برنزه شدن، توانایی پوست برای تولید ویتامین D را کم می کند

a.mahammadi
یک پژوهش تازه نشان داده که قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض خورشید می‌تواند میزان ویتامین D ضروری را کاهش دهد.

سپید: با اینکه نور خورشید به بدن برای تولید ویتامینD کمک می‌کند، یک پژوهش تازه نشان داده که قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض خورشید می‌تواند میزان این ویتامین ضروری را کاهش دهد. امکان دارد پوست برنزه‌شده، محافظت کمی را در برابر اشعه ماورای‌بنفش مضر خورشید فراهم کند؛ اما به گفته محققان برزیلی این افزایش در مقدار رنگدانه‌ها تولید ویتامینD را متوقف کرده و توانایی پوست برای تولید ویتامینD را محدود می‌کند. به گفته دکتر فرانسیسکو باندیرا، از دانشگاه پرنامبوکو در برزیل: «یافته‌های ما پیشنهاد می‌دهد که برنزه شدن پوست، که دفاع طبیعی بدن در مقابل اشعه مضر ماورای‌بنفش خورشید است، افزایش پیش‌رونده را در میزان ویتامینD خون نسبت به غلظت‌های بهینه محدود می‌کند.» برای این مطالعه، پژوهشگران حدود ۱۰۰۰ مرد و زن برزیلی را که بین ۱۳ تا ۸۲ ساله بودند، بررسی کردند. همه آنها روزانه برخورد با نور خورشید داشتند و هیچ‌یک به طور معمول از ضدآفتاب یا مکمل‌های ویتامینD استفاده نمی‌کردند.
   تقسیم‌بندی رنگ پوست فیتزپاتریک، مقیاسی عددی است که متخصصان پوست از آن برای تعیین رنگ و نوع پوست استفاده می‌کنند. محققان با استفاده از این مقیاس، پاسخ انواع مختلف پوست را نسبت به اشعه ماورای‌بنفش سنجیدند. به طور کلی نمره بیشتر، نشان‌دهنده رنگ پوست تیره‌تر و تمایل بالاتر به برنزه شدن بدون سوختگی است. همچنین شاخص خورشیدی شرکت‌کنندگان را با ضرب ساعات هفتگی قرار گرفتن در معرض نور خورشید در کسری از پوست که نور به آن تابیده، محاسبه کردند.
   پژوهشگران نتایج شاخص خورشیدی و نوع پوست این افراد را با میزان ویتامینD موجود در خون تطابق دادند. سطح این ویتامین در خون اغلب شرکت‌کنندگانی که روزانه به مقدار زیادی در معرض خورشید قرار می‌گرفتند، کمتر از مقدار معمول بود. درمجموع ۷۲ درصد از آنان کمبود ویتامینD داشتند. این تحقیق نشان داد کسانی که دچار کمبود این ماده مغذی هستند، پیرتر به نظر می‌رسند و میزان شاخص خورشیدی کمتری دارند. در یک نمونه وسیع از افرادی که در یک ناحیه استوایی با میزان تابش فراوان خورشید و اشعه ماورای‌بنفش زندگی می‌کردند، اکثر آنها میزان ویتامینD پایین‌تر از حد طبیعی (۳۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر) داشتند. این یافته‌ها روز شنبه ۹ آوریل در اجلاس سالانه جامعه اندوکرین آمریکا در بوستون اعلام شد. یافته‌های بررسی‌هایی را که در اجلاس‌های علمی اعلام می‌شوند، تا زمانی که این یافته‌ها در یک مجله پزشکی با بازبینی هم‌تراز منتشر شوند، باید مقدماتی شمرد.

منبع: روزنامه سپید

برنزه شدن با آفتاب و سولاریوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ