آیا ایمپلنت بدون جراحی در همه شرایط ممکن است؟ - مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

آیا ایمپلنت بدون جراحی در همه شرایط ممکن است؟

آیا ایمپلنت بدون جراحی در همه شرایط ممکن است؟

این روزها اصطلاحات و تبلیغات زیادی مانند: ایمپلنت فوری، ایمپلنت بدون جراحی و ایمپلنت دیجیتال به گوشمان می خورد و اگر تصمیم داشته باشیم که دندان هایمان را ایملپنت کنیم، احتملا سردر گم می شویم و نمی توانیم تصمیم درستی بگیریم. ( پیشنهاد می شود مقاله بهترین نوع ایمپلنت چیست را مطالعه بفرمایید)

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان نیاز به مشاوره بیشتر دارید؟ برای صحبت با مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان کلیک کنید.
بپرس مشاوره رایگان

در این مقاله قصد داریم به بررسی ایمپلنت بدون جراحی بپردازیم و ببینیم مزایا و معایب این روش چیست و چه‌زمانی می توان از این روش استفاده کرد.

در اینجا به سوال مهمی که در ابتدا باید پاسخ آن را بدانیم اشاره می کنیم:

آیا ایمپلنت بدون جراحی در همه شرایط ممکن است؟
بعد از کشیدن دندان، با توجه به اینکه دیگر ریشه در فک وجود ندارد، استخوان فک شروع به تحلیل رفتن می‌کند. همچنین بافت لثه نیز دچار تغییراتی می شود. در این صورت قبل از انجام ایمپلنت حتما باید پیوند استخوان انجام داد تا آن مقدار از استخوان فک که تحلیل رفته است بهبود یافته و جایگزین شود و بستر مناسب جهت کاشت دندان فراهم شود.

علاوه بر این مورد، پیوند بافت نرم نیز برای لثه تخلیل رفقته نیز باید انجام شود.در این شرایط ایمپلنت بدون جراحی جوابگو نیست و کاشت دندان حتما با جراحی همراه است.

بطور کلی در شرایط زیر باید جراحی ایملنت انجام شود:

۱- نیاز به پیوند استخوان پیش از ایمپلنت
در مواردی که استخوان فک تحلیل رفته باشد و بافت استخوان از نظر ضخامت و ارتفاع به میزان کافی وجود نداشته باشد حتما باید لثه آن ناحیه کنار زده شده و از روش های پیوند استخوان استفاده کرد و نمی‌توان ایمپلنت بدون جراحی را گزینه مناسببی دانست.

۲- نیاز به پیوند لثه و بافت نرم
در برخی موارد مشکل بافت نرم لثه وجود دارد که در این حالت، حتما باید از روش جراحی باز استفاده شود.علاوه بر ناحیه ایمپلنت معمولا تکه ای پیوند لثه از کام بیمار برداشته و به ناحیه مورد نظر پیوند می شود.

۳- نیاز به بالا بردن کف سینوس (سینوس لیفت)
سینوس فک بالا که یک حفره پر از هوا است، در مواردی بعد از کشیدن دندان دچار پیشرفت و یا گسترش می شود. در این موارد امکان کاشت دندان داخل این حفره هوایی وجود ندارد و حتما باید کف حفره سینوس با کمک پیوند استخوان بالا برده شود. واضح است که چنین پیوندی حتما نیاز به جراحی باز ناحیه دارد و ایمپلنت بدون جراحی مناسب نخواهد بود.

ایمپلنت بدون جراحی بسیار برای افراد دیابتی، سیگاری، افرادی که عرض و ارتفاع استخوانشان بسیار کم است، افرادی که نیاز به روکش فوری دارند و کسانی که ترس از جراحی دارند، مناسب است. از مزایای کاشت دندان بدون جراحی می توان به مواردی همچون کاهش زمان کاشت دندان، کاهش درد، خونریزی و تورم بعد از کاشت دندان، جلوگیری از تحلیل استخوان بعد از کاشت دندان، حفظ لثه بین‌دندانی، زیبایی و … است.

ایمپلنت بدون جراحی چگونه است؟

ین سبک،روشی نوین در درمان کاشت دندان است که در آن موضع ایمپلنت ابتدا پانچ شده و سپس کاشت پایه ایمپلنت انجام می گیرد. در این روش درمانی سرعت عمل بالا است و درد و خونریزی به مراتب پایین تر است. سرعت بهبودی بیمار در راین روش بالاتر است. این روش درمانی برای کسانی که جراحی های کاشت دندان برایشان استرس زا است، بسیار مناسب است. کاهش زمان درمان و بهبودی سریع را می توان از مزایای کاشت بدون جراحی دانست.

در ابتدای این مقاله به مواردی اشاره کردیم که نمی‌توان ایمپلنت نمود و باید حتما جراحی انجام شود، حال در این قسمت در نظر داریم مواردی را بیان کنیم که امکان انجام ایمپلنت بدون جراحی وجود دارد.

در شرایط زیر می توان ایمپلنت بدون جراحی انجام داد:
۱- انجام ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان

بلافاصله بعد از کشیدن دندان، اگر دندان عفونت نداشته باشد و همچنین استخوان لازم برای بستر ایمپلنت در فک وجود داشته باشد، می توان بدون جراحی، ایمپلنت را در جای دندان کشیده شده قرار داد.

۲- کاشت دندان به روش پانچ

درصورتی که پزشک شما عکس سی تی اسکن را بررسی کند و تشخیص دهدکه ارتفاع و ضخامت فک برای ایمپلنت مناسب است، می توان با پانچ لثه و بدون جراحی و برش بافت، ایمپلنت را کاشت.

در این روش وسیله ای به نام پانچ قسمت دایره ای شکل از لثه را جدا می کند که ایمپلنت داخل آن قرار می گیرد. در این روش مشکل تورم صورت بعد از ایمپلنت وجود ندارد. اما پانچ لثه برای ایمپلنت مشکلاتی مانند از دست رفتن بافت لثه و همچنین عدم تسلط کافی متخصص ایمپلنت روی محل کاشت دندان را دارد.

پیش از انجام ایمپلنت، شرایط و موارد بسیاری باید بررسی شده و پزشک شما جوانب بسیاری را باید بسنجد، در این باره، مرکز تخصصی ایمپلنت تهران، با داشتن کادری مجرب و پرشکانی متخصص می‌تواند شما را در این مسیر راهنمایی کند.

به طور کلی شرایط استفاده از این روش را می‌توان به صورت زیر بیان نمود

قطعا تا به این قسمت از مقاله متوجه شده اید که شرایط استخوان فک و بافت لثه بسیارمهم بوده و ایمپلنت بدون جراحی تنها زمانی انجام می شود که شرایط سیستم استخوانی فک بیمار مناسب باشد زیرا در این روش لثه برش زده نمی شود و دندانپزشک دید کافی به استخوان موضع کاشت ندارد.

به افرادی که بیماری های جانبی نظیر پوکی استخوان که نیاز به درمان های جانبی نظیر درمان پیوند استخوان دارند به هیچ وجه توصیه نمی شود که برای ایمپلنت کردن روش بدون جراحی را انتخاب کنند. البته نظر قطعی برای انتخاب روش درمانی بر عهده ی دندانپزشک متخصص است. این روش درمانی از دسته روش های نوین کاشت دندان بوده که امکان کاشتی موفق را با درد و خونریزی کمتر فراهم می کند.

جهت کاشت دندان بدون جراحی لازم است محل دقیق کاشت تعیین گردد. درنتیجه شناخت محل دقیق کاشت یکی از دغدغه های متخصص باید باشد. بنابراین برای کاشت دندان بدون جراحی بایستی متخصص ایمپلنت مجرب را یافت و هر دندانپزشکی قادر به کاشت دندان به این روش نیست.

اما این روش نیز همجون سایپر روش های ایمپلنت مانند ایمپلنت دیجیتال ، ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه و سایر روش های آن، دارای یک سری مزایا و معایب است که قصد داریم در ادامه به این موضوع بپردازیم.

اگر بخواهیم مزایای ایمپلنت بدون جراحی را در مقایسه با روش های معمولی آن بیان کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کینم:

  • زمان کاشت به شکل محسوسی کاهش می یابد. زمان کاشت این نوع از ایمپلنت ها به حدودا ۱۵ دقیقه کاهش می یابد
  • در این روش، چون نیازی به برش و بخیه نیست ، بهبودی بسایر سریعتر خواهد بود.
  • یکی دیگر از مزایای کاشت ایمپلنت بدون جراحی کاهش میزان خونریزی و درد در بیمار است. کاهش استرس و خونریزی نیز از مزایای این روش است.
  • ازدیگر مزایای این روش درمانی آن است که بلافاصله بعد از کاشت پایه می توان برای ایمپلنت از روکش استفاده کرد که این امر برای کسانی که در مورد زیبایی خود حساس هستند بسیار مناسب است.
  • کاهش تورم و درد بعد در ناحیه کاشته شده به دلیل عدم نیاز به برش بافت لثه
  • عدم نیاز به جراحی های بعدی و ثانویه برای درمان و کاشت دندان

قطعا روش ایمپلنت بدون جراحی نیز مانند هر روش دیگری، خالی از ایراد نیست ومعایبی دارد که می توان به آن ها اشاره کرد:

  • معایب ایمپلنت ایمپلنت بدون جراحی
  • در شرایط بسیار محدودی می توان از این روش استفاده کرد.
  • ممکن است بخشی از بافت لثه ازبین برود.
  • نداشتن تسلط کافی متخصص بر روی محل کاشت دندان.
  • احتمال انحراف از مسیر و آسیب دیدن دیواره های استخوان.
    مرکز تخصصی ایمپلنت تهران، به عنوان یکی از تخصصی ترین مراکز ایمپلنت در تهران فعالیت داشته و با استفاده از دانش نوین و ابزار های مدرن، در حال ارائه بهترین خدمات در زمینه ایمپلنت از جمله ایمپلنت بدون جراحی است.

تشخیص اسنکه بهترین روش ایمپلنت برای شما کدام است را باید به پزشک خود سپرده تا با بررسی تمام موارد، بتواند بهترین گزینه را خدمت شما معرفی کند، در همین مورد، پزشکان مرکز تخصصی ایمپلنت تهران در خدمت شما هستند تا با ارائه مشاوره ای مناسب، شما را در مسیر بهبودی کامل همراهی کنند.

مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان

مرکز تخصصی جراحی دکتر حسینیان کلیه جراحی های: ناهنجاری های فک (ارتوگناتیک) جراحی زیبایی بینی جراحی و درمان شکستگی استخوانهای فک و صورت جراحی های ضایعات پاتولوژیک (کیست و تومور)...

سوالات خود را از دکتر بپرسید
  • لغو پاسخ
مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر حسینیان