5 روش برای درمان خشکی بینی که لازم است بدانید

alikarimi55
در مورد راه های درمان خشکی بینی چه می دانید؟ سرماخوردگی و آلرژی بیشترین تاثیر خود را بر قسمت میانی صورت اعمال می کنند و موجب خشکی بینی، می شوند. درحالی که خشک شدن بینی موجب ناراحتی فرد می شود درمان های بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد که می توانید در منزل آن […]

در مورد راه های درمان خشکی بینی چه می دانید؟ سرماخوردگی و آلرژی بیشترین تاثیر خود را بر قسمت میانی صورت اعمال می کنند و موجب خشکی بینی، می شوند. درحالی که خشک شدن بینی موجب ناراحتی فرد می شود درمان های بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد که می توانید در منزل آن ها را انجام دهید.

5 راه درمان خشکی بینی

در ادامه این مقاله با 5 روش درمان خشکی بینی، آشنا خواهید شد:

استفاده از مرطوب کننده های ژله ای:

به کمک انگشت خود مقدار اندکی مرطوب کننده به قسمت درونی بینی خود بمالید. نه تنها به مرطوب نگه داشتن بینی کمک می کند بلکه مقدار اندک آن برای معده نیز مفید است. نرم کننده لب نیز می تواند کمک کننده باشد.

از این روش به طور مداوم یا برای یک دوره طولانی استفاده نکنید و از مصرف مقدار زیاد در یک وعده خودداری کنید.

در موارد نادر، ممکن است موجب اختلالاتی در ریه شود. اگر از بیماری های مزمن ریوی رنج می برید قبل از انجام درمان های خانگی با پزشک خود حتما مشورت کنید.

رطوبت ساز:

خوابیدن در اتاق در حالی که دستگاه رطوبت ساز روشن باشد می تواند خوابیدن را برای شما راحت تر کند. رطوبت ساز را در مرکز اتاق قرار دهید.

هشدار: رطوبت ساز را نزدیک به وسایل خود قرار ندهید زیرا رطوبت موجب رشد قارچ می شود در نتیجه سطح چوبی وسایل شما را تخریب خواهد کرد.

اسپری بینی:

اسپری بینی به خیس و مرطوب شدن بینی کمک خواهد کرد.

اسپری های نمکی می تواند به مرطوب ماندن بینی بعد از تخلیه گرد و خاک و مخاط کمک کند. همچنین به تخلیه مخاط نیز کمک خواهد کرد.

دستمال مرطوب:

بافت های صورت را با استفاده از اسپری های آب مرطوب نگه دارید همچنین با یک دستمال مرطوب درون بینی را تمیز کنید. این کار از خشکی و تحریک بینی جلوگیری خواهد کرد.

می توانید از دستمال های مخصوص کودکان که برای نقاط حساس آن ها تهیه شده اند استفاده کنید .

بخار یا بخور:

یک روش خانگی بسیار متداول برای درمان خشکی بینی، استفاده از بخار می باشد. این روش به رفع خشک شدن بینی نیز کمک می کند. می توانید بینی خود را با آب گرم تمیز کنید اما تاثیر بخار برای مدت طولانی نخواهد ماند.

چند نکته:

در کنار مرطوب سازی محیط اطراف خود از تامین آب بدن خود اطمینان حاصل کنید و هیدراته بمانید.

مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید به ویژه اگر دچار خشکی بینی، حین سرما خوردگی شده اید. هیدراته بودن می تواند رطوبت مورد نیاز را از درون بدن تامین کند.

علت خشکی بینی:

از جمله عوامل ایجاد کننده خشکی بینی نفس کشیدن زیاد از حد حین سرماخوردگی و آلرژی می باشد. خشکی بینی، در افرادی که در مناطق خشک زندگی می کنند امری معمول است همچنین افراد ی که سیگار یا ماریجوانا مصرف می کنند دچار خشکی بینی، می شوند.

خشکی مزمن بینی گاهی به دلیل استفاده از دارو های خاص اتفاق می افتد.

دیگر علل خشکی در بینی عبارت است از عفونت، کمبود مواد مغذی و  التهاب بینی به دلیل نا معلوم.

خشک شدن بینی به دلیل مصرف برخی از داروها از جمله آنتی هیستامین یا داروهایی که برای آلرژی و سرما خوردگی استفاده می شوند به وجود می آید.

آیا خشکی در بینی خطرناک است؟

علاوه بر ناراحت و دردناک بودن خشکی بینی، خشک بودن بینی به ندرت می تواند جدی باشد. مویرگ های زیر پوست بینی بسیار حساس هستند خشکی بیش از حد می تواند موجب تحریک شدن و در نتیجه خونریزی شود.

با این وجود اگر خشکی در بینی بیش از 10 روز به طول انجامید یا علائم عفونت ( تب، تخلیه مداوم بینی، خون دماغ که متوقف نمی شود) را مشاهده کردید با به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ