قربانی تجاوز جنسی دچار چه آسیب‌هایی می‌شود؟

فرد قربانی معمولا با آسیب‌های روانی جدی نیز روبرو می‌شود و از نظر عاطفی و هیجانی آسیب خواهد دید

معمولا افراد قربانی ممکن است به دلیل ترس، اضطراب و نگرانی تا مدت‌ها در منزل گوشه‌گیر و دچار افسردگی شوند، علائم استرس پس از آسیب را از خود نشان دهند و به همین دلیل روابط بین فردی، عملکردهای اجتماعی، شغلی، تحصیلی و… آنها دچار اختلال و آسیب جدی شود.

از آنجا که علاوه بر آسیب‌های جسمانی ناشی از تجاوز، فرد قربانی معمولا با آسیب‌های روانی جدی نیز روبرو می‌شود و از نظر عاطفی و هیجانی آسیب خواهد دید، بنابراین گام بعدی باید کمک برای به دست آوردن سلامت روانی فرد باشد. برای این منظور معمولا مراکز تخصصی برنامه‌های خاصی برای قربانیان تجاوزهای جنسی دارند که شامل ایجاد نگرش‌های مثبت، تغییر عواطف و هیجان‌های مثبت و ارتقای کیفیت زندگی و بهزیستی است.

استفاده از این برنامه می‌تواند برای این افراد مفید باشد. نوع برنامه‌هایی که در این مراکز ارائه می‌شود، منعطف است و با توجه به شرایط خاص قربانی ممکن است تغییر کند.البته نباید فراموش کرد با توجه به تفکر حاکم بر جامعه، نگرش‌های فرد، نوع تجاوز، شرایط اجتماعی و طبقاتی فرد قربانی، نوع اقدام‌هایی که انجام می‌شود، متفاوت است، اما به‌طور کلی اقدام‌ها در چارچوبی که اشاره شده قرار می‌گیرند؛ البته با تغییراتی در برنامه‌ریزی و اجرا.

منبع: سایت بیتوته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ