واریس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نادر سیاسی
رگ‌های تارعنکبوتی یا همان واریس، رگ‌های نازک و ریزی هستند که زیر پوست نمایان می‌شوند و ظاهری زشت در پوست ایجاد می‌کنند. این مشکل با درد و خستگی پاها آغاز می‌شود و در صورت نادیده گرفتن، می‌تواند به تورم و درد شدید تبدیل شود. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، با ما همراه باشید. […]
رگ‌های تارعنکبوتی یا همان واریس، رگ‌های نازک و ریزی هستند که زیر پوست نمایان می‌شوند و ظاهری زشت در پوست ایجاد می‌کنند. این مشکل با درد و خستگی پاها آغاز می‌شود و در صورت نادیده گرفتن، می‌تواند به تورم و درد شدید تبدیل شود. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، با ما همراه باشید. چرا که در ادامه قصد داریم این موضوع را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. واریس

واریس چیست؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، شایع‌ترین بیماری عروقی است که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. رگ‌های واریسی به سیاهرگ‌های بزرگ و پیچیده‌ای گفته می‌شود که روی سطح پوست با رنگ‌های آبی، قرمز یا مطابق رنگ پوست فرد ظاهر می‌شوند. عروق عنکبوتی به شکل شبکه‌ای از رگ‌ها نیز قابل مشاهده خواهند بود. واریس می‌تواند عوارض جدی مانند تشکیل لخته خون و زخم‌های باز را نیز به همراه داشته باشند و عارضه‌های ناراحت کننده‌ای را ایجاد کنند. اما امروزه می‌توان با مراجعه به دکتر خوب و استفاده از روش‌های درمانی کم تهاجمی، درمان واریس را انجام داد و از شدت گرفتن آن جلوگیری کرد. بیماری های مربوط به گردش خون یکی از مشکلاتی است که به دلیل استرس به وجود می‌آید. استرس بر فشار خون تاثیر میگذارد و فشار درون عروق را افزایش میدهد. اگر استرس شما طی زمان کوتاهی از بین نمی‌‌رود حتما به دنبال مشاوره با روانپزشک باشید زیرا استرس شدید میتواند باعث بروز بسیاری از بیماری ها شود.

علائم واریس چیست؟

واریس‌های متورم عمدتا در ساق و ران پا شکل می‌گیرند و معمولا رنگ آبی یا بنفش تیره دارند. ظاهر آنها اغلب متورم، برآمده و پیچ‌خورده است. علاوه بر آن، واریس پا دارای علائم دیگری است که شامل بی حسی، درد شدید، ضربان، خارش و سوزش در پا، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس، زخم یا شکستگی پوست در اطراف پا، پاهای بی‌قرار یا سنگین، گرفتگی مکرر و خارش روی وریدهای آسیب دیده نیز می‌شود. علائم واریس پا معمولا در هوای گرم یا پس از مدت طولانی ایستادن بدتر می‌شوند، اما با راه رفتن یا استراحت و بالا آوردن پاها ممکن است بهبود یابند. درمان واریس

علت بروز واریس چیست؟

زمانی که دیواره رگ‌های شما ضعیف می‌شود، واریس شکل می‌گیرد. با افزایش فشار خون در رگ‌ها، دیواره‌های ضعیف مجاز به باز شدن بیشتر رگ‌ها می‌شوند. هنگامی که رگ‌ها باز و کشیده می‌شوند، دریچه‌هایی که خون رگ‌ها را در جهت یکسو حرکت می‌دهند، قادر به عملکرد صحیح نمی‌باشند. در نتیجه، خون به درستی حرکت نمی‌کند و در رگ‌ها جمع می‌شود که منجر به تورم، برآمدگی و پیچیدگی رگ‌ها خواهد شد.  دیواره‌ها و دریچه‌های رگ‌ها ممکن است به دلایل متنوعی ضعیف شوند، از جمله:
  • هورمون‌ها
  • روند پیری
  • اضافه وزن
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • فشار داخل ساق
در نتیجه، این عوامل می‌توانند باعث ضعف دیواره‌ها و دریچه‌های رگ‌ها شده و واریس را ایجاد کنند.

انواع واریس

معمولا باور اکثر افراد این است که واریس فقط در پشت ساق پا رخ می‌دهد، اما در واقعیت، واریس می‌تواند در سیاهرگ‌های بخش‌های مختلف بدن شکل بگیرد. به عنوان مثال، واریس می‌تواند در موارد زیر رخ دهد:
  • مری
  • بیضه مردان
  • رحم و تخمدان زنان
  • معده
  • دست
علاوه بر آن، واریس می‌تواند در اشکال مختلفی ظاهر شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:
  •  واریس عنکبوتی: بروز واریس‌های کوچکی که شبیه به تارهای عنکبوت هستند.
  • واریس سیاهرگ صافن بزرگ: این نوع بیماری در سیاهرگ ناحیه مچ پا به ران کشیده می‌شود.
  • واریس متوسط: در سیاهرگ‌ها با اندازه و شکل متوسط رخ می‌دهد.
  • واریس شدید: در سیاهرگ‌ها به طور گسترده و بزرگ شکل می‌گیرد.
  • واریس شبکه‌ای: این نوع واریس شبیه به یک شبکه در سطح پوست ظاهر شده که در آن رگ‌ها ضخیم‌تر و به رنگ‌های قرمز، سبز و بنفش دیده می‌شوند.
به این ترتیب، واریس نه تنها محدود به پشت ساق پا نیست، بلکه می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن و با اشکال متنوعی ظاهر شود.

تشخیص واریس چگونه انجام می‌شود؟

رگ‌های واریسی نزدیک به سطح پوست قابل مشاهده هستند و پزشکان می‌توانند این بیماری را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهند. آنها ممکن است رگ‌های شما را در حالی که نشسته یا ایستاده‌اید، مشاهده کنند. برای دریافت تصاویر دقیق‌تر از رگ‌های شما و بررسی عوارض، ممکن است از شما بخواهند که سونوگرافی انجام دهید. این تست ایمن و بدون درد با استفاده از امواج صوتی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخل بدن شما انجام می‌شود. سونوگرافی می‌تواند لخته شدن خون و عملکرد دریچه‌های رگ‌ها را نشان دهد. با استفاده از این تست، یک دکتر قلب ماهر می‌تواند به راحتی وضعیت دقیق واریس را ارزیابی کند و برنامه درمانی مناسب را تعیین نماید. درمان واریس

درمان واریس چیست؟

اگرچه واریس به طور کامل درمان نمی‌شود، اما روش‌های زیر می‌توانند در کاهش ظاهر و کم شدن درد و ناراحتی مرتبط با آن کمک فراوانی کنند: ·قراردادن پا در ارتفاع: با بلند کردن پاها در طول روز، جریان خون در وریدها افزایش می‌یابد و فشار در آنها کاهش می‌یابد.
  • استفاده از جوراب‌های واریس: جوراب‌ها با اعمال فشار این بیماری را درمان می‌کنند. این جوراب ها با فشرده‌سازی به آرامش رگ‌ها و روند صحیح جریان خون کمک می‌کند.
  • اسکلروتراپی: در این روش، یک محلول تزریقی به رگ‌های واریسی تزریق می‌شود که باعث چسبیدن دیواره رگ‌ها به هم می‌شود. در نتیجه، رگ‌های واریسی به بافت اسکار تبدیل شده و ناپدید می‌شوند.
  • لیزر درمانی: در این روش، لیزر و کاتتری (لوله بلند و نازک) استفاده می‌شود تا ورید آسیب دیده را ببندد.
  • جراحی رگ‌های واریسی: در برخی موارد، ممکن است که جراحی لازم باشد تا رگ‌های آسیب دیده بسته شود و از تجمع خون جلوگیری کند. در برخی موارد، رگ‌های آسیب دیده کاملا برداشته می‌شود تا از شکل گیری مجدد واریس‌ها جلوگیری شود.
لازم است که قبل از درمان واریس با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شرایط واریس خاص شما تعیین شود. نتیجه‌گیری واریس یک بیماری عروقی سیاهرگی است که تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است و به صورت‌های متنوعی ظاهر می‌شود. به زبان انگلیسی به آن Varicose veins می‌گویند و این نام از واژه لاتین Varix گرفته شده که به معنای پیچ‌خوردگی است. در این بیماری، رگ‌های سطحی بدن به دلیل عوامل مختلف بزرگ می‌شوند و گاهی بروز بیش از حد آنها باعث ظاهر نامطلوب در آن ناحیه می‌شود. رگ‌های واریسی، می‌توانند در کل سطح بدن، حتی در صورت ظاهر شوند، اما به طور معمول، بیشترین تاثیر این مشکل در ساق پا قابل مشاهده است. کلینیک جامع پزشکی آرام به کمک بهترین متخصصین میتواند به درمان انواع بیماری ها بپردازد. این مجموعه نیز با داشتن دکتر خوب مغز و اعصاب ، جراحان، روانپزشکان و متخصصین قلب آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. میتوانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت این مجموعه به آدرس www.clinic-aram.com مراجعه کنید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ