آسیب غیر قابل جبران چشم‌ها

دکتر فیروزه رحیمی، جراح و متخصص چشم و فوق‌تخصص قرنیه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید، برای تغییر رنگ چشم کره چشم را باز می‌‌کنند و صفحه رنگی که یک جسم خارجی است وارد آن می‌کنند؛ وقتی چشم باز می‌شود احتمال دارد زوایای مسئول فشار چشم آسیب ببینند و در نتیجه فشار چشم بالا رود یا ممکن است عدسی یا عنبیه چشم صدمه ببیند یا حتی به مرور آب مروارید ایجاد شود.

مجله سیب سبزدکتر فیروزه رحیمی، جراح و متخصص چشم و فوق‌تخصص قرنیه استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید، برای تغییر رنگ چشم  کره چشم را باز می‌‌کنند و صفحه رنگی که یک جسم خارجی است وارد آن می‌کنند؛ وقتی چشم باز می‌شود احتمال دارد زوایای مسئول فشار چشم آسیب ببینند و در نتیجه فشار چشم بالا رود یا ممکن است عدسی یا عنبیه چشم صدمه ببیند یا حتی به مرور آب مروارید ایجاد شود، به وجود آمدن التهابات چشمی از دیگر عوارضی است که گاهی می‌تواند به حدی جدی شود که پزشک دوباره مجبور شود چشم را درآورده و آن صفحه رنگی را بیرون بیاورد. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم چشم همچون بادکنکی است که کوچک‌ترین تلنگری می‌تواند به آن آسیب برساند و چشمی که آسیب دیده دیگر همانند دست و پا نیست که جوش بخورد و بهبود پیدا کند بلکه تا ابد آسیب دیدگی روی آن باقی می‌ماند. ناگفته نماند که این عمل چندان شایع نیست و آن چند نفری هم که انجام داده‌اند به اصرار خودشان به زیر تیغ جراحی رفته‌اند و گویا این روزها هم دیگر ادامه ندارد.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

ضعیفی چشم با این عمل درمان می‌شود؟ 
هدف از کاشت عنبیه مصنوعی (تغییر رنگ دایمی چشم) اصلاح عیوب انکساری نیست و چنانچه بیمار قبل از عمل تغییر رنگ چشم، برای اصلاح دید خود از عینک یا لنز استفاده می‌کرده است، بعد از انجام عمل همچنان به آنها نیاز خواهد داشت. البته می‌توان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را قبل یا بعد از کارگذاری عنبیه مصنوعی، به وسیله لیزر اصلاح کرد و تغییر رنگ دایمی چشم مانعی برای انجام این قبیل اعمال محسوب نمی‌شود. این عنبیه‌ها در رنگ‌های سبز، آبی، خاکستری و عسلی موجود است و افراد می‌توانند به کمک بروشور، از بین رنگ‌های موجود، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ