همه نشانه های اختلال دوقطبی

مجموعه اختلالات خلقی گروهی از علایم و نشانگان بالینی است که با تغییرات خلقی، نداشتن احساس کنترل بر خلق و ناراحتی‌های شدید ذهنی همراه است.

مجموعه اختلالات خلقی گروهی از علایم و نشانگان بالینی است که با تغییرات خلقی، نداشتن احساس کنترل بر خلق و ناراحتی‌های شدید ذهنی همراه است. 
کسانی که خلق بالا یا مانیک یا شیدا دارند این علایم در آنها بارز است:
– پرش افکار
– خواب کم
– اعتماد به نفس بالا
– سرخوشی زیاد
– قضاوت ضعیف
– گفتار سریع
– رفتار پرخاشگرانه
– تحریک‌پذیری
– افزایش میل جنسی 
– ریسک پذیری بالا
– عملکرد ضعیف در کار و تحصیل 
– کم‌تعهدی
– افکار خودبزرگ‌بینی 
حتی در حالات شدیدتر آن هذیان و رفتارهای هنجارشکن و غیرمتعارف زیادی را نشان می‌دهند. 

به علاوه کسانی که خلق افسرده دارند با علایمی مانند:
کاهش انرژی، کاهش علاقه،  احساس گناه،  اشکال در تمرکز،  بی‌اشتهایی، افکار مرگ و   خودکشی  را تجربه می کنند. تغییرات در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباطی، تغییر در توانایی‌های شناختی و حتی مشکل در تکلم در این افراد دیده می‌شود، توام با کاهش میل جنسی یا کاهش توانایی در عملکرد زناشویی. عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و ارتباطی افراد متاثر از این بیماری تغییر می‌کند و چالش‌زا خواهد بود. 

این اختلال درمان‌پذیر است؟
اختلال مذکور قابل درمان است و افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، می‌توانند زندگی خوب و سازنده‌ای داشته باشند. این اختلال یک بیماری درازمدت است، بنابراین درمانی طولانی‌مدت را می‌طلبد. درمان شامل مدیریت دارویی و درمان‌های روانشناختی است. درمان دارویی درازمدت بوده و برای همین نیاز به پیگیری دارد که بسته به شرایط خلقی فرد، نوع درمان دارویی متغیر خواهد بود. با این حال گاه تاکید بیشتر بر مدیریت علایم افسردگی و گاه تاکید بر مدیریت دوره‌های مانی است که با تغییرات خلقی فرد، تغییر می‌کند. در صورت مدیریت و پایبندی به درمان ، فرد می‌تواند زندگی عادی و معمول خود را داشته و در زندگی‌اش مشکل چندانی نداشته باشد. 

ممکن است دچار سایر بیماری‌های روانی باشد؟
سایر اختلالات خلقی شامل هیپومانی (دوره‌هایی از مانیا یا شیدایی که با علایم بارز و علایم مشخص بیماری مانیا مطابقت نداشته و چارچوب مشخصی ندارد) و سایکلوتایمی و دیس‌تایمی است که دوره‌های خفیف‌تری از بیماری دو قطبی و افسردگی اساسی یا بنیادین است و نیز ملانکولی است.

اختلال دو قطبی  سراغ چه کسانی می رود؟
دلایل و علل مشخصی برای به‌وجود آمدن بیماری دو قطبی وجود ندارد ولی عوامل زیادی چون توارث، تفاوت‌های بیولوژیک، تغییرات هورمونی، استرس و حتی بیماری‌های روانی دیگر در به‌وجود آمدن این بیماری اثرگذار هستند.

بین زنان بیشتر است یا مردان؟
بیماری دو قطبی بعد از افسردگی و اضطراب جزء شایع‌ترین بیماری‌ها بین بیماری‌های روانی است و شیوع آن در جامعه امروزی ما هم رو به رشد است که متاثر از افزایش فشارها و استرس‌هاست. افسردگی در زنان بیشتر از مردان و با تفاوت بسیار کمی بیماری دو قطبی نیز در زنان شایع‌تر از مردان است. سن شروع بیماری دو قطبی نسبت به شروع افسردگی زودتر اتفاق می‌افتد. بین دوره کودکی تا حدود‌ 50 سالگی است و سن متوسط آن حدود 30 سالگی که بسته به شرایط زندگی متغیر است. 

درمان آن چقدر طول می‌کشد؟ 
نمی‌توان پاسخ دقیقی برای سوال‌تان داد. برای اینکه این بیماری سخت و بسیار صعب‌العلاج است و باید شخص علاوه‌بر دارودرمانی به‌ مدت طولانی روان‌درمانی شود و آنچه مهم است، آموزش خانواده درمورد این اختلال است. خانواده حتما نیاز دارد آموزش‌های لازم را از سوی روانپزشک و مشاور معالج ببیند تا بداند با بیمار چگونه برخوردی داشته باشد زیرا در روند بهبود، نقش مهمی دارد.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ