مادر شدن به همراه تناسب اندام

meysam
افزایش وزن در دوران بارداری و بازنگشتن تناسب اندام پس از زایمان، از دغدغه‌های بسیار مهم مادران است. مشکل اینجاست که برخی مواقع این افزایش وزن پس از زایمان نه تنها از بین نمی‌رود بلکه بیشتر هم می‌شود، زیرا باورهای اشتباه رایجی در این زمینه وجود دارند. یکی از نگرانی‌های مادران شیرده کافی نبودن میزان شیر آن‌ها برای تغذیه نوزادشان است و این تصور غلط وجود دارد که اگر آن‌ها در این دوران تصمیم به گرفتن رژیم غذایی و کاهش وزن کنند، قادر به دادن شیر کافی به نوزادشان نخواهند بود و باعث ایجاد خلل در رشد فرزندشان خواهد شد. درحالی‌که مادران برای تامین شیر کافی، روزانه حدود 500 کالری اضافه نسبت به سایر افراد نیاز دارند و این میزان انرژی به هیچ وجه نیازمند پرخوری‌های افراطی و دریافت انرژی فراوان نیست.

مجله سیب سبز: افزایش وزن در دوران بارداری و بازنگشتن تناسب اندام پس از زایمان، از دغدغه‌های بسیار مهم مادران است. مشکل اینجاست که برخی مواقع این افزایش وزن پس از زایمان نه تنها از بین نمی‌رود بلکه بیشتر هم می‌شود، زیرا باورهای اشتباه رایجی در این زمینه وجود دارند. یکی از نگرانی‌های مادران شیرده کافی نبودن میزان شیر آن‌ها برای تغذیه نوزادشان است و این تصور غلط وجود دارد که اگر آن‌ها در این دوران تصمیم به گرفتن رژیم غذایی و کاهش وزن کنند، قادر به دادن شیر کافی به نوزادشان نخواهند بود و باعث ایجاد خلل در رشد فرزندشان خواهد شد. درحالی‌که مادران برای تامین شیر کافی، روزانه حدود 500 کالری اضافه نسبت به سایر افراد نیاز دارند و این میزان انرژی به هیچ وجه نیازمند پرخوری‌های افراطی و دریافت انرژی فراوان نیست. ناگفته پیداست نیازهای تغذیه‌ای مادران در این دوران نیز متفاوت است، بنابراین رژیم غذایی تنظیم شده برای آ‌ن‌ها باید هم از نظر میزان انرژی مورد نیاز و هم از نظر ریزمغذی‌های لازم برای این دوران و همچنین از لحاظ تنوع و تعادل غذایی مورد توجه ویژه قرار گیرد. مادران می‌توانند رژیم غذایی مناسب را یک تا 2 ماه بعد از زایمان‌شان شروع کنند. شایان ذکر است تاکید ما کاهش وزن تدریجی است، نه رژیم‌های سخت غذایی و محدودیت شدید کالری.


در ادامه در صفحه مجله سیب سبز می‌خوانید:

خانمی نیز بعد از زایمان با این مشکل روبه‌رو شد و به‌دنبال راهی است که هرچه سریع‌تر به وزن دلخواه خود برسد. از این‌رو قبل از مراجعه به ما، ‌چند مرتبه رژیم‌های کم‌خوری( با تجویز خودشان) و حتی حذف بعضی وعده‌های غذایی را تجربه کردند ولی به نتیجه‌ای نرسیدند و همین امر باعث ناامیدی او شده بود اما بعد از مراجعه به ما و تنظیم رژیم غذایی مخصوص دوران شیردهی و مطابق با شرایط‌شان، این خانم توانست با رعایت دقیق برنامه غذایی و مراجعه منظم بر این مشکل فائق آید و به وزن ایده‌آل خود برسد. نداشتن فعالیت بدنی لازم برای کاهش وزن، مشکل مهمی است که بیشتر مادران شیرده از جمله این خانم نگران آن هستند که توصیه من برای ایشان پیاده‌روی در طول روز در منزل بود که مثمر ثمر واقع شد البته ایشان نیز با پشتکار و همتی کم‌نظیر توانست در مدت کوتاهی خود را از کابوس چاقی نجات دهد.
داستان موفقیت ایشان می‌تواند مشوقی برای مادرانی باشد که خود را در بن‌بست اضافه‌وزن می‌بینند و با گذشت حتی سال‌ها از زایمان‌شان، اضافه وزن حاصله را با خود به دوش می‌کشند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ