هشدار درباره شیوع اچ پی وی در ایران ، بیماری به خطرناکی ایدز ( قسمت اول )

علایم و عوامل خطرساز HPV

الو دکتر می گوید : پاپیلوما یا همانHPV؛ ویروسی جدید که محصول رفتارهای جنسی نوین است . در واقع HPV مثل HIV محصول برخی تغییرات وسیع اجتماعی و تغییر الگوهاست. درباره آن خیلی کم صحبت شده و خیلی نادر هستند افرادی که در ایران، این ویروس را بشناسند. در مدارس و کتاب های درسی هیچ اطلاعاتی از این ویروس موجود نیست .حتی برخی پزشک ها و افراد متخصص هم اطلاعات زیادی راجع به آن ندارند. در کشورهای توسعه یافته واکسن این ویروس اجباری شده و آگاهی در کتاب های درسی و مدارس آن ها وجود دارد اما متاسفانه در ایران چنین آگاهی ای وجود ندارد.اسمش آدم را یاد HIV می اندازد. ایدز نیست اما کمتر از ایدز نمی تواند خطرناک باشد! ویروسی که هر روز نه تنها منتقل که منتشر می شود . افرادی هم که ازدواج نکرده اند این ویروس را دارند . باید به این توجه کرد که این ویروس در حال حاضر به صورت خیلی زیادی در جامعه دیده می شود و در افرادی هم که هنوز ازدواج نکرده اند وجود دارد. در حال حاضر در ایران سرطان مقعد در سنین خیلی پایین شایع است و یکی از علل آن هم ویروس HPV است. ضمن این که شایع ترین عامل سرطان گلو و حنجره هم شناخته شده است. حدود ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که حدود ۴۰ نوع آن می تواند ناحیه تناسلی را درگیر کند.

علایم HPV

واژن ، مقعد و ناحیه اوروفارنکس (قاعده زبان، پشت حلق، لوزه ها) از جمله نقاطی است که در بدن از خود نشانه ای به جا می گذارد و تبدیل به سرطان می شود . زگیل های بسیار کوچکی در قسمت واژن و ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی است. ویروسHPV قدرت سرایت بالایی دارد و عفونت ناحیه تناسلی با انواع خاص مانند نوع ۱۶ و ۱۸ آن می تواند باعث سرطان سرریکس یا زگیل تناسلی شود. که در حال حاضر شایع ترین عامل سرطان دهانه رحم است . این ویروس از راه مقاربت انتقال پیدا می کند. برای آقایان این زگیل می تواند روی آلت باشد اما محل اصلی آن در پروستات است و مرد می تواند هیچ علامت ظاهری نداشته باشد اما حامل این ویروس باشد و هر موقع که نزدیکی داشته باشد بتواند این ویروس را یه پارتنرش منتقل کند. ضمن این که همین زگیلی که در قسمت های تناسلی است اگر به پوست غیر محافظ برخورد کند می تواند در جاهای دیگر بدن مثل ران یا کشاله ران، بالای ناف و گسترده شود.

عوامل خطرساز HPV

می گویند در هر دو دقیقه هزار زن در جهان به دلیل سرطان دهانه رحم می میرد و ۷۵ درصد عامل ابتلا به این سرطان ویروس پاپیلوماست؛ زگیل دستگاه تناسلی. این بیماری از «روابط کنترل نشده» آغاز می شود. اگر تعداد پارتنرهای کسی زیاد باشد احتمال این که این ویروس را جذب و آن را منتقل کند خیلی بیشترمی شود. حتی اگر کسی ازدواج کرده یا فقط با یک نفر ارتباط جنسی دارد ولی همسرش شرکای جنسی متعدد داشته باشد، احتمال این که همسرش این ویروس را از پارتنرهایش بگیرد و به او منتقل کند وجود دارد. ۲۵ درصد سرطان های دهانه رحم محصول عوامل دیگری مثل رادیو تراپی، انتقال سرطان از جاهای دیگر نظیر رحم است ضمن این که سن ابتلا همان زمان ارتباط جنسی است. بنابراین بعد از اولین تماس جنسی باید تا سه سال بعد افراد تست بدهند تا از عدم وجود این ویروس مطمئن شوند.

انتقال از راه تماس پوستی

با این که کتاب مرجع پزشکان می گوید که این ویروس می تواند از طریق پوست منتقل شود، به نظر می رسد که شرایط خاصی باید مهیا شود تا این ویروس از طریق پوست منتقل شود. در محیط واژن به این دلیل که مخاط است ویروس خیلی راحت می تواند وارد پوست شود در حالی که یک زگیل پوستی باید خراشیده شود و اگر صدمه ندیده باشد به راحتی نمی تواند از طریق پوست وارد بدن شود.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ