همه چیز درباره بوتاکس

دکتر صفائیان: بوتاکس در واقع یک روش جدیدی است که برای از بین بردن خطوطی که روی پوست بر اثر پیری و افزایش سن در افراد ایجاد می شود، به کار برده می شود. اما ابتدا باید این نکته بررسی شود که چرا این خطوط ایجاد شده است که البته در اکثر اوقات علت ایجاد خطوط به این دلیل است که عضلات زیرپوست زیاد کار می کنند و زیاد منقبض می شوند، به همین دلیل پوست جمع می شود و این جمع شدن اگر به دفعات و شدت های بیشتری طی سالیان دراز اتفاق بیفتد، آرام آرام منجر به ایجاد یک خط روی پوست می شود که درست عمود بر انقباض عضله است.

کلینیک دکتر صفائیان:

از بتا سبوتاکس با خبر شوید!

بوتاکس در واقع یک روش جدیدی است که برای از بین بردن خطوطی که روی پوست بر اثر پیری و افزایش سن در افراد ایجاد می شود، به کار برده می شود. اما ابتدا باید این نکته بررسی شود که چرا این خطوط ایجاد شده است که البته در اکثر اوقات علت ایجاد خطوط به این دلیل است که عضلات زیرپوست زیاد کار می کنند و زیاد منقبض می شوند، به همین دلیل پوست جمع می شود و این جمع شدن اگر به دفعات و شدت های بیشتری طی سالیان دراز اتفاق بیفتد، آرام آرام منجر به ایجاد یک خط روی پوست می شود که درست عمود بر انقباض عضله است.

بوتاکس از چه ماده ای تهیه شده است؟

ماده بوتاکس در حقیقت یک سم از میکروب خاص است که بسیار کشنده است، ولی بشر توانسته این ماده را تحت کنترل در آورد و از قسمت مثبت و مفیدش که همان شل کردن عضلات است، استفاده کند. در واقع بوتاکس به عنوان ضعیف کننده عضلات به کار برده می شود و با شل شدن عضلات می توانیم جلوی ایجاد چین و چروک پوستی را بگیریم. 

در چه نواحی به کار برده می شود؟

بیشتر در نواحی دور چشم، پیشانی و ناحیه خط اخم به کار برده می شود. اما در نواحی دیگر مثل: صورت، گردن و قسمت های دیگر بدن هم می شود از این روش استفاده کرد.

در کلینیک صفائیان از چه برند بوتاکسی استفاده می شود؟

بوتاکس انواع مختلف دارد و شرکت ها و به قول معروف برندهای مختلف این ماده را تولید کرده اند. اما اولین شرکتی که بوتاکس را توانست تولید و به صورت صنعتی وارد بازار کند، شرکت آمریکایی الرگان است که در واقع اصل بوتاکس به این شرکت داده می شود. اما  شرکت های کره ای و چینی و بعضی از شرکت های انگلیسی و کانادایی هم انواع و اقسام بوتاکس ها را وارد بازار کرده اند. اما یکی از انواع بوتاکسی که در ایران و داخل بازار موجود است در واقع dysport انگلیسی است که دارای مجوز است.

ماندگاری بوتاکس چه مقدار است و چه مدت بعد از تزریق می توان اثر آن را مشاهده کنیم؟ 

به طور کلی ماندگاری هر برند با برند دیگر متفاوت است  و زمانی می توان گفت که ماندگاری چه میزان است که مشخص شود از چه برندی استفاده شده است. از زمانی که بوتاکس را تزریق می کنیم (بسته به نوع سم، فرق می کند که چه نوع سم و از چه شرکتی است) حداکثر زمانی که برای دیدن اثر در نظر می گیریم حدود دو هفته است. اگر دیده باشید هر مشکلی هم بیمار داشته باشد ما جلوتر از دو هفته هیچ اقدامی انجام نمی دهیم، چرا که باید دو هفته از زمان تزریق بگذرد تا ماده بوتاکس به حداکثر اثر خودش برسد و دارو روی عضله اثر بگذارد. پس زمان رسیدن و دیدن نتیجه دو هفته است (یعنی ممکن است از فردای روزی که بوتاکس تزریق شود نتیجه حاصل شود یا دو هفته طول بکشد تا نتیجه نهایی مشخص شود). ‌همچنین ماندگاری به کیفیت دارو به شرایط دیگری غیر از کیفیت دارو (‌شرایط حمل دارو، زنجیره سرد و‌…) بستگی دارد. ‌عامل دیگر بدن فرد است، بعضی بدن‌ها زودتر می‌توانند سم را از‌بین ببرند و بدن‌شان مقاومت دارد، پس به‌طور کلی می‌توانیم بنا به ‌شرایط فرد و با‌توجه به شرایط و کیفیت دارو و سایر موارد ماندگاری بوتاکس را حدود سه ماه در نظر بگیریم، اما در مواقعی هم ممکن است ماندگاری‌اش بین‌ 6 ‌ماه تا 8‌ ماه هم باشد. ‌نکته قابل اشاره این است که در ‌نوبت‌های اول ماندگاری نسبت به نوبت‌های بعدی کمتر است و ‌معمولا بعد از چند نوبت تزریق ماندگاری ‌بالای 6‌ ماه یا‌ 7‌ ماه یا حتی 8‌ ماه هم دیده شده است.

بعد از ترزیق بوتاکس باید از انجام چه کارهایی خودداری کرد؟

از لحظه‌ای که بوتاکس زد می‌شود تا 2‌ ساعت بعد از آن، بهتر است با عضلاتی که ماده را در آن تزریق کرده‌ایم به ‌مدت 2 ‌ساعت با آنها بازی کنیم تا این ماده کاملا داخل عضله پخش شود. 2‌ ساعت اول بعد از تزریق زمان بسیار مهمی است و می‌توان گفت زمان طلایی اثر بوتاکس است. به‌عنوان مثال اگر در خط اخم یا دور چشم بوتاکس تزریق شد، بیمار باید تا 2‌ ساعت با میمیک صورتش بازی کند، مثلا اخم کند، بخندد، پیشانی را بالا ببرد و‌… تا این سم در عضله کاملا جذب شود. همچنین یک تا 4‌ ساعت بعد از تزریق به هیچ عنوان در مکان‌های گرمازا و مقابل آفتاب حضور پیدا نکند و از فعالیت بدنی شدید که باعث ایجاد تعریق می‌شود، خودداری کند. ‌همچنین از خوابیدن و دراز کشیدن یا به سمت جلو خم شدن پرهیز کند، یعنی به ‌صورت نشسته یا ایستاده فعالیت بدنی روزانه‌اش را انجام دهد. ‌از حمام کردن و سونا به مدت 4‌ ساعت خودداری شود. بعد از گذشت 4 ساعت محدودیت‌ها کمتر می‌شود، اما حمام رفتن بهتر است تا 48‌ ساعت صورت نگیرد.

آیا تزریق بوتاکس باعث شلی و افتادگی پوست می‌شود؟

شلی و افتادگی در طولانی‌مدت اگر مد‌نظرتان باشد، بوتاکس این کار را نمی‌کند؛ ولی ممکن است بر اثر شل شدن عضلات، پوست هم کمی دچار افتادگی شود که بعد از برطرف شدن اثر سم پوست به حالت اولیه برمی‌گردد، اما گاهی اوقات بعد از تزریق پلک یا ابروها بر اثر عدم تزریق درست و نشت کردن سم دچار افتادگی می‌شود که در این باره جای نگرانی نیست چرا‌که ‌داروهایی وجود دارند که قادرند تاحدودی این افتادگی‌ها را اصلاح کنند، اما به‌طور کلی معمولا بعد از گذشت 4‌هفته بعد از تزریق این عوارض کاملا از بین می‌روند چرا‌ که اثرش پایدار نیست.

بوتاکس خوب و استاندارد چه نوع بوتاکسی است؟

بوتاکس‌های استاندارد بوتاکس‌هایی هستند که مورد تایید‌FDA ‌‌ (‌وزارت بهداشت آمریکا) و مورد تایید وزارت غذا و داروی ما باشند. 

بوتاکس برای چه افرادی منع مصرف دارد؟

افرادی که به بعضی بیماری‌ها مثل بیماری‌‌های عصبی عضلانی، شلی ذاتی مادرزادی و‌… مبتلا هستند نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود در دوران شیردهی و بارداری مورداستفاده قرار نگیرد. افرادی هم که دیابت کنترل شده دارند باید سعی شود محل تزریق کاملا استریل باشد، اما از نظر سنی محدودیت خاصی وجود ندارد.  

کلینیک دکتر صفائیان:

کلینیک دکترصفائیان به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمنطقه سهروردی شمالی خیابان خرمشهر تأسیس گردید.

موسس این کلینیک دکتر صفائیان است این کلینیک با داشتن اورژانس شبانه روزی فعال پذیرای بیماران زیادی در طول شبانه روز می باشد. در ضمن در یک منطقه مجزا کلیه تخصص های مختلف از جمله ارتوپدی، جراحی کلیه و مجاری ادراری، جراحی زنان زایمان و نازایی، داخلی، گوارش، قلب، چشم پزشکی، نورولوژی، روماتولوژی و همچنین عینک سازی و تعیین نمره عینک به همراه انجام اقدامات کولونوسکوپی، اندوسکوپی، نوارمغز، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش و…. دایر می باشد.

در طبقه مجزای دوم بخش دندانپزشکی دارد. و در نهایت بخش پوست و مو و لیزر و تغذیه و رژیم درمانی با داشتن کادر پزشکان متخصص کلیه خدمات زیبایی پوست از جمله ژل- بوتاکس- چربی- و کلیه خدمات لیزر از جمله لیزر موهای زائد و انجام PRP وکلیه روش های میکرودرم و هیدرودرمی و… توسط متخصصین در خدمت شما می باشند. 

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

مرکز:

14 -02188502912

بخش پوست و مو:

02188171669 

02188171914
بخش تغذیه:

88522752-31

درمانگاه تخصصی: 

02188526987

دندانپزشکی: 

02188526960

آدرس: خیابان سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر(آپادانا)، پلاک 18

وب سایت: http://www.safclinic.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ