مراقب باشید، در عمل جراحی عملکرد بینی دستخوش تغییرات نشود!

zahra
دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی: در دهه اخیر عمل‌های زیبایی بسیار بیشتر از قبل شده و می‌توان گفت دغدغه بسیاری از افراد زیبایی ظاهری‌شان است. یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی مخصوصا در ایران‌، عمل بینی است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با عمل جراحی بینی از نحوه عمل تا خطرات و حسن‌های آن آشنا کنیم.

 دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی:

در دهه اخیر عمل‌های زیبایی بسیار بیشتر از قبل شده و می‌توان گفت دغدغه بسیاری از افراد زیبایی ظاهری‌شان است. یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی مخصوصا در ایران‌، عمل بینی است. ما در این مطلب قصد داریم شما را با عمل جراحی بینی از نحوه عمل تا خطرات و حسن‌های آن آشنا کنیم.

مفهوم راینولوژی چیست‌؟

راینولوژی از کلمه لاتین راینو به معنای بینی منشا گرفته است. راینولوژی یک شاخه فوق تخصصی در دانش پزشکی است که به جراحی‌ها و درمان بیماری‌های بینی و ساختمان‌های اطراف بینی در سر و صورت می‌پردازد. هنر راینولوژیست حفظ آمیزه‌ای از زیبایی و عملکرد بینی است چراکه توجه به عملکردهای حیاتی بینی از مهم‌ترین اهداف دانش راینولوژی به‌شمار می‌آید.

منظور از عملکردهای بینی چیست؟

بینی یکی از مهم‌ترین اعضای بدن در نگهداری سلامت فرد و حفظ سایر اعضاست. بینی دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده‌ای است. وظایف اساسی بینی شامل ایجاد راه هوایی، حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و نقش در تکلم است. مهم‌ترین عملکرد بینی ایجاد راه هوایی برای تنفس طبیعی است.

بی‌توجهی به این عملکردهای ارزشمند حیاتی چه علائم و عواقبی را در پی خواهد داشت؟

اختلال در عملکردهای حیاتی بینی عواقب ناگواری در سلامت و زندگی افراد و جامعه برجا خواهد گذاشت. تنفس حیاتی‌ترین عملکرد زندگی است که نتیجه آن رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن است. بی‌حالی، خواب‌آلودگی، کسالت، بی‌حوصلگی و عصبی بودن ممکن است بر اثر اختلال تنفسی بینی پدید آید. محرومیت از تنفس بینی، خشکی مجاری تنفسی و ضعف سیستم دفاعی آن را در پی خواهد داشت. گرفتگی بینی اغلب سبب بروز مشکلاتی در سایر ساختمان‌های وابسته مانند درد سینوسی، سردرد یا احساس پری، سنگینی و فشار در ناحیه سر و صورت می‌شود. اختلال بویایی، احساس سرما خوردگی طولانی، خرخر و مشکلات تنفسی حین خواب از علائم دیگر اختلال عملکرد بینی است.

جراحی‌های بینی با چه اهدافی انجام می‌گیرد؟

باید گفت جراحی‌های بینی با اهداف متعددی انجام می‌شود که می‌توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

دسته اول، جراحی‌هایی هستند که در جهت اصلاح عملکرد بینی انجام می‌شوند و به‌طور عمده اصلاح انحراف تیغه میانی بینی را شامل می‌شود. مشکلات دیگری مانند پولیپ و تورم بافت‌های داخل بینی نیز ممکن است نیازمند جراحی‌های پیچیده‌تری باشد که در بسیاری از موارد مستلزم استفاده از روش‌های اندوسکوپیک است.

دسته دوم، جراحی‌هایی با هدف تغییر شکل خارجی بینی و زیبایی است که به جراحی پلاستیک بینی یا راینوپلاستی معروف است.

آیا در صورت وجود مشکلات تنفسی می‌توان اقدام به جراحی‌های بینی کرد؟

در صورتی که پیش از جراحی، حین عمل و پس از جراحی، تمام شرایط لازم برای حفظ سلامت بینی از نظر تنفسی موردتوجه قرار گیرد، می‌توان در این حالات اقدام به جراحی بینی کرد. البته در این حالت جراح با مشکلات زیادی در عمل مواجه است که با تسلط خود بر مشکلات داخل بینی باید بتواند بر آنها فائق آید. از سه علت شایع مشکلات تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی، دو علت آن، یعنی انحراف تیغه بینی و رشد بیش از اندازه شاخک‌های بینی، همزمان با جراحی پلاستیک بینی قابل اصلاح‌اند. اما علت سوم که شامل پولیپ‌های بینی و سینوزیت مزمن است، بهتر است در مرحله جداگانه‌ای، پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار گیرد. در صورت تشخیص صحیح و دقیق هر کدام از این مشکلات تنفسی، با درمان مناسب، بیمار داوطلب جراحی پلاستیک بینی می‌تواند از رفع مشکل تنفسی و سلامت بینی بعد از جراحی اطمینان داشته باشد. در این راستا، انجام اندوسکوپی تشخیصی بینی قبل از جراحی، کمک مهمی در تشخیص علت یا علل ایجاد‌کننده مشکلات تنفسی بینی می‌کند.

آیا وضعیت روحی و روانی فرد در انجام عمل جراحی بینی تاثیر دارد؟

برخی بیماران پس از عمل، باوجود نتیجه رضایت‌بخش، به‌دلیل مشکلات روحی-روانی، وسواس فکری یا شخصیت‌های متزلزل و بیش از اندازه تاثیر‌پذیر از دیگران، از نتیجه عمل خود ناراضی‌اند. داوطلب مناسب جراحی پلاستیک بینی فردی است که از عمل انتظار واقع‌بینانه‌ای دارد و برای انجام عمل تحت‌فشار دیگران نیست و مهم‌تر آنکه انتظار تغییرات بزرگی را در بهبود روابط فردی و اجتماعی پس از عمل خود ندارد و قوی‌ترین دلیلش برای انجام جراحی بینی، خشنودی خود شخص باشد.

رابطه بینی با سایر اجزای صورت چه تاثیری بر شیوه جراحی دارد؟

هدف جراحی زیبایی بینی زیباتر به نظر رسیدن چهره است نه صرفا کوچک کردن بینی. چه بسیار بینی‌هایی که با‌وجود اندازه‌های بسیار کوچک نه تنها بر زیبایی چهره نیفزوده‌اند بلکه تناسب قبلی را هم از بین برده‌اند! جراحی پلاستیک بینی، افزون بر ایجاد تناسب در خود بینی، باید ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار کند.

دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی است.

دکتر حمید ملکان راد با 6 سال سابقه کار به عنوان پزشک عمومی، 4 سابق کار به عنوان متخصص جراحی عمومی، بیش از 12 سال سابقه کار به عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و با بیش از 50 هزار عمل جراحی، یکی از درخشان ترین سوابق را در دنیای پزشکی دارد. وی علاوه بر سوابق فوق دوره تکمیلی جراحی عروق را در آلمان و دوره تکمیلی جراحی فک و جمجمه را در ایران گذرانده است. 

جهت ارتباط با مطب دکتر حمید ملکان راد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید: 

02188207060

02188207061

 آدرس: گاندی – خ. صانعی – روبروی دادگاه خانواده – مرکز جراحی فک و صورت ایران – پ. 41 – ط. دوم – واحد 24 

وب سایت:‌/www.drmalakanrad.com/fa

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ