برخورد با فست فود ها باید عملی، منطقی و واقع گرایانه باشد

zahra
دکتر منصور ریسمانچیان، کارشناس تغذیه: به نظر می رسد که تمامی اعتراضات و داد و فریادهای متخصصان تغذیه بر علیه مصرف FAST FOOD ها نتیجه خیلی خوبی نداشته و خوشمزگی، فراوانی و تنوع این نوع غذاهای به شدت آسیب رسان، پیر و جوان را ابتدا به سوی خود و سپس به مراکز درمانی و احیاناً دیار باقی می کشاند.

دکتر منصور ریسمانچیان، کارشناس تغذیه:

به نظر می رسد که تمامی اعتراضات و داد و فریادهای متخصصان تغذیه بر علیه مصرف FAST FOOD ها نتیجه خیلی خوبی نداشته و خوشمزگی، فراوانی و تنوع این نوع غذاهای به شدت آسیب رسان، پیر و جوان را ابتدا به سوی خود و سپس به مراکز درمانی و احیاناً دیار باقی می کشاند.

هر روز صبح که از یک خیابان مسیر زندگی خود عبور می کنیم، یک فروشگاه که قبلا شغل دیگری داشته و احیاناً در آمدش کفاف مخارجش را نداده تعطیل و یک FAST FOODجدید، از اسنک فروشی (که شاید به زحمت و یا هرگز نمی توان داخل آن شد) تا فروشگاههای غول پیکر با فضاهای بسیار بزرگ، کار خود را شروع و یا مژده آسیب زایی خود را به همشهریان اعلام نموده است.

با این اوصاف و به نظر این حقیر (البته این نظر کاملا شخصی است) راه حل، مقاومت و اعتراض نیست، بخصوص که یکی از مهم ترین تفریحات مردم غذا خوردن در یک محیط جدید است و حتی گاهی دور هم جمع شدن خانواده و دوستان و تازه کردن دیدارها در چنین مکان هایی صورت می پذیرد.

مزیت این گونه غذاها قیمت مناسبتر و سریع بودن آن هاست (هر چند که برخی از این فروشگاهها دارای قیمت های زیاد بوده و به علت ازدحام جمعیت بیشترین پول و وقت را از مردم ضایع می کنند) به نظر می رسد باید راهکارهایی عملی و واقع گرایانه، و نه آرمان گرایانه و ایده آلیستی ارائه شوند، تا میزان بیماری زایی این گونه غذاها کمتر شود. حال به نکات زیر توجه فرمایید:

1- در هنگام مصرف FAST FOOD از مصرف سیب زمینی سرخ شده، سس مایونز و نوشابه خود داری نمایید. این غذاها به علت ماهیت، سرخ شدن و حجیم و بدون سبوس بودن نانشان به اندازه کافی دارای کالری و مواد سرطان زا هستند. می توانید بجای ریختن کل سس مایونز از فرو بردن چنگال در ظرف سس استفاده نموده و یا در خواست روغن زیتون و آب لیمو یا سرکه از گارسون را امتحان کنید.

از نوشابه های بدون قند (DIET, LIGHT, ZERO) بجای نوشابه های معمولی استفاده کنید (هر چند پوکی استخوان، کوتاهی قد، کم خونی و ریزش مو که از عوارض نوشابه های معمولی است در اینها هم وجود دارد و فقط میزان کالری قند اینگونه نوشیدنی ها اگر کوچک باشند، قابل محاسبه نیست) و یا ترجیحا دوغ یا آب بنوشید و مطمئن باشید که غذای شما هضم خواهد شد! از مدیر رستوران بخواهید که سیب زمینی تنوری تهیه کند، شاید با درخواستهای مکرر همه شهروندان و احساس نیاز جامعه، فروشگاههای FAST FOODبه این فکر بیفتند.

2- برخی فروشگاهها میزان آسیب زایی خود را با ارائه برگرهای کبابی و عرضه نان های سبوسدار به حداقل رسانده اند که می توانید آنها را پیدا کنید و غذای خود را آنجا میل کنید و یا پاتوق خود را در آن محل تعیین کنید.

3- هنگام مصرف پیتزا ترجیحا از انواع بدون سوسیس و کالباس استفاده نمایید و اگر اضافه وزن دارید 25 % میزان مصرفی قبلی خود را کاهش دهید. ساندویچ هایی نظیر رست بیف، کباب ترکی (که البته خوب پخته شده باشد) به علت سرخ نشدن، بیماری کمتری برای شما به ارمغان خواهند آورد.

4- بجای مصرف کنتاکی از مرغ بریان استفاده کنید.
5- شبها رستوران های با منوی غذاهای ایرانی و سنتی هم باز هستند! می توانید از جوجه کباب و یا سایر غذاهای نه چندان گران آنها استفاده کنید.
 
6- از اضافه کردن نمک به غذا جداً خود داری نمایید و حتی خیار شورهای ساندویچ خود را کاهش دهید. این غذاها به اندازه کافی و حتی بیشتر از آن نمک دارند.
 

در خاتمه متذکر می شوم که عاقبت لذت قانون شکنی و رانندگی سریع، همیشه مرگ نیست، بلکه ناراحتی بسیاری از قطع نخاع ها و تا آخر عمر ناتوان ماندن ها و رنج و عذاب خریدن برای خود و دیگران، نتیجه آن است. تغذیه نامناسب هم همیشه مرگبار نیست (در پاسخ به جملاتی مانند: “مگر چند سال قرار است زنده باشیم، پس باید لذت ببریم”)؛  بیماریهای مزمن و سرطانهایی که سالها ما و اطرافیان ما را اسیر خود خواهد کرد نیز مانند بسیاری از حقایق دیگر بسیار تلخ هستند.

دکتر منصور ریسمانچیان، کارشناس تغذیه:

دکتر منصور ریسمانچیان؛ نایب رییس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذیه، عضو انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، پزشک نمونه منتخب سازمان نظام پزشکی، مدیر مسؤل و صاحب امتیاز نشریه پیام پزشک، مولف کتاب های: تناسب اندام و سلامتی پایدار، چاقی و تاثیر آن بر سلامتی، غذیه سالم برای قلب و افزایش چربی های خون

آدرس و شماره های تماس جهت ارتباط با مطب دکتر ریسمانچیان:

اصفهان- خیابان شمس آبادی- بین بسیج و چهارراه قصر- جنب داروخانه زیتون- ساختمان شمس- طبقه سوم 

تلفن:

 2207810 0313

  03132207824

وب سایت: www.rismanchian.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ