کباب عنکبوت و شکلات مورچه دوست دارید؟

غزاله ذوالفقاری
شاید چند سال بعد، حشرات هم در رژیم غذایی شما باشند

فکرش را بکنید! اگر در شرایطی باشید که هیچ غذایی در دسترستان نباشد و بدانید که به زودی به خاطر گرسنگی تلف خواهید شد، حاضرید یک گاز عنکبوت یا سوسک بخورید تا زنده بمانید؟! شاید به نظر چندشآور باشد اما چه خوشتان بیاید چه نه، تا همین حالا بیش از 2 میلیارد نفر در جهان حشراتی مثل ملخ، سوسک و مورچه را در رژیم غذاییشان گنجاندهاند!

تازگیها هم سازمان ملل متحد در گزارشی به نقش مهم حشرات قابل خوردن در مقابله با گرسنگی در جهان تاکید کرده و نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است. البته به گزارش بیبیسی، در گزارش سازمان ملل که توسط سازمان خوار و بار و کشاورزی این سازمان تهیه شده، حشرات قابل خوردن میتوانند ضمن کمک به افزایش مواد غذایی باعث کاهش آلودگیها شوند. البته در این گزارش گفته شده، در کشورهای غربی مردم از خوردن حشرات منزجر هستند و همین موضوع بزرگترین مانع رواج حشرهخواری در کشورهای غربی است.  تصویرسازی: علی رستگار

حالا چرا حشرات؟!

براساس این گزارش، حشرات را میتوان هرجا پیدا کرد و آنها قادر به تولید سریع هستند! در این گزارش همچنین گفته شده حشرات رشد سریعی دارند و آلودگیهای کمتری هم ایجاد میکنند.

علاوه بر همه اینها، حشرات از ارزش غذایی خوبی برخوردارند و 2 هزار حشره مختلف را میتوان در برنامه غذایی افراد قرار داد! سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل در مورد ارزش غذایی حشرات گفتهاند میزان پروتئین، چربی و مواد معدنی در این جانوران بالاست و توصیه شده حشرات، به خصوص برای کودکان دچار سوء تغذیه، میتواند مکمل غذایی مهمی باشد.

سوسک سوخاری دوست دارید؟

عادت حشره خواری در حال حاضر در چند کشور جهان ازجمله غنا، تایلند، چین، ژاپن، گابن، مکزیک، برزیل، استرالیا، هلند و بخشهایی از ایالاتمتحده مرسوم است و البته تعداد طرفدارانش در حال افزایش است. بهتازگی حشرهخواری در کانادا پررونق شده و در انگلیس هم کلاسهای آموزش حشرهخواری در مدارس برپا شده است.  برخی از حشرات در رژیم غذایی افرادحشرهخوار عبارتند از: سوسک، کرم، جیرجیرک، مورچه، ملخ، لارو، زنبور عسل، کرم ابریشم، عقرب و رتیل. هر کدام از این حشرات به صورتهای گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد. اما از میان تمام این حشرات، سوسک سوخاری از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برخی از مردم آسیای جنوب شرقی حشرات را سرخ یا سوخاری میکنند و حشرات خوراکی یکی از محبوبترین تنقلات این افراد محسوب میشود. عصرها در مناطق خاصی از تایلند این حشرات خوراکی روی چرخها فروخته میشوند و بومیان منطقه از آن استقبال میکنند.

جایگزین گوشت

مسلم است که شما خوردن گوشت گاو را به خوردن جیرجیرک (که حتی تصورش هم سخت است!) ترجیح میدهید اما خوب است بدانید حشرات از قابلیت بالایی در تولید پروتئین برخوردارند و جیرجیرک در این میان یک نمونه بارز است: میزان تولید پروتئین جیرجیرک در مقایسه با گاو 12برابر است! به همین دلیل است که در گزارش سازمان ملل، انواع حشرات جایگزین مناسبی برای پروتئینهای مرغ، گوشت و ماهی شمرده شده است. همچنین بیشتر حشرات احتمالا گازهای گلخانهای کمتری تولید میکنند و برای سلامت ماندن محیط زیست بهترند. براساس این گزارش، حشرات خوراکی با محیط زیست سازگاری دارند و نیازی به خراب کردن مزارع برای رشد آنها نیست؛ علاوه بر این، حیواناتی مانند گاو، گاز گلخانهای تولید میکنند و باعث گرم شدن زمین میشوند که این معضل در حشرات وجود ندارد.

با اینکه بسیاری از مردم جهان حشرات را در رژیم غذایی خود قرار دادهاند و حتی مسابقات حشرهخواری در کشورهای مختلف ازجمله نیوزیلند برگزار میشود، اما بسیاری از مردم چنین پیشنهادی را منزجرکننده میدانند.

به همین خاطر است که در این گزارش پیشنهاد شده که صنایع غذایی با قرار دادن حشرات در دستورالعملهای جدید غذایی و اضافه کردن آنها به منوهای رستورانها به کاربرد حشرات در مواد غذایی کمک کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ