چگونه از رنگ و شکل ناخن ها، به بیماری خود پی ببریم؟

آزاده فراهانی
تحقیقات نشان می‌دهند که از رنگ و نشانه‌های ناخن می‌توان به میزان سلامتی پی برد.

تا به حال چند بار با دقت به ناخنهای خود نگاه کردهاید؟! آیا میدانید هر تغییر در وضع طبیعی ناخن میتواند نشانه یک بیماری حتی خطرناک باشد؟! بنابراین بهتر است از امروز توجه بیشتری به ناخنهایتان داشته باشید و عادات بد خود از قبیل جویدن ناخن را کنار گذاشته و به توصیههای پزشکی عمل کنید.

رنگ ناخن

تحقیقات نشان میدهند که از رنگ و نشانههای ناخن میتوان به میزان سلامتی پی برد مثلا ناخن «زرد» میتواند نشانه بیماری دیابت، عفونتهای قارچی یا ناراحتی قلبی باشد و ناخنهای سفید نشانه بیماری «کمخونی» باشد.

برخی از پزشکان معتقدند ناخنهای سبز نشانگر عفونت قارچی یا باکتریاییاند و ناخن نیمهسفید و صورتی، علامت نارسایی کلیه است.

ظاهر شدن نقطه و لکههای سفید روی ناخن، گاهی به علت کمبود کلسیم است و در برخی مواقع در اثر فشار یا ضربهای که به ناخن وارد آمده است.

همچنین یکی از علائم کمبود ویتامین A در بدن پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضی بر ناخنهاست و پیدایش رگه و خطوط سیاه روی ناخن، گاهی در اثر لخته شدن خون در این نواحی است که میتواند در اثر ضربه یا نوعی بیماری باشد که با مشاهده هر یک از علائم مذکور باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کرد.

گفتنی است، ناخن سالمی که روی پوست سالم قرار داشته باشد، تهرنگی زیبا و صورتی دارد ولی وقتی چند تورفتگی یا گودی کوچک روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن به وجود بیاید، میتواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. در اکثر اوقات دلیل بروز این گودیها بیماری «صدف» یا «پسوریازیس» است که حالتی التهابی داشته و به صورت لکههای سرخ فلس مانند روی پوست ظاهر میشود و سلولهای پوست ناخن را نیز درگیر میکند.


ناخن
های قاشقی

ناخنهای سالم دارای شکل بخصوصی هستند. آنها در بخش میانی کمی برآمده و به سمت کنار ناخن قوس برمیدارند و نوک ناخن هم کمی به سمت پایین مایل است. پس اگر متوجه شدید ناخنهایتان در موقعیتی کاملا معکوس قرار گرفتهاند، باید متوجه شوید که مشکلی پیش آمده است و از نشانههای آن کمخونی همراه با فقر آهن است که طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتی طول میکشد تا ناخنها به حالت طبیعی بازگردند.


با پوسته پوسته شدن ناخن چه کنیم؟

ناخن از چندین لایه کراتین (نوعی پروتئین)تشکیل شده است. بهترین حالت زمانی است که این لایهها برای شکل دادن به یک ناخن یکپارچه و محکم، کاملا به یکدیگر چسبیده باشند ولی وقتی از ناخنها مراقبت نشود، این حالت نه تنها نشان دهنده عدم رسیدگی کافی به ناخنهاست، بلکه میتواند به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لاینولیک به اندازه کافی وجود ندارد. لاک ناخن به چسبندگی لایهها کمک میکند و استفاده مکرر از کرمهای مرطوبکننده برای ناخن بسیار مفید است.

کمبود اسید لاینولیک نیز با مصرف روغنهای نباتی در غذا و سالاد برطرف خواهد شد.


شکنندگی ناخن

با توجه به برخی آمارها حدود 20 درصد زنان از حالتی که به آن سندرم شکنندگی ناخن میگویند، رنج میبرند. هر چند از نظر عدهای این نام تنها عنوانی تجملی برای ناخنهایی که بسادگی میشکنند، به شمار میآید، اما دلیل این مشکل عمیقتر از اینهاست.

ناخنهای شکننده، توان نگهداری رطوبت را در خود ندارند در نتیجه لایههای ناخن به کلی خشک شده و ترک میخورند و گاه ممکن است به علت کمکاری تیروئید این عارضه رخ دهد.

از نظر تغذیه نیز، رژیمی که آهن آن کم باشد، میتواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخممرغ میتوان از آن جلوگیری کرد.

ویتامین ب کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخنهای شکننده مفید است؛ البته نباید فراموش کرد قرار دادن بیش از حد ناخن در معرض آب، یکی از دلایل مهم شکنندگی است. پس عدم استفاده از دستکش در انجام کارهای منزل میتواند شکنندگی را بیش از پیش کند.

 (منبع: jamejamonline.ir)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ