نظرات مبهم پزشکان و میوه فروشان درباره شایعه وجود سم در گوجه فرنگی

غزاله ذوالفقاری
آیا این سم می تواند عامل سرطان معده باشد؟

هر سال با رسیدن فصل سرد موج گرانی گوجه فرنگی آغاز می شود و تا آنجا پیش می رود که گوجه را برای مدتی از سبد خانوارها حذف می کند.

اما این همه ماجرای گوجه ای امسال نبود و به تازگی خبر آلودگی گوجه فرنگی ها به سم سرخ نیز بار دیگر افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

نظر میوه فروشان در خصوص سم سرخ:

احد صاحب یک میوه فروشی بزرگ در غرب تهران در این خصوص به شهر خبر می گوید: در بندر عباس آشنایی داریم که گوجه پرورش می دهد و همین امسال که گوجه گران شد برای بردن سود بیشتر از سم سرخ برای زودتر رسیدن گوجه ها استفاده کرد.

این میوه فروش تاکید می کند:البته می گویند در مزه و شکل این گوجه ها تفییری ایجاد نمی شود اما من معتقدم هر چیز مصنوعی مزه طبیعی را از بین می برد.

صالح، یک میوه فروش در نواحی مرکزی تهران و در محدوه خیابان آزادی نیز می گوید: درباره سم سرخ شنیده ام اما نمیدانم گوجه هایی که از میادین میوه تهیه کردیم با این سم رشد کرده اند یا نه؟

او در پاسخ به این سوال که درباره سم سرخ چه می دانید، می گوید: معمولا میوه دادن بوته گوجه فرنگی 80 روز یا بیشتر طول می کشد که برای رسیده شدن گوجه ها به بازار آنها رابا این سم تغزیه می کنند و این زمان بسیار کوتاه می شود.

صالح تاکید می کند: البته به نظر من این سم نیست نوعی کودشیمیایی است که همیشه هم استفاده می شده!

مالک میوه فروشی در شرق تهران اما از سم سرخ چیزی نمی داند.او در این خصوص به شهر خبر می گوید: ازآنجایی که مردم ایران عادت دارند هر چه گران شد، بیشتر بخرند و بر گرانی دامن بزنند به نظر من این شایعه پخش شده تا مردم در روزهایی گرانی گوجه ،کمتر گوجه بخرند.

او در پایان می گوید: 30 سال است میوه فروشم و درمیادین میوه رفت و امد دارم اما چیزی از سم سرخ نشنیده ام.

نظر یک پزشک در خصوص سم سرخ:

در این میان اما دکتر علی مجیدی پزشک عمومی و متخصص تغزیه درباره شنیدن خبر آلوده بودن گوجه فرنگی ها به سم سرخ به شهرخبر می گوید: این خبر در وایبر برای من هم فرستاده شده که توجهم را جلب کرد.

او ادامه می دهد: روزانه مراجعان بسیاری در خصوص مشکلات گوارشی در مطب دارم که بسیاری از آنها هم بعد از آزمایشات دقیق مبتلا به ناراحتی های پیشرفته مانند سرطان معده هستند اما در هر حال هرگز ثابت نشده که به تنهایی یک هورمون و یا حتی یک سم بتواند تنها دلیل سرطان های گوارشی باشد.

این پزشک تاکید می کند: هر چند خارج کردن رشد میوه و سبزیجات از حالت طبیعی را به طور کلی نمی پسندم اما وقتی به گفته مسئولین این سم سرخ یا همان به نوعی هورمون رشد در اروپا و آمریکا تایید شده است پس نمی تواند مشکل خاصی ایجاد کند.

گفتنی است تلاش های شهر خبر برای تماس با وزارت بهداشتی ها در این خصوص بی نتیجه ماند و امید است مسولین محترم در وزارت بهداشت در خصوص این سم اظهار نظر کنند تا بی اعتمادی به مواد غذایی تولید داخل کمتر شود و کمتر شاهد شایعات اینچنینی در فضای مجازی باشیم.

(منبع:پارسینه)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ