وظیفه تعریق در بدن چیست؟!

mousavi
دکتر هاشم موذن زاده - متخصص جراحی عمومی: تعریق به اشکال مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود؛ گاهی اوقات تعریق‌ها بدون علت خاصی بروز پیدا می‌کنند که بیشتر مسئله ژنتیکی است و گاهی اوقات هم علت خاصی باعث بروز تعریق بیش از حد در افراد می‌شود.

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

تعریق بیش از حد یک بیماری است که حدود 2 تا 3‌درصد افراد جامعه به این مشکل دچار هستند. تعریق به اشکال مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود؛ گاهی اوقات تعریق‌ها بدون علت خاصی بروز پیدا می‌کنند که بیشتر مسئله ژنتیکی است و گاهی اوقات هم علت خاصی باعث بروز تعریق بیش از حد در افراد می‌شود. به حالت اول تعریق زیاد یا هیپرهیدروز اولیه و به حالت دوم هیپرهیدروز ثانویه گفته می‌شود. ‌هیپرهیدروز ثانویه ‌به دلایل مختلفی از‌جمله مصرف داروهای خاص، چاقی، بیماری‌هایی از‌قبیل دیابت، تومورهای غده آدرنال، مشکلات تیروئیدی مثل پرکاری تیروئید و… رخ می‌دهد. در ادامه دکتر هاشم موذن‌زاده، متخصص جراحی عمومی، در‌مورد علت تعریق و راه‌های درمانی موثر توضیحات بیشتری می‌دهد.

چه مناطقی از بدن دچار تعریق اولیه می‌شوند؟

تفاوت عمده‌ای که تعریق بیش از حد اولیه با تعریق بیش از حد ثانویه دارد، این است که معمولا در مناطق خاصی از بدن بروز پیدا می‌کند. عمده‌ترین مناطقی که در بدن دچار این دسته از تعریق می‌شوند کف دست‌ها، زیر بغل، وضعیت کف پاها، ناحیه جلوی سینه و سر و صورت هستند. اما درمورد علت تعریق‌های اولیه غیر از مسئله ژنتیک باید به موضوع دیگری از‌جمله بیش‌فعالی اعصاب سمپاتیک هم اشاره کنیم. اعصاب سمپاتیک گروهی از اعصاب خودکار هستند که بعضی فعالیت‌های غیرارادی بدن را به‌عهده دارند. بخشی از فعالیت‌های غیرعادی بدن تعریق است که در شرایط مختلف پیدایش می‌شود.

وظیفه تعریق در بدن چیست؟

باور عمومی این است که تعریق عمده‌ترین وظیفه‌اش اثر سم‌زدایی از بدن است، اما باید بگویم که عمده‌ترین وظیفه آن مکانیسم تعدیل دمای بدن است. اما همان‌طور که گفته شد در برخی افراد این اعصاب بیش‌فعال هستند که هنوز علت این بیش‌فعالی یا بیش‌تحریکی کاملا مشخص نشده است. اما باید به این نکته اشاره کنم که این طریق بیش از اندازه با بعضی عوامل مثلا استرس، وضعیت‌های خاص مثل دوران قاعدگی، حالت‌های روحی و‌… در ارتباط است. به‌عنوان مثال فرد در شرایط استرسی دچار تعریق بیش از اندازه می‌شود که حتی خود تعریق بیش از اندازه می‌تواند استرس را در فرد تشدید کند. ‌البته افرادی که به تعریق اولیه مبتلا هستند، حین خواب دچار تعریق نمی‌شوند اما ممکن است به محض اینکه از خواب بیدار شوند، دوباره بدن‌شان شروع به تعریق کند. این دسته از تعریق یعنی تعریق اولیه ممکن است از بدو تولد فرد دچارش نشود، اما اکثر افرادی که زمینه ژنتیکی دارند از دوران بلوغ به بعد دچار آن می‌شوند، اما بیمارانی هم وجود داشته‌اند که بین سنین 4‌ تا 5‌ سال دچار تعریق اولیه شده‌اند. 

دکتر هاشم موذن زاده – متخصص جراحی عمومی:

دکتر هاشم موذن زاده، متخصص جراحی عمومی و لاپاراسکوپی است. ایشان دوره جراحی عمومی را در سال ١٣٨۴ در بیمارستان بقیه الله گذرانده اند. دکتر موذن زاده عضو انجمن جراحان چاقی ایران، عضو انجمن جراحان ایران و مدیر گروه جراحی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند. لاپاراسکوپی پیشرفته ‌(تعریق- چاقی – سرطان)، خدماتی هستندکه دکترموذن زاده ارائه می کنند. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر موذن زاده با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188673125

موبایل: 09122977295

آدرس: خیابان توانیر- میدان توانیر- مجتمع طلا، طبقه 4 واحد 38

وب سایت: hashem-moazenzadeh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ