آیا ارائه اطلاعات جنسی به کودک لازم است؟

در کشور ما در اکثر خانواده‌ها هر گونه صحبت از مسائل جنسی زشت شمرده می‌شود. نکته اینجاست که به هر حال پرسش برای کودک ایجاد می‌شود و امتناع از بحث در این‌باره با کودک، نه تنها منجر به ایمن شدن او نمی‌شود بلکه حتی سبب آسیب‌پذیری کودک نسبت به سوء استفاده‌های جنسی نیز خواهد شد.

در کشور ما در اکثر خانواده‌ها هر گونه صحبت از مسائل جنسی زشت شمرده می‌شود. نکته اینجاست که به هر حال پرسش برای کودک ایجاد می‌شود و امتناع از بحث در این‌باره با کودک، نه تنها منجر به ایمن شدن او نمی‌شود بلکه حتی سبب آسیب‌پذیری کودک نسبت به سوء استفاده‌های جنسی نیز خواهد شد. سوء استفاده‌هایی که عوارض آنها شامل: شوک روحی و عاطفی، خودداری از مدرسه رفتن، احساس گناه و سرزنش، بدل شدن خود فرد در آینده به سوء استفاده‌گر، اقدام به ارتباط جنسی غیر سالم، پرخاشگری و … می شود.

باید دانست یادگیری در مورد امور جنسی روندی است که از ابتدای تولد شروع می‌شود.

آموزش جنسی فرایندی از به دست آوردن اطلاعات، شکل‌گیری آگاهی، نگرش و رفتار در خصوص جنس و اعتماد به نفس در رابطه با جنس مخالف است. شکی نیست که در این زمینه، پدر و مادر باید در دادن آگاهی به کودکان پیش قدم باشند و بهترین زمان برای ارائه اطلاعات جنسی به کودک، یعنی زمانی که خود او سوال می‌کند را از دست ندهند. جواب‌ها باید کوتاه و روشن باشد. باید بپذیریم که اعتقادات و باورهای گذشته امروزه موثر نیستند ،چرا که کودک و نوجوان امروزی با تمام دنیا ارتباط دارد. فراموش نکنیم که هدف از آموزش بهداشت جنسی در کودک یا نوجوانان به این نیست که اعمال جنسی را به کودکان بیاموزیم بلکه هدف، آموزش حفاظت از خود است.

اگر فردی سوِالی در ذهنش ایجاد شود تا پاسخ آن را نگیرد از پای نمی‌نشیند و از این رو پاسخ هر سوِالی را باید به طریق صحیح و تناسب با فهم سوِال کننده داد…

منبع: سایت ایران سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ