کدام باورهای قدیمی در مورد مو درست است کدام غلط؟

قصه سلامت موها و تشخیص باورهای غلط و درست مرتبط با این حوزه، سر درازی دارد. بد نیست با حذف یک سری باورهای نادرست در حفظ سلامت موهای‌تان گام اساسی بردارید.

قصه سلامت موها و تشخیص باورهای غلط و درست مرتبط با این حوزه، سر درازی دارد. بد نیست با حذف یک سری باورهای نادرست در حفظ سلامت موهایتان گام اساسی بردارید.

الو دکتر در این باره می گوید:

بعضی از بیماریها و ناراحتیها میتوانند بر قسمتهای مختلف بدن، ازجمله موها تاثیر بگذارند، آنها را از حالت سالم خارج کنند و شاید هم سبب ریزششان شوند. شاید از افراد مختلف نکات و هشدارهای متفاوتی درباره ریزش مو، بیماریهای قارچی سر، شوره و… شنیده باشید.

 این گفتهها آن قدر ضدونقیضاند که احتمالا سردرگم هستید و نمیدانید کدام یک را باور کنید.

الو دکتر توصیه میکند: به جای گوش سپردن به اطلاعات ناقص افراد غیرمتخصص این فهرست را که تحت نظر بهترین متخصصان دنیا تدوین شده مطالعه و پاسخ پرسشهای خود را پیدا کنید.

باور صحیح: شوره با اکثر شامپوهای مخصوص و بدون نیاز به نسخه درمان میشود. 

شامپو موثر است

شوره همان سلولهای مرده پوست سر است. برای کاهش آن میتوانید  روزانه از شامپوهای ضدشوره استفاده کنید. شامپو را زود آبکشی نکنید و بگذارید 5 دقیقه روی سرتان بماند. سپس کاملا آبکشی کنید. ممکن است لازم باشد شامپوهای متعددی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بیشتر جواب میدهند. اگر شامپویی برایتان مؤثر نبود یک مارک دیگر بخرید، اگر این کار هم نتیجه مطلوبی نداشت به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

باور غلط: شستن روزانه سر با شامپو باعث درماتیت سبوره میشود.

شورههای زرد 

اگر دانههای شوره سر شما چرب و زرد هستند ممکن است به درماتیت سبوره مبتلا باشید. درماتیت سبوره یک التهاب پوستی است که در مناطقی که غدد چربی زیادی دارند ظاهر میشود مثلا در ناحیه سر و صورت. اگرچه درماتیت سبوره به عوامل هورمونی، قارچی و حتی مشکلات عصبی برمیگردد؛ اما درمان آن درست مانند درمان شوره است؛ یعنی باید از شامپوی ضدشوره استفاده کنید. در موارد شدید ممکن است به داروهای استروئیدی و ضدقارچی هم نیاز داشته باشید.

باور صحیح: ریزش 100تار مو در طول روزطبیعی است.

شاید بیشتر از آنچه فکرش را میکنید ریزش مو داشته باشید

متخصصان پوست و مو میگویند هر فرد در طول روز حدود 100 تار مو (و شاید بیشتر) از دست میدهد. نترسید، قرار نیست بهزودی کچل شوید. 90 درصد از 100 هزار فولیکول موهای شما همیشه در حال رشد هستند. سایر این فولیکولها یعنی همان 10 درصد هم در مرحله استراحت(تلوژن) هستند که چنین موهایی بعد از 3-2 ماه از سر شما سقوط میکنند و موهای جدید جای آنها را میگیرد و مراحل رشدی هرکدام از آنها دوباره شروع خواهد شد.

باور صحیح: از دست دادن ناگهانی مقدار زیادی موگاهی نشانه بیماری جدی است اما نه همیشه.

موها در اثر چه عواملی وارد مرحله تلوژن میشوند؟ 

وقتی سیستم بدن در شرایط شوک قرار گیرد- جراحی، زایمان، مصرف بعضی داروها، رژیمهای غذایی ناگهانی، استرس شدید، بیماریهای تیروئیدی- موها وارد مرحله تلوژن میشوند و به استراحت میپردازند. 3-2 ماه بعد شما نتیجه آن شوک را بهصورت ریزش مو خواهید دید. متخصصان به این حالت تلوژن افلویوم میگویند.گاهی ممکن است به دنبال شرایط سخت بدن، با کشیدن دست درموها یک مشت مو در دستتان بیاید. در اکثر موارد اگر مویی از سر بیفتد موی جدیدی جای آن میروید.

باور صحیح: ریزشهای دایرهای نشانهای از بیماری خود ایمنی و طاسی منطقهای هستند. 

وقتی خون بدن به فولیکولهای مو حمله میکند

در بیماری طاسی منطقهای، سیستم ایمنی بدن فولیکولهای مو را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله میکند. در این موارد اکثر افراد بهطور ناگهانی در یک یا دو ناحیه سرشان دچار طاسی شوند اما بعضی افراد تمام موهایشان را از دست میدهند. طاسی منطقهای بیماری خطرناکی نیست اما ممکن است به دلایل روانی جدی ایجاد شده باشد. احتمال دارد موها پس از درمان دوباره به رشدشان ادامه دهند اما متأسفانه بعضی افراد به درمانها جواب نمیدهند و احتمال دارد ریزش و رویش مکرر مو را تجربه کنند.

مطلب مرتبط:

چطور باید موهایتان را سالم نگه دارید+پاسخ طراح موی مشهور

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ