‌سواران پیش بیاید. ایلیوتیبیال یک نوار فیبری است که از لگن تا زیر زانو را شامل می‌شود. ساختار این نوار به این صورت است که به مرور زمان سفت می‌شود و اگر عضلات مدیالیس پهن و مورب شما، برای خنثی کردن کشش به‌اندازه کافی قوی نباشند، کشکک زانو به سمت مرکز بدن کشیده می‌شود و باعث ایجاد درد می‌شود.

دوچرخه سواری و پارگی رباط صلیبی

همانطورکه بالاتر گفته شد، انجام نادرست دوچرخه‌سواری می‌تواند منجر به برخی مشکلات مثل پارگی رباط صلیبی شود. این مشکل بیشتر زمانی ممکن است به وجود بیاید که درحال استفاده از پدال یا کفش جدید هستید. در این حالت اگر مجبور شوید برای مدت طولانی زانوی خود را به جلو خم کنید ممکن در درازمدت رباط صلیبی پاره شود.

نکاتی که باید قبل از شروع دوچرخه‌سواری با زانودرد بدانید

اگر زانو درد دارید و می‌خواهید دوچرخه‌سواری کنید تا این مشکل را بهبود ببخشید، نکاتی را باید از شروع بدانید. این نکات به شرح زیر است: قبل از شروع دوچرخه‌سواری، بدن خود را گرم کنید. برای این کار باید مفاصلتان را به آرامی حرکت دهید تا بدنتان گرم شود. بهتر است زمان گرم کردن 5 تا 10 دقیقه به‌طول بیانجامد. نکته مهم بعدی تهیه تجهیزات مناسب است. برای دوچرخه‌سواری در فضای باز حتما باید کلاه ایمنی، لباس مناسب و دستکش دوچرخه‌سواری داشته باشید. برای اینکه زانوهایتان آسیب نبیند هم بهتر است زانوبند تهیه کنید. اگر مبتدی هستید و تازه می‌خواهید دوچرخه‌سواری را شروع کنید، ابتدا مسافت‌های کمی را برای خود در نظر بگیرید و بعد کم کم به این مسافت اضافه کنید. اگر بدون آمادگی جسمانی مسافت زیادی را دوچرخه‌سواری نمایید، ممکن است مفاصل زانویتان دچار مشکل شود. در صورت احساس هرگونه درد در زانوی خود دوچرخه‌سواری را متوقف کنید و علت درد را بفهمید. شاید به یکی از دلایلی که بالاتر ذکر کردیم، زانویتان دچار مشکل شده باشد.

چه ورزش‌هایی برای زانو درد ناشی از دوچرخه‌سواری مناسب است؟

اگر دلیل زانو دردتان دوچرخه‌سواری است، انجام ورزش‌های زیر می‌تواند به شما در بهبود درد کمک کند. ·  شیب چرخشی ·  کشش باند ایلیوتیبیال فوقانی و تحتانی ·  نقاط ماشه‌ای ·  حرکات کششی معمولی

کلام آخر

در این مطلب درباره تاثیر دوچرخه‌سواری روی زانو حرف زدیم. اگرچه ممکن است به‌دلیل برخی از دلایل که به آنها اشاره شد، در جریان دوچرخه‌سواری زانویتان به مشکل بخورد اما این به‌خاطر عادت‌ها و رفتارهای اشتباه هنگام انجام این ورزش است. دوچرخه‌سواری به خودی خود آسیبی به زانو نمی‌زد و حتی برای بهبود دردهای آن خوب هم هست. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر با درد زانو ناشی از دوچرخه‌سواری درگیر شده‌اید، حتما اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ