یکی از مواد غذایی شناخته شده برای افزایش متابولیسم

درمورد بالا بردن سرعت متابولیسم بدن ما، هیچ کمبودی وجود ندارد؛ از افزایش تمرینات گرفته تا جایگزین کردن دانه های تصفیه شده.

اما آیا می دانستید که شما واقعا می توانید متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری را فقط با مصرف یک غذای شگفت آور سالم بسوزانید؟

بله! به جدیدترین و بهترین دوست خود سلام بدهید: غلات کامل.

ما همیشه می دانستیم که غلات کامل از نسخه های تصفیه شده آنها سالم تر هستند، زیرا آنها مقدار زیادی فیبر مورد نیاز به شما ارائه می دهند. و بر طبق یک مطالعه جدید که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، غلات کامل به طور غیر منتظره ای توانایی عالی برای افزایش سوخت و ساز بدن را دارند. درست است، مبادله کردن دانه های تصفیه شده با غلات کامل می تواند کالری کل شما را با کاهش کالری های ذخیره شده در طول هضم و افزایش متابولیسم، کاهش دهد.

1- جو دوسر برای پیروزی!

این موضوع با این واقعیت مرتبط است که غلات کامل (مثل آرد گندم کامل، بلغور جو دوسر، کینو و برنج قهوه ای) با جذب فیبر کمک می کنند تا بدن بتواند سوخت و ساز را سرعت بخشیده و در نهایت کالری بسوزاند.

نخستین نویسنده این مطالعه، دکتر فیل ج. کارل می نویسد: “بسیاری از مطالعات قبلی مزایای غلات کامل و فیبر غذایی را در مورد خطر ابتلا به بیماری مزمن توصیه کرده اند. این مطالعه کمک می کند تا به اندازه گیری چگونگی عملکرد غلات کامل و فیبر برای کنترل وزن، پرداخته و به ارتباطاتی که بین «مصرف غلات کامل و جذب فیبر، وزن بدن و سلامت بهتر»، سابق براین نیز گزارش داده شده بود، اعتباری دوباره می بخشد.

 محققان به این منظور و در تحقیقی از 81 مرد و زن که در این تحقیق شرکت کرده بودند، از تمام مواد غذایی استفاده و به شرکت کنندگان ارائه کرده واطمینان حاصل نمودند که تنها تفاوت در رژیم های غذایی گروههای مختلف، منبع غلات آنها بوده است.

 در مقایسه با افرادی که دانه های تصفیه شده بدون فیبر زیاد مصرف می کردند،کسانی که رژیم غذایی غنی از غلات کامل را مطابق با رژیم غذایی پیشنهادی برای فیبر بر اساس سن و جنس حفظ می کردند، 100 کالری اضافی در روز به علت ترکیبی از افزایش میزان متابولیسم استراحت و دفع هرروزه و مناسب  مدفوع، از دست داده بودند.

سوزان ب. رابرتز، استاد دانشگاه و نویسنده ارشد این تحقیق در این باره می گوید: “کالری اضافی که توسط افرادی که غلات کامل مصرف میکنند،سوزانده میشود، از لحاظ تاثیر آن، معادل یک پیاده روی سریع 30 دقیقه ای و یا لذت بردن از یک کوکی کوچکی بود که هر روز خورده میشود.”

اگر می خواهید مزایای این مطالعه جدید را شما نیز به دست بیاورید، به یاد داشته باشید که اضافه کردن کمی کینو در سالادتان کافی نیست. علاوه بر حفظ رژیم غذایی با فیبر بالا، وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده و USDA توصیه به مصرف حداقل 3 اونس غلات کامل برای زنان و 4 اونس برای مردان در روز میکند، که حدود یک و نیم تا دو فنجان برنج قهوه ای یا بلغور جو دوسر در روز، می باشد. نیاز به ایده هایی برای برخی از مواد مغذی خوشمزه از غلات کامل دارید؟  لیستی از دانه های غنی از فیبر را بررسی کنید و متابولیسم خود را افزایش دهید.

2- چه فکری میکنید؟

آیا اعتقاد دارید که غلات کامل در واقع سوخت و ساز بدن را سرعت می دهند؟ آیا هر روز به اندازه کافی غلات کامل می خورید؟ آیا به خاطر یافته های این مطالعه عادت های غذایی خود را تغییر می دهید؟

برگردان: سیما آزادفلاح

متابولیسم چیست و چگونه می‌توان آن را تغییر داد؟

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ