تب؛ عارضه ای مفید !

amin
تب به‌ دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود, عفونت‌ های ویروسی و باکتریایی از عوامل اصلی ایجاد تب هستند,این میکروارگانیسم ‌ها با ابتلای افراد به بیماری‌ هایی نظیر سرماخوردگی، گوش‌ درد ، گلودرد ، اسهال و استفراغ باعث تب می ‌شوند.

 

تب به‌ دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود. عفونت‌ های ویروسی و باکتریایی از عوامل اصلی ایجاد تب هستند. این میکروارگانیسم ‌ها با ابتلای افراد به بیماری‌ هایی نظیر سرماخوردگی، گوش‌ درد ، گلودرد ، اسهال و استفراغ باعث تب می ‌شوند.

علت تب در بیش از 90 درصد موارد، عفونت ‌های ویروسی است و احتیاج به درمان خاصی ندارد. گاهی هم تب به‌ دنبال تداخلات دارویی و گرمازدگی ایجاد می‌ شود.

هنگامی که بدن به مقابله با ویروس‌ ها و باکتری‌ ها می ‌پردازد، تب نشانه ی خوبی است. تب تولید گلبول‌ های سفید خون را تحریک می کند. این سلول‌ های خونی با ویروس‌ ها مقابله می ‌کنند.

همچنین، تب مقدار آهن خون را که ماده ‌ای لازم و حیاتی برای بقای ویروس‌ ها و باکتری ‌هاست، پایین می ‌آورد. به ‌علاوه، بسیاری از ویروس ‌ها و باکتری ‌ها در درجه حرارت بالای بدن، برای تولید مثل با مشکل روبرو می‌ شوند، در نتیجه تعداد آنها کاهش می ‌یابد.

امروزه بسیاری از پزشکان پایین آوردن تب را توصیه نمی ‌کنند، مگر آنکه کودک را با مشکل مواجه کند.

بسیاری از پزشکان توصیه می‌ کنند که به کودکان تب ‌دار داروهایی نظیر استامینوفن و ایبوبروفن داده شود. هر دو این داروها به‌ طور مساوی در کاهش تب مؤثرند، اما داروی ایبوبروفن برای کودکان کمتر از 6 ماه توصیه نمی ‌شود،زیرا این دارو هرچند که تب را در عرض یک ساعت پایین می ‌آورد، ولی مشکلات گوارشی در کودک ایجاد می‌ کند. به ‌خاطر داشته باشید که حتی برخی از داروهای کم‌ خطر مانند استامینوفن ممکن است در کودک شما عارضه ایجاد کنندآسپیرین در کودکان باید با احتیاط بسیار به‌ کار رود، زیرا عامل ایجاد بیماری نادر، ولی کشنده ی سندرم ری (Reye’s Syndrome)است که به آسیب شدید مغزی و حتی مرگ در آنها می ‌انجامد.

هرچند بسیاری از کودکان با درجه ی حرارتی حدود 3/38 درجه ی سانتی‌ گراد بداخلاق و تحریک‌ پذیر می‌ شوند، گروهی دیگر با یک تب متوسط ممکن است بیمار هم به ‌نظر نرسند.

به طور کلی، هنگامی که کودک تب می‌ کند، ضربان قلب او بالا می ‌رود، سریع ‌تر نفس می‌ کشد و به مایعات بیشتری احتیاج دارد. این موارد در مجموع باعث می ‌شود که او احساس بیماری و پریشانی کند. تب خفیف این مشکلات را به ‌وجود نمی ‌آورد.

حتی در افراد سالم درجه ی حرارت بدن از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. درجه ی حرارت بدن حتی در یک کودک در طول روز تغییر می ‌کند. درجه حرارت بدن در صبحگاه به کمترین حد خود می ‌رسد و هنگام عصر بالا می ‌رود. این تغییرات درجه حرارت بدن، تقلید کننده تغییرات چرخه ی زیستی طبیعی است.

 

اگر تب کودک شما بیش از یک روز طول کشید، دمای بدن او را با ذکر ساعات اندازه‌گیری، ثبت کنید و در ساعات مختلف درجه حرارت بدن او را با هم مقایسه کنیدحد نهایی درجه حرارت طبیعی دهان در حدود 37 و مقعد 5/37 درجه ی سانتی‌ گراد است.

اندازه‌ گیری درجه حرارت بدن و خواندن درجه به‌ ظاهر ساده، ولی تفسیرش مشکل است. آیا واقعاً کودک شما بیمار است یا اینکه پوشیدن لباس‌ های ضخیم درجه حرارت بدن او را بالا برده است؟ شاید هم او به ‌طور طبیعی از بقیه همسالان خود گرم‌ تر است.

کودکی که به ‌نظر سالم می ‌آید و خودش هم اظهار ناراحتی نمی‌ کند و بی ‌قرار نیست، اگر درجه حرارت بدنش در حدود 2/37 درجه سانتی ‌گراد شد، جای نگرانی نیست.

تشنج ناشی از تب در 3 تا 4 درصد کودکان 9 ماهه تا 5 ساله اتفاق می ‌افتد. شیوع این تشنج‌ ها در پسران بیشتر است و چند دقیقه به‌ ‌طول می‌ انجامد. هرچند تشنج ‌ها بسیار خطرناک به‌ نظر می‌ رسند، باعث صدمه به کودک نمی ‌شوند.

مکانیسم دقیق این تشنج ‌ها شناخته ‌شده نیست، اما پزشکان معتقدند بیشتر زمانی اتفاق می ‌افتند که در ساعات اولیه شروع تب، درجه حرارت بدن به‌ سرعت بالا رود.

اگر کودک شما دچار تشنج ناشی از تب شد، چشم‌ هایش به سمت بالا حرکت کرد، اندامش سفت شد و حرکات پرشی در تمام بدنش مشاهده شد، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید یا او را به نزدیک‌ ترین مرکز درمانی برسانید.

اینکه تشنج به ‌دنبال تب رخ داده یا علل دیگری باعث آن شده ‌اند، نیاز به ارزیابی دقیق پزشکی دارد.

گفته می شود تنها در یک ‌سوم از کودکانی که تشنج ناشی از تب را تجربه کرده ‌اند، در طول یک سال بعدی باز هم این عارضه به‌ سراغشان می‌ آید.

نکته دیگر اینکه، بیشتر کودکانی که دچار تشنج‌ های پیاپی ناشی از تب

می ‌شوند، رشد و تکامل طبیعی خواهند داشت.(تبیان)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
درمان شو

درمان شو

1397-02-08 - 07:20 پاسخ

برای کنترل و پیشگیری از بالا رفتن ناگهانی و زیاد دمای بدن افرادبایدیک دستگاه تبسنج و یا دماسنج درخانه هایمان قرارداشته باشد.