چرا باید برای کودکتان کتاب بخوانید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
یکی از نکات مهم درباره بلند خواندن کتاب این است که نیاز به مهارت یا تجهیزات خاصی ندارد، فقط حضور شما و کودکتان و چند کتاب کافیست.

در قسمت اول نکاتی را در راستای فواید کتاب‌خوانی برای کودکان مطرح کردیم. در اینجا ادامه مطلب را می‌خوانید.
زمان و چگونگی خواندن
یکی از نکات مهم درباره بلند خواندن کتاب این است که نیاز به مهارت یا تجهیزات خاصی ندارد٬ فقط حضور شما و کودکتان و چند کتاب کافیست. سعی کنید موقع این کار برای چند دقیقه با صدای بلند کتاب بخوانید. نگران این نباشید که حتما کتاب را به انتها برسانید – سعی کنید بیشتر تمرکزتان روی صفحاتی باشد که خود و کودکتان بیشتر از آن خوشتان می‌آید.
سعی کنید هر روز برای این کار زمانی را اختصاص دهید –‌شاید قبل از چرت روزانه یا خواب شب زمان مناسبی باشد. علاوه بر در آغوش گرفتن کودک قبل از خواب که در هر دوی شما لذت و نشاط ایجاد می‌کند٬ با تثبیت این عادت می‌توانید زندگی را ساده‌تر کنید. این مسئله به آرامش کودک کمک کرده و انتظارات مربوط به زمان خواب را مشخص می‌کند.
از طرفی کتاب خواندن در سایر ساعات روز هم حرکت خوبی است. زمان‌هایی را برای این کار انتخاب کنید که پوشک بچه را عوض کرده‌اید و شیرش را داده‌اید. از دیگر مزیت‌های این کار عبارت است از:
-بغل کردن کودک زمانی که دارید برایش کتاب می‌خوانید به او احساس امنیت٬ حرارات و پیوند بیشتری نسبت به شما خواهد داد.
-سعی کنید با احساس کتاب بخوانید٬ صدایتان را در جایی که لازم است بالا و پایین برده یا از صداهای مختلف برای شخصیت‌های متفاوت استفاده کنید.
-نگران این نباشید که عینا همان متن را برایش بخوانید. مثلا می‌توانید جایی از داستان مکث کنید و از کودکتان سؤال بپرسید یا درباره عکس‌ها نظر بدهد. البته در این مقطع کودک نمی‌تواند به شما پاسخ دهد٬ اما این کار زمینه را فراهم می‌کند تا بالاخره آن را انجام دهد.
-کودکان عاشق تکرارند و از این کار چیزهایی یاد می‌گیرند٬ بنابراین نگران این نباشید که یک کتاب را چندین و چند بار بخوانید. وقتی این کار را انجام می‌دهید٬ سعی کنید هر بار تأکید یکسانی را با همان صدای همیشگی به کار ببرید.
چه چیزی باید برای کودک خواند
کتابی که برای کودکان می‌خوانید باید متون ساده و تکرارشونده و تصاویر واضحی داشته باشد. طی نخستین ماه‌های زندگی٬ کودک تنها دوست دارد صدای شما را بشنود٬ بنابراین می‌توانید هرچه خواستید برایش بخوانید٬ خصوصا کتاب‌هایی که حاوی ترانه و شعر هستند. وقتی علاقه کودکان به نگاه کردن به چیزها بیشتر شد٬ کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به رغم پس-زمینه عمیق٬ تصاویر ساده‌ای داشته باشد.
وقتی کودک شروع می‌کند به گرفتن کتاب٬ می‌توانید کتاب‌های پارچه‌ای برایش بخوانید که حاوی عکس صورت٬ رنگ‌های روشن و شکل و شمایل مختلف است. وقتی کودک نسبت به چیزی که داخل کتاب است واکنش نشان می‌دهد٬ کتاب‌های مقوایی را که حاوی تصویر بچه‌ها و اشیاء آشنا مانند اسباب بازی هستند به سایر کتاب‌ها اضافه کنید. وقتی کودک شروع می‌کند به کارهایی مانند صاف نشستن در وان حمام یا خوردن غذای انگشتی (یا لقمه‌ای)٬ سعی‌کنید داستان‌های ساده‌ای درباره کارهای روزمره مانند زمان خواب یا زمان حمام رفتن برایش بخوانید. وقتی کودک شروع می‌کند به صحبت کردن٬ کتاب‌هایی را انتخاب کنید که باعث می‌شود کودک کلمات و عبارت‌های ساده‌ای را تکرار کند.
کتاب‌هایی که دارای الگو یا بافت‌های متفاوتی هستند (یعنی نرم٬ دندانه دندانه یا زبرند) و نیز کتاب‌هایی که حاوی تصاویر برجسته یا سه بعدی هستند که کودک با باز کردن آنها شگفت زده می‌شود برای کودکان این گروه سنی مناسب است. کتاب‌های مقوایی٬ ورق زدن را برای کودکان آسان‌تر کرده و کتاب‌های پارچه‌ای را هم می‌توان همه‌جا از جمله وان حمام با خود برد. کودکان در هر سنی که باشند عاشق آلبوم عکس تصاویر افرادی هستند که آنها را می‌شناسند و دوست دارند.
یکی از بهترین راه‌ها برای آنکه مطمئن شوید که کودک وقتی بزرگ شد به فرد کتابخوانی تبدیل می‌شود این است که در خانه٬ پر از کتاب باشد. وقتی کودک به سنی رسید که بتواند وارد سبد اسباب بازی‌ها شده و یکی را بردارد٬ حتما چند کتاب لا به لای آن وسایل بگذارید.
‌منبع: teenshealth

چقدر باید به تمیزی کودک اهمیت دهیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ