با رعایت این نکات و انتخاب شامپوی مناسب سلامت موهای‌تان را تضمین کنید!

دکتر نازیلا یعقوبی، پزشک پوست و مو : شامپوی مو صرفا‌ یک ماده تمیز‌کننده مو نیست، بلکه مزیت‌های دیگری هم برای مو به همراه دارد. اما سوالی که ممکن است ذهن هر فردی را به خود درگیر کند این است که بر‌اساس چه معیارهایی می‌توان شامپوی مناسب را خریداری کرد؟

دکتر نازیلا یعقوبی، پزشک پوست و مو :

 از کشیدن و فشار به موی سر چه از طریق به عقب شانه کردن و چه از طریق بستن با کش سر به مدت طولانی جلوگیری کنید چرا‌که  به موها آسیب می‌زند. حتی استفاده از تل سر به‌خصوص از ناحیه شقیقه و پیشانی هم باید به حداقل برسد.

  • هنگام شستن موها باید از ماساژ دادن و مالش بیش از اندازه آنها خودداری کرد.
  • برای خشک کردن موها فقط کافی است حوله را روی سر قرار داده و به آرامی موها را ماساژ دهید. البته برخی افراد به اشتباه موها را با شدت زیاد ماساژ می‌دهند که این کار به موها آسیب جدی خواهد زد.
  • فشارهای موضعی باید از قسمت ناحیه سر برداشته شود. این فشارها از طرق مختلف وارد سر می‌شود. به‌عنوان مثال خوابیدن به مدت طولانی در یک جهت یا فشارهایی که از طریق نحوه نشستن به موها وارد می‌شود.
  • عمده موادی که برای نرم کردن، فر کردن، رنگ کردن و شستن موها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید مورد تایید پزشک باشد.
  • از گرمای موضعی مثل سشوار، اتو و سایر مواد حالت‌دهنده گرمایشی مو باید به مدت طولانی اجتناب شود.

برای انتخاب شامپوی مناسب چه نکاتی مهم است؟

شامپوی مو صرفا‌ یک ماده تمیز‌کننده مو نیست، بلکه مزیت‌های دیگری هم برای مو به همراه دارد. اما سوالی که ممکن است ذهن هر فردی را به خود درگیر کند این است که بر‌اساس چه معیارهایی می‌توان شامپوی مناسب را خریداری کرد؟ فرد باید بر‌اساس چرب یا خشک بودن مو، نرم و نازک بودن و حتی رنگی بودن همچنین مشکلاتی از‌جمله موخوره، شوره، خارش و… شامپوی مناسب انتخاب کند. همچنین نکته دیگری که باید حین خریدن شامپوی مناسب به آن دقت کنید این است که فرآورده شامپو باید بی‌خطر باشد یعنی باعث سوزش چشم نشود و پوست سر را نیز دچار خارش یا سوزش و خشکی نکند. همچنین جنس مایع درون شامپو هم حائزاهمیت است که چه حالتی دارد؛ حالت کرمی دارد یا ژله‌ای یا لوسیون‌؟! نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که شامپوهایی که عطر زیادی دارند زیاد برای مو مناسب نیستند. همچنین مایع شامپو باید رقیق باشد طوری که به‌راحتی لا‌به‌لای موها بدون فشار به سر پخش شود. همچنین اگر موهای آسیب‌دیده دارید باید شامپویی را استفاده کنید که خنثی یا شامپویی با اسیدیته اسیدی سبک باشد. شامپو را باید زمانی به سر بزنید که کاملا موها با آب خیس شده باشند. اگر شامپو با موی شما سازگاری نداشته باشد ممکن است به ساقه مو آسیب رسانده و آن را کدر یا خشک و بد‌حالت کند. به‌طور کلی توصیه می‌شود که ابتدا شامپو را در حجم کم خریداری کنید و بعد از اینکه مطمئن شدید با پوست و موی شما هماهنگی دارد، آن را با اطمینان‌خاطر در حجم زیاد بخرید.

چطور شامپو بزنیم؟

  • ابتدا موها را قبل از شست‌و‌شو شانه می‌زنیم تا گره‌های موجود باز شوند. البته این کار باید قبل از اینکه موها خیس شوند، انجام شود چرا‌که اکیدا توصیه می‌شود از شانه زدن موهای خیس خودداری کنید.
  • سپس با آب ولرم موهای‌تان را خیس کنید. آب باید ولرم باشد چرا‌که آب داغ موجب شکنندگی موی‌تان خواهد شد.
  • خیلی از افراد شامپو را مستقیما روی سرشان می‌ریزند. در صورتی که توصیه می‌شود ابتدا شامپو را در کف دست‌ها بریزید و دست‌های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست‌های‌تان پخش شود. در‌واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود.
  • با نوک انگشتان‌تان به آرامی‌ شامپو را روی پوست‌سر و موهای‌تان ماساژ دهید. از چنگ زدن و محکم ماساژ دادن موها خودداری کنید.
  • سپس موهای خود را به‌خوبی آبکشی کنید، طوری که اصلا مایع شامپو بین موها وجود نداشته باشد. 

دکتر نازیلا یعقوبی، پزشک پوست و مو :

فارغ‌التحصیل پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانش‌آموخته رشته پوست و زیبایی از مراکز داخل و خارج از کشور است. مدرک پوست و زیبایی را از انستیتو جراحان زیبایی و مراکز زیبایی کانادا دریافت کرده‌ است. وی مدت ١٥‌سال است که در این زمینه فعالیت دارد و در زمینه انواع روش‌های زیبایی‌، رفع عیوب صورت‌، لیفت‌های غیرجراحی‌، جوانسازی مدرن و روش‌های مختلف  درمان مشکلات مو و ‌‌جدیدترین متد‌ها را ارائه می‌دهد.

جهت ارتباط با دکتر نازیلا یعقوبی می‌توانید با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177883325

آدرس: ضلع جنوب‌غربی فلکه اول تهرانپارس، پلاک‌12، طبقه دوم، واحد‌6


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ