تفاوت لمینت های پرسلنی با ونیرهای کامپوزیتی

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک: شاید تا به حال دندان های سفید و زیبای دیگران نظر شما را نیز جلب کرده باشد و بخواهید به دنبال زیبا تر نمودن دندان هایتان بروید و در این راه ممکن است دو گزینه پیش رو داشته باشد. لمینت های پرسلنی یا ونیرهای کامپوزیتی. کدام بهار و مناسب تر است.

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک:

شاید تا به حال دندان های سفید و زیبای دیگران نظر شما را نیز جلب کرده باشد و بخواهید به دنبال زیبا تر نمودن دندان هایتان بروید و در این راه ممکن است دو گزینه پیش رو داشته باشد. لمینت های پرسلنی یا ونیرهای کامپوزیتی. کدام بهار و مناسب تر است. برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید با تفاوت های این دو آشنا شوید:

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی یا کامپوزیت ونیر پوششی است که طی یک جلسه بطور مستقیم توسط خود دندانپزشک بر روی دندانها قرار داده و ساخته می شود و در همان جلسه کامل می شود. جنس این ونیرهای کامپوزیت از جنس همان مواد ترمیمی است که هم رنگ دندان است. که با مهارت و دقت بسیار زیاد و شناخت اصول زیبایی و آناتومی دندانها بر روی دندان ها ساخته می شود.

به کمک این درمان می توان بد فرمی ها، بعضی انواع بد رنگیها ، فواصل باز بین دندانی، ترکهای دندانی، شکستگی های دندانی، لب پریدگی های دندانها، بهم ریختگی های دندانی خفیف تا متوسط و  … را برطرف کرد.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی و یا پرسلن ونیر پوششی است از جنس نوعی سرامیک که بر خلاف کامپوزیت برای ساخت و تحویل نهایی لمینت سرامیکی زمان دو تا سه هفته ای نیاز است. از لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی ها ، به هم ریختگی، کوتاهی و بلندی، اصلاح رنگ دندان، شکستگی های دندانی، بستن فاصله های بین دندانی، بزرگ کردن دندان های ریز، دندان های بد شکل و  …. استفاده می شود.

برای ساخت لمینت های سرامیکی ابتدا بدون تراش دادن سطح دندان (به جز در موارد خاص) از دندان های مراجعه کننده قالبگیری شده و سپس این قالب تهیه شده برای ساخت نهایی ونیرها یا لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال می شود. لابراتوار با توجه به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر و کاملا انتخابی بیمار، آن را آماده می کند. و سپس بعد از آماده شدن لمینت های سرامیکی در جلسه بعدی، لمینت های آماده شده بر روی دندان چسبانده و یا سمان می شوند.

تفاوت لمینت سرامیکی با لمینت کامپوزیتی

یکی از ایرادات لمینت های کامپوزیتی احتمال تغییر رنگ آنهاست که البته با انجام مراقبت های دوره ای و پولیش هر 6 ماه یکبار مشکلات کمتر می شود و مجددا به رنگ اولیه خود برمیگردد، از طرفی لمینت های کامپوزیتی نسبت به لمینت های سرامیکی از مقاومت به مراتب کمتری برخوردارند و شکننده تر هستند اما از لحاظ ظاهری، شما را به مطلوبیت لازم خواهند رساند که البته نیاز به نگهداری و مراقبت های دوره ای دارند.

دکتر محمدرضا قربانیان، جراح دندانپزشک فارغ التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی ٢١ سال سابقه کار

آدرس و شماره تماس:

مطب شماره یک: تهران- پاسداران- خیابان پاسداران – بوستان نهم- بعد از تقاطع شهید پایدارفرد- پلاک ١٢٢ واحد ١٤ 02122599166

02122599678

مطب شماره دو :  تهران- شمس آباد- خیابان استاد حسن بنا شمالی- جنب آتش نشانی- میدان سرباز- پلاک٦٢٥ – واحد ٤ 

02122531289

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ