تخیل کودکان را چگونه تقویت کنیم؟

با ایجاد شرایطی که تخیل کودک پرورش پیدا می کند او مهارت حل مسئله پیدا خواهد کرد.

چند سال اول زندگی کودک بسیار مهم است. همه کارهایی که با کودک نوپا انجام می دهید از قبیل آواز خواندن، بازی کردن و … مغز کودک شما را رشد می دهد. تشویق فرزندان به فعالیتهای محرک می تواند ارتباطات زیادی را در مغز ایجاد کند. با تکرار این اتصالات شبکه‌هایی در مغز ایجاد می شود که به او اجازه فکر کردن و یادگیری می دهد. این زمان مهمی در رشد ذهنی کودک نوپای شماست و شما ببا تشویق او به استفاده از تخیل مسیر تخیل را به او نشان می دهید.

چطور این کار را انجام دهید؟

با خواندن کتابهای تصویری درباره افراد ناآشنا و کنار هم قرار دادن آنها می توانید باعث فانتزی سازی فرزندتان شوید. اگر کودک شما به طور طبیعی تخیل مند باشد این موضوع باعث می شود دایره لغاتش افزایش پیدا کند. کتابهایی را انتخاب کنید که عکسهای بزرگ و رنگی دارند می توانید هنگام کتاب خواندن هر چیزی را به داستان اضافه کنید. آنچه مغز او نیاز دارد ورودی است. صدای حیوانات را هنگام کتاب خواندن برایش درآورید و از صداهای خاص برای هرکدام از شخصیتها استفاده کنید. سعی کنید کمتر از تلویزیون و سی دی استفاده کنید چون این ابزارها تخیل آماده را به خورد کودک می دهد. به جای آن اجازه دهید ذهن کودک خودش بسازد.

خودتان داستان بسازید

داستانی که ساخته و پرداخته خودتان باشد برای کودکتان بهتر است چون به این ترتیب به او مسیرهای تخیل را نشان می دهید و آنها می فهمند که چطور باید شخصیت سازی کنند. استفاده از کودکتان به عنوان شخصیت اصلی می تواند کمک بزرگی به گسترش احساسات او کند. خیلی زود او خودش داستان خودش را می سازد. شاید در ابتدا از روی دست شما تقلید یا کپی کند اما این خودش یک راه یادگیری است.

چه نوع داستانهایی تخیل کودک را تقویت می کند

تقریبا هر نوع داستانی می تواند برای بازی تخیل مناسب باشد. حوله را می توانید کلاه پادشاهی کنید، دانه های حبوبات را جواهر کنید. حیواناتی که کودک دارد می تواند آنها را تبدیل به یک مزرعه کرده یا یک بیمارستان حیوانات درست کنید. بهترین ابزار تخیل ساده ترین آنهاست هرچه کنش فرزندتان برای ایجاد شخصیتهای خاص بیشتر باشد بهتر است. برای اطمینان از اینکه ایده های زیادی سراغ فرزندتان می آید این است که او را با آدمهای واقعی مکانها و رویدادها بیشتر مواجه کنید

از این بازیها چه یاد می گیرد

وقتی کودک شما یک سناریو داستان و شخصیت می سازد در اصل در حال توسعه مهارتهای اجتماعی و کلامی است با دوباره بازی کردن سناریو او احساس و عواطفش را هم درگیر می کند. تصور اینکه او یک ابرقهرمان است حس قدرت به او می دهد و به او می آموزد می تواند هر چیزی که می خواهد باشد. سعی کنید زیاد از کودک درباره کاری که انجام می دهد سوال نکنید به جای آن سعی کنید نظر بدهید مثلا بگویید « واااو انگار سوار سفینه فضایی شدی» این به او اجازه می دهد تخیلش را در جهتی که می خواهد ببرد نه اینکه از شما پیروی کند. با ایجاد شرایطی که تخیل کودک پرورش پیدا می کند او مهارت حل مسئله پیدا خواهد کرد. بنابراین اصلا فکر نکنید که این کارها اتلاف وقت است. چون وقتی بزرگ شده می تواند با چالشهای پیش رویش کنار بیاید.

منبع: نی نی بان

مطلب مرتبط:

تخیل کودکان را تقویت کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ