آیا به بیماری پسوریازیس مبتلا هستید؟!

zahra
آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا: بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که موجب تغییر در چرخه زندگی سلول‌های پوستی می‌شود. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست، باعث ایجاد تکه‌های نقره‌ای ضخیم و خارش‌دار، خشک یا تکه‌های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می‌شود. این ضایعات اغلب در اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می‌شوند.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا:

چه کسانی به پسوریازیس مبتلا می‌شوند؟

امکان ابتلا به پسوریازیس در تمام افراد وجود داشته و در زنان و مردان به نسبت مساوی مشاهده می‌شود. امکان ابتلا به پسوریازیس در تمام سنین وجود دارد اما شیوع آن بیشتر در سنین 25-15 سال است و فراوانی آن در نژاد سفیدپوست بیشتر است.

پسوریازیس درمان قطعی ندارد. این بیماری یک وضعیت مزمن پوستی است که میزان بروز علائم آن در شرایط مختلف، متفاوت است. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است با ایجاد برجستگی‌های کوچک قرمزرنگ شروع شده و به ایجاد ضایعات فلس‌مانند منجر شود. در این بیماری پوست ضخیم می‌شود و کنده شدن ضایعات ناشی از پسوریازیس با خونریزی همراه است.

انواع پسوریازیس:

پسوریازیس ولگاریس (p.vulgaris): شایع‌ترین فرم پسوریازیس بوده که با ضایعات قرنیه، قرمز با محدوده کاملا مشخص و کمی برآمده شروع شده و به‌تدریج پوسته‌های ورقه‌ورقه سفید یا صدفی شکل روی آنها تشکیل می‌شود. زانو، آرنج، پوست سر و ناحیه ساکروم بیش از سایر قسمت‌های بدن درگیر می‌شوند. چنانچه پوسته‌های سفیدرنگ سطح ضایعه به آهستگی و ملایمت برداشته شود، نقاط ریز خونریزی دهنده ظاهر می‌شود که ارزش تشخیصی دارد.

پسوریازیس قطره‌ای (Guttate psoriasis): این نوع از پسوریازیس باعث به‌وجود آمدن نقاطی کوچک شبیه قطره روی قفسه سینه، دست‌ها، پا و پوست سر می‌شود. معمولا پسوریازیس قطره‌ای بعد از مدتی از بین می‌رود، هر چند که در بعضی افراد بیماری پیشرفت کرده و به پسوریازیس پلاکی تبدیل می‌شود. این نوع از پسوریازیس بعضی اوقات بعد از عفونت گلو در کودکان و نوجوانان به وجود می‌آید. 

پسوریازیس معکوس (Inverse psoriasis): عموما این بیماری زیربغل، کشاله ران، زیر پستان و اطراف نواحی جنسی رخ می‌دهد. پسوریازیس معکوس باعث ایجاد تکه‌های نرم و قرمز و پوست ملتهب در این نواحی می‌شود. این نوع بیماری در افراد چاق شایع‌تر است.

پسوریازیس اریترودرمیک (Erythrodermic): بدترین و شدیدترین نوع پسوریازیس است که به صورت اریتم در تمام بدن و به‌صورت حاد ظاهر می‌شود. در پسوریازیس اریترودرمیک ۹۰درصد سطح پوست بدن قرمز می‌شود و نیاز به درمان فوری دارد. در این نوع پسوریازیس تمام بدن پوشیده از دانه‌های قرمزرنگ می‌شود که می‌تواند باعث خارش یا سوختگی شدید گردد.

پسوریازیس اسکالپ: در این نوع پسوریازیس ناحیه سر به صورت ضایعات قرمزرنگ پوشیده شده با پوسته‌های سفید نقره‌ای همراه با خارش تظاهر پیدا می‌کند. این حالت هنگامی که پوسته‌های سلول‌های مرده روی مو یا شانه‌ها دیده می‌شوند، خصوصا هنگام خارش سر قابل تشخیص است.

پسوریازیس ناخن(Nail psoriasis): عوارض ابتلا به پسوریازیس بر ناخن در اغلب مبتلایان به این بیماری مشهود است. پسوریازیس می‌تواند باعث سوراخ شدن یا غیرعادی شدن ناخن‌ها (رشد بیش از حد، رفتن رنگ ناخن و حتی جدا شدن ناخن از دست) شود.

دلایل ابتلا به پسوریازیس

دلیل اصلی ابتلا به پسوریازیس مشخص نیست، اما عوامل ذیل بیشترین تاثیر را در ابتلا به بیماری پسوریازیس دارند، این عوامل عبارتند از:

سابقه خانوادگی و ژنتیک

عفونت ازجمله عفونت گلو یا برفک دهان

صدمه به پوست، ازجمله بریدن دست یا نیش حشرات

استرس

هوای سرد

سیگار کشیدن

مصرف زیاد الکل

داروهایی خاص ازجمله داروهای درمان بیماری دوقطبی، فشارخون بالا، داروهای ضدمالاریا و…

چاقی

آیا پسوریازیس قابل درمان است؟

در حال حاضر درمان قطعی برای پسوریازیس وجود ندارد اما با اتخاذ روش‌های درمانی موثر می‌توان شدت علائم را کاهش داد. برخی روش‌های درمانی سرعت تولید سلول‌های جدید پوستی را کاهش می‌دهند درحالی که روش‌های درمانی دیگر خارش و خشکی پوست را از بین می‌برند.

پزشک شما باتوجه به میزان و شدت راش‌ها، محل راش‌ها در بدن، سن شما، سلامت کلی و سایر عوامل برنامه درمانی خاصی را اتخاذ می‌کند. روش‌های درمانی رایج عبارتند از:

کرم‌های استروئید

مرطوب‌کننده‌ها (برای از بین بردن خشکی پوست)

قطران زغال‌سنگ (‌Coal tarیک روش درمانی رایج برای درمان بیماری صدف در پوست سر. در موارد حاد ممکن است این روش همزمان با نور درمانی انجام شود. قطران زغال‌سنگ به صورت محلول‌های حمام، شامپوها و لوسیون‌ها تولید می‌شوند).

کرم ویتامین D

کرم‌های رتینوئید

آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک‌ فردا: از دی ماه 1391 با هدف خدمت رسانی برتر و به کارگیری دانش روز دنیا در زمینه پزشکی و آزمایشگاهی، فعالیت خود را آغاز نموده است. مسئولین و مدیران این آزمایشگاه با به کارگیری تجارب و موفقیت های خود در آزمایشگاه های داخل و خارخ از کشور از یک سو، و همچنین ایجاد فضایی متفاوت،آرامش بخش و خاطره انگیز از سوی دیگر، همواره سعی در جلب رضایت مراجعین محترم را داشته اند. آزمایشگاه فردا مفتخر است بدینوسیله به اطلاع برساند که بدلیل دارا بودن تجهیزات پیشرفته و دقیق،بهره گیری از متخصصین مجرب و همچنین برخورداری مستمر از کنترل کیفی در انجام آزمایشات،موفق به دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت از شرکتBSI انگلستان(قبل از تحریم) و Dimitto سوئیس شده است و هم اکنون دارای گواهینامه 10002 و ISO 9001-2008 در رضایتمندی مشتری می باشد. این مرکز ضمن دعوت از کلیه عزیزان متخصص و کارشناس جهت بازدید از آزمایشگاه و سیستم های فنی ،آماده پذیرش نظرات و پیشنهادات شما عزیزان می باشد. آرزوی ما همواره خدمت رسانی هرچه بهتر به شما عزیزان است.امید است با یاری ایزد منان و تلاش هرچه بیشتر به این مهم دست یابیم.

جهت ارتباط با آزمایشگاه فردا با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126122613

آدرس:  تهران، پاسداران، لواسانی (فرمانیه)، جنب باشگاه فرمانیه شماره ۲۴۱

وب سایت: www.fardalab.com

farda_lab

farda.lab

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ