تاثیر نور خورشید در تابستان بر مشکلات پوستی از زبان دکتر دائر

zahra
دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو: نور خورشید باعث تشدید و تسریع بروز لکه‌های پیری و به‌طور کلی پیری سلول‌های پوستی می‌شود. استفاده از کرم ضدآفتاب و دوری از نور خورشید از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز لکه‌های پیری است. لایه‌برداری، لیزر و درمان با ازت مایع یا اصطلاحا فریز کردن این لکه‌های قهوه‌ای جزو روش‌های درمان و مقابله با آنهاست.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

اگزما و تاثیر نور خورشید

خشکی پوست یکی از علائم اصلی اگزماست. در فصل تابستان به‌دلیل گرما و تابش بی‌امان نورخورشید، آب پوست بیشتر از بین می‌رود و خشکی پوست چندبرابر می‌شود. درنتیجه بیماری اگزما بر اثر تابش نور خورشید شدیدتر می‌شود. به این ترتیب که آب زیادی بنوشید و از کرم‌های مرطوب‌کننده برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید.

ماسک بارداری یا کلوآسما

ماسک بارداری همان لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی صورت به‌ویژه بالای لب‌ها، روی پیشانی و گونه‌هاست که ظاهری تیره و ناخوشایند به پوست می‌دهند. این لکه‌ها به‌دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری -و البته به‌دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در‌معرض نور خورشید- بروز می‌کنند. این مشکل در خانم‌ها رایج است و به‌ندرت در مردها دیده می‌شود. این لکه‌ها معمولا بعد از اتمام دوره بارداری به خودی خود از بین می‌روند، اما در موارد دیگر رفع آنها بسیار دشوار است. برای مقابله با آنها باید از قرار گرفتن طولانی‌مدت در‌معرض آفتاب پرهیز کرد.

لنتیگو یا لک‌های پیری

لنتیگوها به لکه‌های پیری نیز معروفند. این لکه‌ها معمولا  از40سالگی به بعد در بخش‌هایی از پوست ظاهر می‌شوند که بیشتر در‌معرض تابش نور خورشید هستند مانند دست‌ها، صورت، سینه، کف سر آقایان بالاتر از 40سالگی. متاسفانه نور خورشید باعث تشدید و تسریع بروز لکه‌های پیری و به‌طور کلی پیری سلول‌های پوستی می‌شود. استفاده از کرم ضدآفتاب و دوری از نور خورشید از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز لکه‌های پیری است. لایه‌برداری، لیزر و درمان با ازت مایع یا اصطلاحا فریز کردن این لکه‌های قهوه‌ای جزو روش‌های درمان و مقابله با آنهاست.

ملانوم یا سرطان (سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست) پوست

ملانوم به دژنراسیون یا تغییر حالت بدخیم رشد ملانوسیت مربوط می‌شود. در برخی کشورها مانند استرالیا که نور خورشید زیاد است این بیماری بیشتر دیده می‌شود. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که در کودکی زیاد در‌معرض نور آفتاب قرار گرفته‌اند نیز بیشتر است. در هر حال تابستان و نور خورشید می‌تواند عاملی برای ابتلا و تشدید این مشکل شود، بنابراین لازم است که ملاحظات لازم برای پیشگیری از اثرات منفی نور خورشید را در پیش بگیرید.

کراتوز آکتینیک

دلیل اصلی ابتلا به بیماری کراتوز آکتینیک قرار گرفتن افراطی در‌معرض نور خورشید است. صورت و  پوست سر در آقایانی که دچار طاسی هستند جزء مناطقی است که علائم کراتوز آکتینیک در آنها بروز می‌کند. این ضایعات بدخیم نیستند اما چون از نظر تقسیم‌بندی جزء ضایعات پیش بدخیمی محسوب می‌شوند، باید نسبت به آنها هوشیار بوده و به متخصص مراجعه کنید تا درمان شوند.

تبخال

تبخال نیز جزء مشکلاتی است که در فصل گرما و در تابش بی‌امان خورشید وخیم‌تر می‌شود. اگرچه عامل بروز تبخال، ویروسی از خانواده هرپس است؛ اما قرار گرفتن درمعرض نور خورشید می‌تواند باعث تشدید ضایعات تبخال شود، گرچه هنوز در این مورد بحث و اختلاف‌نظر وجود دارد.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

دکتر داریوش دائر پس از تکمیل دوره پزشکی عمومی، تحصیلات دوره تخصصی را در رشته بیماری‌های پوست و مو به پایان رساند و پس از کسب بورسیه انجمن متخصصان پوست امریکا در سال2007 ، به کشور بازگشت و به درمان بیماران و فعالیت‌های علمی و عملی پرداخت. تشخیص و درمان بیماری‌های پوست و مو، درمان‌های لیزری بیماری‌های پوست و مو، فعالیت‌های مرتبط با زیبایی از قبیل میکرودرم ابریژن، تزریق ژل، تزریق بوتاکس، تزریق چربی اتولوگ‌، مزو‌تراپی و روش جدید  prp‌و جراحی‌های گوناگون پوستی و زیبایی جزء حوزه‌های موردعلاقه دکتر دائر بوده و از‌سوی دیگر به‌دلیل گرایش به سوی بیماری‌های مو از فعالان و پژوهشگران این موضوع بوده و پس از کسب تجربه و درمان موارد متعددی از بیماران مبتلا به طاسی سر با روش‌های FIT‌و FUT ‌و ترکیبی از روش جدید و پیشرفته پیوند مو   که به اختصار تحت عنوانSAFERشناخته می‌شود را برای نخستین‌بار در کشور بنیانگذاری کرد.

برای ارتباط با دکتر داریوش دائر می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122585705

آدرس:‌ پاسداران خیابان بوستان نهم نبش خیابان پایدار فر پلاک 122 طبقه اول کلینیک آتیه

وب سایت: www.drdaer.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ