سرطان معده را چطور شناسایی کنیم؟!

mousavi
دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی: سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های سیستم گوارش است. این بیماری در بعضی از استان های ایران بیشتر بروز پیدا می کند مثل آذربایجان، اردبیل و بخش های شرقی مثل گلستان سرطان معده و مری خیلی شایع تر هستند.

دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی:

سرطان معده یکی از شایع ترین سرطان های سیستم گوارش است. این بیماری در بعضی از استان های ایران بیشتر بروز پیدا می کند مثل آذربایجان، اردبیل و بخش های شرقی مثل گلستان سرطان معده و مری خیلی شایع تر هستند. با این حال گاهی اوقات برخی از بیماران ممکن است بدون آگاهی داشتن از این بیماری به دلیل داشتن یک ضعف عمومی مثلا هنگام راه رفتن یا از پله بالا رفتن به پزشک مراجعه کنند و بعد از انجام بررسی های لازم  و آزمایشات متوجه شویم به کم خونی مبتلا است.

علت این کم خونی چیست؟

هنگام مواجه با چنین مشکلی پزشک در ابتدا باید تشخیص دهد علت کم خونی چیست و یکی از احتمالاتش هم باید بروز چنین بیماری باشد. یکی از راه های تشخیص انجام آندوسکوپی و دیگری کولونوسکوپی است چرا که در هنگام ابتلا به سرطان معده مریض خون از دست می دهد برای همین به مرور دچار کم خونی می شود. برای همین تنها روش قطعی تشخیصی انجام آندوسکوپی و نمونه ای که از آنجا برداشته می شود و برای پاتولوژی ارسال می شود.

بعد از تشخیص سرطان معده چه کار باید انجام داد؟

بعد از ارسال جواب و تعیین نوع سرطان باید بررسی های لازم انجام شود و مشخص شود که آیا فرد کاندید جراحی است یا نه؟! همچنین به غیر از بررسی جراحی، باید سی تی اسکن صورت گیرد تا مشخص شود که آیا سایر دیگر ارگان مثل کبد، جیگر و … هم مبتلا به سرطان شده اند یا نه! اگر سایر ارگان ها درگیر شده باشند در اکثر مواقع در مورد سرطان معده توصیه به انجام شیمی درمانی است، یعنی ابتدا شیمی درمانی انجام شود و سپس در صورت نیاز جراحی صورت گیرد. اما اگر عکس این موضوع باشد یعنی سرطان معده متاستاز نداده باشد و فقط معده را درگیر کرده باشد، با بررسی آزمایشات موجود ممکن است عمل جراحی صورت گیرد. البته اگر اندازه تومور بزرگ باشد ابتدا یک شیمی درمانی خفیف انجام می دهیم تا تومور کمی کوچک تر شود و راحت تر بتوان در حین عمل جراحی آن را خارج کنیم.

از روی چه علائم ظاهری به سرطان معده مشکوک شویم؟

علایم دیگر هم دارد مریض بعضی وقت ها مراجعه می کند و اظهار دارد که اشتهایش کاهش یافته و علت این است که  توده یک قسمت اعظمی از معده را گرفته و وقتی حجم معده کوچک شده باشد مریض زود احساس سیری می کند. حتی ممکن است با درد معده همراه باشد که این درد مثل همه دردهای معده عادی باشد. حتی گاهی اوقات ممکن است این درد به کمر فرد مبتلا هم سرایت کند. یکی دیگر از علائم استفراغ مدوام بیمار بعد از مصرف غذا است. چرا که ممکن است غذا گیر کند که در این صورت به دو موضوع مشکوک می شویم یکی سرطان مری و دیگری قسمت بالای معده! چرا که به دلیل وجود توده غذا به راحتی از این نواحی عبور نمی کند و حتی ممکن است گیر کند.

تا چه اندازه نوع تغذیه روی ابتلا به سرطان معده می تواند تاثیرگذرا باشد؟

بهتر است افراد از خوردن غذاهای فست فودی  و پر چرب پرهیز کنند. همچنین خودرن سوسیس و کالباس توصیه نمی شود. بهتر است میوه و سبزیجات و مواد فیبردار بیشتر در برنامه غذایی افراد باشد.

آیا افرادی که از جراحی های معده برای لاغری استفاده می کنند مستعد ابتلا به سرطان معده هستند؟

این نوع عمل جراحی مستعد نمی کند ولی بعضی از عمل ها ممکن است تشخیص ما را یک کم سخت کند مثلاً مریضی که بای پس معده کرده است اگر فردا مشکلی در معده او به وجود بیاید ما دیگر نمی توانیم معده او را آندوسکوپی کنیم چون آن مسیر بسته شده و تشخیص ما ممکن است از طرق دیگری صورت بگیرد که این مسئله کمی سخت تر است اما امکان پذیر است.

 

دکتر نریمان زاده متخصص جراحی عمومی و زیبایی:

در زمینه جراحی دستگاه گوارش، جراحی لاپاراسکوپی و در بخش تشخیص و درمان تمامی بیماریهای نشیمنگاهی، دستگاه گوارش، تیروئید، پستان و… فعالیت دارد. شیوه ی درمان دکتر داود نریمان زاده به این صورت است که ابتدا بیماری را تشخیص داده، سپس اقدام به درمان قطعی به روش دارو درمانی و یا در صورت نیاز اقدام به عمل جراحی می کند. عمل جراحی توسط دکتر نریمان زاده به دو شیوه ی عمل جراحی باز و عمل جراحی لاپاراسکوپی است. جراحی های انجام گرفته توسط دکتر نریمان زاده شامل: جراحی معده، جراحی دستگاه گوارش، جراحی مری، جراحی پستان، جراحی بیماریهای دستگاه گوارش: بواسیر، همورویید، شقاق، جراحی کیسه صفرا و…. است. دکتر نریمان زاده در بخش سرطان شناسی و سرطان درمانی نیز فعالیت های گسترده ای دارد.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر نریمان زاده، با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

021۸۶۰۳۷۵۵۲ 

021۸۸۹۰۱۳۸۴

آدرس: تهران، ضلع جنوب شرقی میدان فاطمی، روبروی بیمارستان سجاد، پلاک ۴۰ ، ساختمان پزشکان ۲۸، طبقه دوم، واحد ۷

وب سایت:  narimanzadeh.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ