خاصیت آسپرین در مبارزه با سرطان

amin
مصرف منظم حداقل یک آسپرین به مدت پنج سال، احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده، معده و مری را حداقل 30 درصد کاهش می دهد.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سالهاست مردمان جهان با دارویی به نام آسپیرین آشنا هستند، گفت: این دارو به صورت متداول در بیماری های قلبی-عروقی تجویز می شود.

پیام آزاده با بیان مطلب فوق افزود: در سالهای اخیر پژوهش های متعددی بر روی این داروی نام آشنا در زمینه سرطان انجام شده و در حال حاضر شواهد قوی و معتبری مبنی بر کاهش بروز سرطان کولون با مصرف منظم آسپیرین وجود دارد.

به گفته آزاده، بزرگترین و جامع ترین تحقیقی اخیراً که در این زمینه انجام شده، نشان داده است که مصرف منظم حداقل یک آسپرین به مدت پنج سال، احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده، معده و مری را حداقل 30 درصد کاهش می دهد و حتی مرگ و میر ناشی از آن را می کاهد.

وی یادآور شد: شاید در حال حاضر بهترین روش پیشگیری از بروز سرطان، پس از قطع سیگار و کاهش وزن، مصرف روزانه آسپیرین باشد.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد که مصرف خودسرانه آسپیرین به هیچ عنوان توصیه نمی شود و حتما مصرف آن می بایست با صلاحدید پزشک باشد تا خطراتی مانند خونریزی جان فرد را تهدید نکند.

آزاده با اشاره به اینکه آسپرین سال هاست به عنوان داروی نجات دهنده در بیماران قلبی و عروقی به خصوص بیماری های عروقی قلب در پیشگیری ازحمله های قلبی و درمان آن نقش کلیدی ایفا می کند.

به گفته این متخصص سرطان، شواهد و مطالعات متعددی در سالیان اخیر مبنی بر نقش پیشگیری کننده آسپرین در ایجاد سرطان ها و کاهش و مرگ و میر ناشی از آن به چاپ رسیده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: به هر حال در آخرین و بزرگترین تحقیقات تا به امروز مشخص شده این دارو نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان های مختلف علی الخصوص سرطان های دستگاه گوارش دارد.

آزاده ادامه داد: این تحقیق بزرگترین مطالعه در زمینه نقش یک دارو در پیشگیری از بروز مرگ و میر ناشی از سرطان است و به خوبی نشان دهنده نقش آسپرین حتی با دوزهای بسیار پایین است.

وی اضافه کرد: به طوری که مصرف روزانه دوز پایین آسپرین باعث کاهش سرطان های روده 35 درصد و کاهش و مرگ و میر ناشی از آن تا حدود 40 درصد، سرطان معده 35 درصد و سرطان مری 50 درصد بوده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اهمیت این تحقیق از آنجاست که مهمترین عامل در کشور سرطان های دستگاه گوارش است حال آنکه این سرطان ها تا به امروز به غیر از نقشی که بر تغییر سبک زندگی (چاقی و ورزش کردن و …) دارد؛ با دارو و روش خاصی غیر قابل پیشگیری بوده و در مراحل پیشرفته اغلب منجر به مرگ افراد شده است.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که در این تحقیق نقش پیشگیرانه آسپرین در دیگر سرطان ها از جمله سرطان پستان، سرطان لوزالعمده و ریه و …. مشخص شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ