فکرش را هم نمی‌کنید که این‌ها دلیل چاقی‌تان باشند(قسمت دوم)

مهرناز زاوه
مرگ زودرس به دلیل مشکلات قلبی، یکی از نگرانی‌هایی است که همیشه با افراد شکم‌گنده همراه است. اما به‌راحتی می‌توان از شر این شکم بزرگ خلاص شد.

مرگ زودرس به دلیل مشکلات قلبی، یکی از نگرانی‌هایی است که همیشه با افراد شکم‌گنده همراه است. اما به‌راحتی می‌توان از شر این شکم بزرگ خلاص شد. بد نیست دلایل چاقی‌تان را بدانید تا بتوانید جلوی آن را بگیرید. در اینجا ادامه‌ی این دلایل از قسمت اول را دنبال می‌کنیم.

شب‌ها دیر غذا می‌خورید؟
وقتی که می‌خوابید، بسیاری از فعالیت‌های بدن‌تان به حالت تعلیق درمی‌آید که هضم غذا یکی از آن فعالیت‌هاست. اگر عادت دارید شام‌تان را تنها یکی، دو ساعت قبل از خواب میل کنید، احتمالا از چاقی شکمی هم رنج می‌برید چراکه هم به‌خاطر درست هضم نشدن غذای‌تان چاق و شکم‌گنده شده‌اید و هم به‌خاطر نزدیک بودن زمان خواب و خوراک‌تان به هم به مشکلات مربوط به معده دچار شده‌اید و به همین دلیل ظاهر شکم‌تان برجسته به نظر می‌رسد.

در برنامه غذایی‌تان فیبر جایی ندارد؟
مصرف به اندازه فیبر می‌تواند سلامت دستگاه گوارش‌تان را تضمین و از این طریق شکم‌تان را هم کوچک کند. پژوهشگران معتقدند کسانی که هر روز ۱۰ گرم فیبر می‌خورند (معادل دو سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی) چربی‌های احشایی بدن‌شان ۳/۷ درصد کمتر شده و صاحب شکمی تخت می‌شوند. نیازی به گفتن ندارد بسیاری از سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزه‌شان می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش شما را تنظیم کند.

افسرده‌اید؟
اگر بی‌دلیل شکم‌گنده شده‌اید و حتی رعایت کردن نکات گفته شده هم گره‌ای از مشکل شما باز نکرده، بهتر است مشکل‌تان را به جای متخصص گوارش با یک روانپزشک در میان بگذارید. محققان می‌گویند اگر در دوره پیری به سر ببرید و به افسردگی دچار شوید، صاحب شکمی بزرگ هم می‌شوید.
بررسی‌های آنها نشان می‌دهد احتمال شکم‌گنده شدن در یک دوره زمانی پنج ساله، در افراد مسنی که علائم افسردگی بیشتر است. همان‌طور که در مورد بی‌خوابی گفتیم در این مورد هم پای هورمون کورتیزول در میان است. کنترل نشدن سطح این هورمون که بالا رفتنش چربی‌های دور شکم و کمر را انباشته می‌کند، باعث می‌شود فرد بدون چاق شدن شکم‌گنده شود.

به دوره‌ی میانسالی رسیده‌اید؟
از نظر متخصصان پیرتر شدن به‌ویژه برای زنان، چاقی شکمی را همراه می‌آورد. گرچه بالاتر رفتن سن به بالاتر رفتن BMI هم می‌انجامد اما محققان می‌گویند نه‌تنها میزان چربی‌ها بلکه شیوه توزیع آنها هم در سنین بالاتر با زمان جوانی تفاوت خواهد داشت. اگر شما در چنین دوره‌ای به سر می‌برید و برای آب کردن شکم‌تان مصمم هستید، گذشته از رعایت رژیم غذایی مناسب، بهتر است پیاده‌روی و یوگا را هم به برنامه زندگی‌تان اضافه کنید.

(منبع: مجله سیب سبز)

مطالب مرتبط:

مردان در رژیم گرفتن بهترند یا زنان؟

۵+۲ عادتی که اگر کنار بگذارید لاغر می‌شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1396-05-14 - 07:34 پاسخ

عالییییییییییییییییی