آشنایی با تاریخچه جراحی افزایش قد از زبان دکتر نادر مطلبی زاده

mousavi
دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی: در روش ایلزاروف برش ظریفی در استخوان مورد‌نظر ایجاد می‌شود و با نصب دستگاهی روی آن و به‌تدریج با سرعت یک میلی‌متر در روز، فاصله‌ای در محل برش ایجاد می‌شود. از آنجایی که بدن انسان این قابلیت را دارد تا فضای جدید ایجاد شده را با سلول‌های جدید استخوانی ترمیم کند، بافت جدیدی با کیفیت استخوان طبیعی در محل برش ایجاد می‌شود.

دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی:

بهره‏ مندی از قد و قامت برازنده از کمال‌جویی‌های انسان است که امروزه دیگر در حد رویا باقی نمانده است. اگرچه ممکن است بسیاری تصور کنند که کوتاهی قد یک بیماری لاعلاج است، اما راه علمی و روش درمان این مشکل در سال‌1951 توسط دکتر الیزارف (Dr.Ilizarov) در شوروی سابق ارائه شد. وی با حضور داوطلبانه میخائیل گلدیر برای نخستین‌بار عمل جراحی افزایش قد را با موفقیت به انجام رساند.

دکتر ایلیزاروف بیش از پنجاه سال قبل از دستگاهی که خودش اختراع کرده بود برای درمان شکستگی‌ها استفاده می کرد. دستگاه او این امکان را فراهم می کرد که علاوه بر ثابت نگه داشتن قطعات شکستگی بوسیله چرخاندن پیچ‌های دستگاه استخوانها هرچه بیشتر فشرده شوند یک نوبت وقتی ایلیزاروف در مرخصی بود پرستار بخش اشتباها پیچ را در جهت عکس چرخوانده بود وباعث ایجاد فاصله بین قطعات شده بود ایلیزاروف پس از بازگشت از مرخصی با کمال تعجب مشاهده کرد که فاصله ایجاد شده توسط استخوان جدید پر شده است.

این اتفاق ساده ولی مهم زیر بنای علم افزایش قد و بازسازی اندامها را تشکیل داد دکتر ایلیزاروف تجربیات خود را با تاخیر زیاد یعنی حدود 30 سال بعد و در دهه 80 میلادی در اختیار محافل علمی جهان قرار داد. از آن زمان تا کنون وسایل بسیار متنوعی برای افزایش قد ساخته شده است ولی تمام آنها بر پایه همان اصل کلی بالا کار می کنند.

الیزارف:

با کمک روش الیزارف چطور قد افزایش پیدا می‌کند؟

دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما درمورد روش افزایش قد این‌گونه توضیح داده‌اند که: «در روش ایلزاروف برش ظریفی در استخوان مورد‌نظر ایجاد می‌شود و با نصب دستگاهی روی آن و به‌تدریج با سرعت یک میلی‌متر در روز، فاصله‌ای در محل برش ایجاد می‌شود. از آنجایی که بدن انسان این قابلیت را دارد تا فضای جدید ایجاد شده را با سلول‌های جدید استخوانی ترمیم کند، بافت جدیدی با کیفیت استخوان طبیعی در محل برش ایجاد می‌شود که سبب افزایش طول استخوان و در ‌نتیجه افزایش طول اندام یا رفع مشکل اختلاف اندام می‌شود. اندام تحت این عمل جراحی می‌تواند ساق پا، استخوان ران یا حتی انگشتان قطع شده باشد. به‌دلیل شرایط سیاسی شوروی سابق، این روش سال‌ها در حصار مرزهای این کشور ماند تا اینکه پس از فروپاشی شوروی سابق پس از سال‌ها این روش نیز به غرب رسید.»

تفاوت روش LONبا روش ایلزاروف در چه بود؟

به گفته دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما «در سال1997 دکتر پیلی (Dr. Doro Paley) از دانشگاه مریلند آمریکا با تلفیق روش دکتر ایلزاروف به روش نوینی دست پیدا کرد که به ‌نام LON شهرت یافت. امتیاز این روش نسبت به روش دکتر ایلزاروف کاهش زمان درمان به یک‌ سوم بود. در روش دکتر ایلزاروف 8‌ سانتی‌متر افزایش قد به 8 ماه زمان احتیاح داشت، درحالی که در روشLON  این زمان به 80‌روز کاهش یافت. رقابت در بهبود روش درمان به همین‌جا خاتمه نیافت. از آنجا که در روش LON وسیله فلزی بزرگی بیرون از اندام کار تدریجی افزایش طول را انجام می‌دهد فرانسوی‌ها وسیله‌ای به‌ نام Albizzia ابداع کردند که تمام آن در داخل بدن است. آلمانی‌ها نیز وسیله‌ای ابداع کردند که داخل اندام به وسیله کنترل از راه دور، کار افزایش فاصله استخوان‌ها را انجام می‌دهد. در اوکراین نیز برای این عمل لوله  ویژه‌ای به‌ نام بلیسکونوف ابداع شد و همچنان رقابت در عرصه پیشرفت متد‌ها در این عمل ادامه دارد.»

درمان افزایش قد در ایران چطور است‌؟

در ایران نیز در ماه مه ‌2005 دکتر نادر مطلبی‌زاده نتایج تحقیقات خود را به مجمع بین‌المللی جراحان ارتوپدی ارائه داد که مورد تایید آنها قرار گرفت. بخشی از این تحقیقات نیز به‌عنوان مرجع پزشکی در‌اختیار جراحان دنیا قرار گرفته که مایه افتخار میهن عزیزمان است.

با مراحل انجام جراحی افزایش قد بیشتر آشنا شوید!

دکتر نادر مطلبی‌زاده در شبکه‌های جام‌جم و شبکه اول سیما درمورد جراحی افزایش قد گفت: «مراحل انجام عمل افزایش قد در جهان از الگوی ثابتی پیروی می‌کند. پس از معرفی دقیق و جامع خدمات مرکز، داوطلب با اطلاعات جامعی پیرامون عمل از جمله فرازونشیب‌های احتمالی پیش روی خود آشنا می‌شود تا با آگاهی کامل در‌مورد عمل تصمیم بگیرد. خوشبختانه به‌دلیل تجربه کافی و تکنولوژی پیشرفته درصورت رعایت تمام اصول علمی، این فراز‌و‌نشیب‌ها کمتر رخ می‌دهد و دوره درمان به سلامت طی می‌شود. همیشه در مراکز افزایش قد برای داوطلبان این امکان فراهم است تا در مرحله مشاوره با کسانی که طول دوره درمان را طی کرده‌اند یا حین درمان هستند به‌ صورت حضوری ملاقات داشته باشند. پس از تصمیم داوطلب به انجام عمل اندازه‌گیری‌ها و آزمایشات ضروری انجام می‌پذیرد. بعد از آزمایش خون و نوار قلب و معاینات داخلی، اندازه‌گیری‌هایی برای تهیه وسایل مورد ‌نیاز انجام می‌شود. درصورتی که بررسی‌های انجام شده اطمینان کامل برای رسیدن به نتیجه مطلوب را تضمین کند، قرار عمل جراحی قطعی می‌شود.»

زمان عمل چقدر است؟

زمان عمل برای هر پا حدودا 3 ‌ساعت است که در مجموع 6 ساعت به طول می‌انجامد، اما عمل همزمان دو پا توسط دو جراح متخصص زمان جراحی را به 2:30 کاهش می‌دهد.

روش LONچه مزیت‌هایی را به‌همراه دارد؟

  • از امتیازات روش LON اصلاح همزمان انحنای زانوهاست که به‌طور کامل رفع می‌شود.
  • از دیگر امتیازات این عمل توانایی راه رفتن یک روز پس از جراحی است. از فردای روز عمل شخص می‌تواند بی‌نیاز از پرستار به امور روزمره خود بپردازد و تنظیم دستگاه افزایش قد را خود به ‌عهده بگیرد.
  • حتی فرد می‌تواند رانندگی کند اما حضور طبیعی در محل کار یا دانشگاه معمولا امکان‌پذیر نیست.
  • در این مدت فرد می‌تواند در منزل استراحت کند و ویزیت هفتگی پزشک کفایت می‌کند.

آمارها نشان می‌دهد کسانی که این عمل را انجام می‌دهند، اجازه نمی‌دهند جز اطرافیان نزدیک کسی از آن مطلع شود و چون پس از چند ماه به زندگی عادی بر می‌گردند، کمتر کسی متوجه آن می‌شود لذا برخی اطرافیان در‌مورد قد ایشان احساس می‌کنند دچار توهم شده‌اند، به‌همین دلیل است که به‌ندرت می‌توان افراد را به استفاده از عکس یا تصویر چهره‌شان راضی کرد.

آیا برای انجام جراحی محدودیت سنی وجود دارد؟

برای داوطلبان عمل جراحی افزایش قد محدودیت سنی وجود ندارد، با این حال این عمل برای سنین بالای  50‌‌ سال توصیه نمی‌شود.

چه مدت بعد از عمل نتیجه مشخص می‌شود؟

نتیجه این عمل همچون دیگر عمل‌ها به همکاری بیمار با پزشک و انجام دقیق دستورات پزشکی بستگی دارد. از‌ جمله برای افراد روزانه 3‌ ساعت ورزش تعیین شده که به‌همراه 3‌ جلسه 2 ساعته فیزیوتراپی در هفته ضروری است. تغذیه داوطلب در طول درمان زیر‌نظر پزشک خواهد بود و در صورت نیاز، از کارشناس تغذیه نیز استفاده خواهد شد. پس از آنکه دستگاه اکسترنال فیکساتور طول اندام‌ها را به میزان لازم رساند، دستگاه از روی پاها جدا خواهد شد. از این پس سیر طبیعی زندگی فرد آغاز می‌شود. 

دکتر نادر مطلبی زاده، جراح و متخصص ارتوپدی

دکتر نادر مطلبی زاده متولد 1344 در سال 60 در کنکور پزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدند. و پس از پایان یافتن دوره عمومی پزشکی در سال 69 دوره طرح و سربازی را در نقاط مختلف کشور سپری کردند. سپس در دوره ارتوپدی پذیرفته شده و در سال 77 در بورد تخصصی پذیرفته ‌شدند و بعد از آن تصمیم گرفتند که در رشته‌های مکانیک و فیزیک به صورت آزاد، در رشته‌ی خاصی از ارتوپدی به امر تحقیق و مطالعه بپردازند.

ایشان در حین مطالعات با رزمنده‌ای مواجه شدند که به علت زاویه 45 درجه در ساق پا مجبور به قطع عضو است. آقای دکتر به وی پیشنهاد می‌ دهد که روش الیزارف را نیز امتحان کنند که با پذیرش ایشان، نه تنها قطع عضو صورت نمی گیرد بلکه کوتاهی موجود در پا نیز برطرف می‌شود. به دنبال این موفقیت آقای دکتر مطلبی زاده بر روی موارد دیگری نیز این اصلاحات را انجام می‌دهند و همزمان به مطالعه و تحقیق بیشتر برای بهبود روش می‌پردازند.

نتیجه این پشتکار و تلاش به آنجایی می‌رسد که دکتر مطلبی زاده هم اکنون بیش از 240 مورد افزایش قد، اصلاح زاویه موجود در پا، اصلاح اختلاف موجود در پا و بازسازی انگشتان قطع شده دست را در کارنامه درخشان علمی خود ثبت نموده‌اند. روش مورد استفاده دکتر مطلبی زاده نسبت به روش الیزارف، بسیار آسان‌تر و هزینه آن در مقابل کشورهای دیگر بسیار پایین تر است. به گونه‌ای که بخشی از بیماران ایشان را اطباء کشورهای خارجی شامل می‌شوند.

شما می توانید جهت ارتباط با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن:02188611725

موبایل:09123436352

آدرس:میدان ونک – بالاتر از میدان شیخ بهایی – خیابان شیخ بهایی شمالی – روبروی امدادخودرو – پلاک 73- واحد 2

وب سایت:http://www.llci.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ